וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"סימנס" עדיין מעבירה טכנולוגיית גרעין לאירן?

השבועון הגרמני דר שפיגל דיווח כי במהלך יולי ניסתה ענקית האלקטרוניקה הגרמנית להעביר לכור האטומי בבושהר משלוח של טכנולוגיית גרעין. זאת על אף הודעת "סימנס" בינואר, כי ניתקה את קשריה מטהרן

האם ענקית האלקטרוניקה הגרמנית ממשיכה - בניגוד להצהרתה ולמרות הסנקציות החריפות - לסייע לאירן בפיתוח טכנולוגיית גרעין? השבועון הגרמני "דר שפיגל" הרואה אור ביום שני מדווח כי "סימנס" העבירה במהלך חודש יולי משלוח של מתגים ומנועי חישוב שהיו אמורים להגיע לאירן דרך מוסקבה, זאת אף אף הודעתה מתחילת השנה, כי ניתקה את קשריה עם טהרן. על פי הדיווח, המשלוח נתפס כבר בפרנקפורט. על פי החשד, החלקים נועדו להישלח לחברה רוסית כדי שזו תסיים במוסקבה את מלאכת הרכבתם. משם צריכים היו החלקים להישלח לכור הגרעיני בבושהר, תוך הפרה של הסנקציות הכלכליות שהטילו באחרונה מעצמות העולם על אירן.

מדובר החברה נמסר כי "סימנס אינה יודעת על משלוח מסוג זה". הדובר העריך כי אם אכן היתה העברה כזו, היא נעשתה על ידי גורם מתווך ושלא בידיעת החברה. מנגד, העיתון הגרמני דיווח כי מסוף שנת 2009 נתפסו בנמל התעופה של פרנקפורט כחצי תריסר משלוחים של רכיבי טכנולוגיית גרעין, שהיו בדרכם מוסקבה, ומשם לכור האירני.

קשר מתמשך עם אירן

בסוף ינואר השנה הכריזה חברת הענק הגרמנית כי תדחה כל עסקה עתידית עם אירן על רקע כוונתן של שש מעצמות המערב להטיל סנקציות על המדינה האיסלמית בגין תכנית הגרעין שלה. וכך במהלך חודש יולי האחרון הטילו הן ארה"ב והן האיחוד האירופי שורה של סנקציות כלכליות נגד אירן, האוסרות על קיום קשרים כלכליים עם טהרן - לרבות סיוע טכנולוגי. עם ההודעה על הפסקת הקשר העסקי עם אירן, אמר מנכ"ל החברה פיטר לושר, כי "לפני זמן מה הפחתנו בהיקף העסקים שאנחנו מנהלים עם לקוחות באירן". הוא הוסיף כי מועצת המנהלים של החברה החליטה שמחודש אוקטובר 2009 לא לקבל הזמנות מלקוחות באירן.

היקף ההכנסות של החברה באירן, שמייצרת מכונות עבור תעשיית ההיי-טק, נאמד בכ-700 מיליון דולרים מדי שנה, כשבשנה שעברה הן היוו כ-0.7% מסך הכנסותיה. יצויין כי בשנת 1974 החלה סימנס בעזרת מהנדסים צרפתיים לבנות את הכורים הגרעיניים האזרחיים בבושהר. הכורים עמדו לקראת השלמה אלא שאז פרצה המהפכה האיסלמית והשאה הופל מהשלטון, מה שהפסיק את פעילותה של החברה בפרויקט. פיתוחו של הכור בבושהאר נעשה בשנים האחרונות בסיוע רוסי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully