וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרוקו: המלך הבטיח רפורמה, הצעירים קראו להפגין

רבים במרוקו חגגו את נאום המלך ההיסטורי, שהבטיח להעביר סמכויות לממשלה ולפרלמנט וליצור "מונרכיה חוקתית" - אך ב"מחנה ה-20 בפברואר" לא מסתפקים בכך וקראו לחדש את המחאה נגד שלטונו

רויטרס

(צילום: רויטרס; עריכת וידאו: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ')

ברחובות רבאט, קזבלנקה ומרקש חגגו אמש (שבת) אל תוך הלילה - כך לפחות לפי הטלוויזיה הממלכתית של מרוקו, שלא הפסיקה לשדר את התמונות והקולות מחגיגות התושבים לאחר נאומו של המלך מוחמד השישי, שהבטיח לכונן חוקה חדשה ודמוקרטית יותר במדינה.

תושבים חוגגים את הרפורמה השלטונית עליה הכריז המלך, קזבלנקה, מרוקו, 17 ביוני 2011. רויטרס
חוגגים את החוקה החדשה בקזבלנקה, אתמול/רויטרס

"זה היה נאום מלהיב והיסטורי שהבטיח רפורמות", אמר אחד החוגגים בבירה רבאט לרויטרס. "אנחנו הולכים אחרי הוד מלכותו". אחר הוסיף: "אחרי נאום המלך, מרוקו הצטרפה לרשימת המדינות הדמוקרטיות, והיום כמרוקאים כולנו חוגגים את החוקה החדשה - מטנג'יר ועד גוארה".

בנאומו ביום שישי הבטיח השליט בן ה-47 להביא את החוקה החדשה, שעיקרה העברת כמה מסמכויותיו אל הממשלה ואל הפרלמנט, לאישור העם במשאל שייערך ב-1 ביולי. החוקה, לדבריו, "מניחה את היסודות למונרכיה חוקתית, דמוקרטית ופרלמנטרית".

"מערכת הצדק לא עצמאית, ואי-השוויון לא נעלם"

אולם לא כולם מרוצים. אזרחי מרוקו אמנם הצטרפו בתחילת השנה לגל המחאה נגד השלטונות בעולם הערבי, בהובלת ארגון צעירים בשם "20 בפברואר", אך ההפגנות לא היו אלימות ולא הידרדרו לכלל מהומות. המלך מוחמד, שמוסיף להיות דמות פופולרית במדינה, הגיב אז במהירות והבטיח רפורמה - וכעת, לכאורה, הוא מספק את הקבלות.

מלך מרוקו מוחמד השישי נושא נאום לעמו בו הכריז על רפורמה שלטונית, 17 ביוני 2011. רויטרס
עדיין פופולרי. מוחמד מכריז על הרפורמה, ביום שישי/רויטרס

אלא שאת צעירי האופוזיציה זה לא מספק - שם סבורים כי הדרך לדמוקרטיה עוד רחוקה. מתנגדי השלטון קראו אתמול לתושבי מרוקו לצאת ל"הפגנות מחאה שקטות" עד לכינונה של "חוקה דמוקרטית אמיתית" במדינה. לטענתם, הרפורמה שהציע המלך לא נותנת מענה מספק לדרישותיהם, מאחר והם מצפים להפרדת רשויות מלאה. בעמוד הפייסבוק של צעירי ה"20 בפברואר" הופיעה קריאה לצאת ולהפגין כבר היום, "כי אנחנו אוהבים את ארצנו אך דרישותינו לא נענו - מערכת הצדק עדיין אינה עצמאית, ואי-השוויון לא נעלם".

לפי שעה, הקריאות הללו לא נענו. המלך, השולט במדינה זה 12 שנה מאז מות אביו, המלך חסן, מקווה שהרפורמה החוקתית שגיבש תצליח לפייס את מתנגדיו, ולהביא לכך שגורלה של מרוקו יהיה שונה מזה של שכנותיה לצפון אפריקה, טוניסיה ומצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully