וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאמר חרדי: "קופא לי הדם כשערבי פונה ליהודיה"

מוטי לוי

7.4.2011 / 12:52

במאמר לאתר "כיכר השבת" הפופולרי, כתב הפרסומאי מאיר גל כי "נשבר לי הלב כשאני מדמיין ערבי מתקרב ליהודיה". המאמר עורר גינויים במגזר החילוני: "גזעני ודוחה, מפר את תקנון האתיקה"

"בא לי לצעוק. בא לי לבכות. אני מודה. נשבר לי הלב בכל פעם שאני מדמיין ערבי מתקרב ליהודייה. קופא לי הדם בכל פעם שאני רואה ערבי מדבר בתור לקופה עם ילדה חרדית. תקראו לי גזען. חשוך. יש נושא אחד שבו איני רוצה להיות נאור כמוכם". כך כתב השבוע הפרסומאי החרדי מאיר גל בטור שהתפרסם באתר החדשות החרדי הפופולרי "כיכר השבת". במגזר החרדי התקבל הטור בהבנה, אך במגזר החילוני אליו "חילחל" באיחור של כמה ימים, בין היתר באמצעות שיתופו בפייסבוק, הוא עורר סערה לא קטנה.

בשיחה עם וואלה! חדשות, לא חזר בו גל מאף מילה שכתב. "בין 80 ל-90 אחוזים מתושבי מדינת ישראל מסכימים איתי", טען. "מדינת אזור חיוג 03 יכולה לקפוץ לי בהקשר הזה". הוא הוסיף כי "הסוכנות היהודית של מדינת ישראל מייצרת קמפיינים בארה"ב תחת אותם מסרים בדיוק".

גל בחר לפרסם את הדברים בהקשר לרצח של ג'וליאנו מר, שהיה בן לאם יהודייה ואב ערבי. כשנשאל מדוע בחר בעיתוי זה, השיב גל כי "מדובר בטור דעה אישי. הרצח הציף לי איזושהי נקודה שמצטרפת להרבה מאוד שמות שאני מכיר ברמה האישית, שסביבם נוצר סוג של קונצנזוס שנותן לגיטימציה לנישואי יהודים לגויים". גל אף מספר שבעקבות הטור, בו הוזכרו שמותיהם של כמה ידוענים ישראלים שנמצאים ביחסים עם לא-יהודים, הוא קיבל טלפון נזעם מאחד מהם, ובתגובה התנצל בפניו. "התנצלתי ברמה האישית", הסביר, "אבל ברמת הנושא והעקרונות, אלה הם עמדותיי".

"אנשים חשוכים וחסרי השכלה"

ד"ר צביה גרינפלד, חרדית תושבת ירושלים וח"כ לשעבר מטעם מרצ, הסתייגה מהדברים בשיחה עם וואלה! חדשות. "הסוגייה של לא יהודים ויהודים היא סוגיה דתית ולא גזענית. כשמישהו כזה מדבר באופן כזה, שנשמע באמת מאוד מאוד לא נעים בלשון המעטה, הרושם שמתקבל הוא גזעני - יהודים מול ערבים. אבל האמת היא שהבעיה היא דתית ועתיקה מאוד".

גרינפלד מוסיפה כי "חבל שמתלווה לזה אווירה מאוד לא נעימה של גזענות נגד ערבים. יש לי אהדה לבעיה הכללית, ויש לי אי נעימות מאוד גדולה כשאני שומעת את המילים הספציפיות בהן השתמש הכותב".

פרופ' ירון אזרחי מהאוניברסיטה העברית אף יותר נחרץ. "אנשים כאלה שייכים לחברות מפגרות. הם יוצרים פוליטיקה מפגרת", הוא קובע ללא היסוס. "אין להם טיפה של הבנה, שהיא כל כך עמוקה דווקא במקרא, שאלוקים לפי המסורת שלנו ברא את האדם, והאדם לא היה בהתחלה יהודי. הוא ברא כל אדם בצלמו, כולל האנשים שמפחידים את החרדי הזה".

"מדובר באנשים חשוכים חסרי השכלה, שלא נחשפו לעולם להיסטוריה, הם חיים כל הזמן בדל"ת אמות של נמלה", ממשיף פרופ' אזרחי לתקוף. "הם מייצרים את הסמכות של הרבנים הגזעניים, שיונקים לא מהתורה אלא מהחושך במחשבה, בנפש ובהבנה האנושית של אנשים כמו החרדי הזה, שבעצם הגישה שלו מובילה למה שקוראים טיהור אתני".

רלוקה גנאה, מהפורום היהודי-ערבי לשותפות "שאראקה", אמרה בתגובה לוואלה! חדשות כי "זהו מאמר דוחה וגזעני שמקדם אג'נדה גזענית. יש איזושהי בעיה עם כלי תקשורת חרדיים, במיוחד באינטרנט, שאנחנו לא מחילים עליהם כללי אתיקה שחלים על כלי תקשורת מרכזיים". גנאה הוסיפה כי "המאמר הזה מאוד מקומם, אפילו בסטנדרטים הלא קיימים של התקשורת החרדית. זה משהו שהוא שערורייתי. המאמר בפירוש עובר על תקנון האתיקה האוסר על קריאות לגזענות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully