וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הנזק לחקלאי הדרום - חצי מיליארד שקל"

לפי התאחדות האיכרים, החקלאים לא העבירו סחורות לארץ ולחו"ל מאז תחילת המבצע בעזה. ייתכן מחסור בירקות בשווקים בארץ

נשיא התאחדות האיכרים דובי אמיתי, אמר היום (רביעי) כי מאז שהחלה תקיפת צה"ל ברצועת עזה, צברו חקלאי אזור הדרום נזק כספי שנאמד בכחצי מיליארד שקלים. את הנתונים קיבלה ההתאחדות ממשרד "חבקין שמאים". לדברי חבקין, "מדובר על מאות דונמים שהחקלאים לא יכולים לאסוף בהם את הגידולים".

בחמשת ימי הלחימה נוצר לדברי אמיתי אפקט מתגלגל שמשמעותו פגיעה בהעברת סחורות לשווקים אירופים. "מרבית המשקים האלה מתבססיים על הייצוא וכשמכמתים את כל הנזקים העקיפים, אז מגיעים למספרים שנמצאו על ידי משרד השמאות. כל מדף בחו"ל שאנחנו לא מגיעים אליו, הוא מדף שייתפס על ידי חקלאי ממקום אחר".

התאחדות האיכרים פנתה כבר לממשלה בדרישה להפעיל ביישובי עוטף עזה והסביבה מנגנון פיצוי מהיר, כמו זה שנועד לסייע לחקלאי יישובי הצפון בעת מלחמת לבנון השנייה. "המשמעות בדרישה הזאת", אומר אמיתי, "הינה פיצוי בגין אובדן הייבול ולא על פי מחזור פיננסי של חקלאי כזה או אחר, שהרי יש שונות מהותית בצורת התחשיב. יש מספר מחזורים בשנה ויש הבדלים בין השנים בסוג הגידול ולכן מנגנון הפיצוי חייב להיות על פי מחזור הרווח של הגידול".

אמיתי סבור שדרישת התאחדות האיכרים תיענה בחיוב: "במדינה מבינים שמגזר החקלאות שמספק מן החי והצומח כמו בכל המדינות הנאורות, חייב להמשיך ולספק את סל המוצרים הזה ומדינות נאורות מאיתנו שלא נמצאות במלחמה ונמצאות במשבר כלכלי עמוק, מצאו לנכון להתחיל ולפעול מתוך דאגה למגזר היצרני הזה".

בהתאחדות האיכרים מעריכים שאומדן הנזקים לחקלאים לא צפוי לגדול בהרבה במקרה של המשך הלחימה בדרום. עם זאת, ישנה הערכה שבימים הקרובים ייתכן מחסור באספקת ירקות לשווקים. אמיתי: "אין ספק שתהיה פגיעה קלה בהמשך האספקה של הגידול החקלאי, בדגש על חממות רשת. אנחנו מדברים על פלפלים, צנוניות, גזר ותפוחי אדמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully