וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקר: 20% מניצולי השואה ויתרו על רכישת מזון

הקרן לרווחה לניצולי שואה ערכה סקר בקרב ניצולי שואה החיים בישראל, בו נבחנה שאלת היחס שהם מקבלים ממוסדות המדינה. התוצאות, כפי שכבר התרגלנו לדעת, לא מעודדות

יום השואה 2013: 20% מהניצולים ויתרו על רכישת מזון בשל מצבם הכלכלי הקשה ואחד משמונה ניצולים ויתר על קניית תרופות, כך עולה מסקר שערכה הקרן לרווחה לניצולי שואה בקרב 500 ניצולי שואה. בסקר נבדק מצבם של הניצולים וכן תחושותיהם באשר לטיפול המדינה בהם.

"הבעיה נפתרת , אך אני מקווה שהיא לא תיפתר ב-ט' אלא ב-ת'" אמר יו"ר הקרן הנכנס, אבי דיכטר, שהיה השר להגנת העורף וראש השב"כ בעבר, "כדו?ר שני לניצולי שואה, אני ניגש לתפקיד זה בכבוד וביראה, ובתחושת שליחות ומחויבות לפעול למען 192 אלף ניצולי השואה החיים בישראל. את הטעות שלא לטפל כראוי בניצולי השואה שעודם בחיים - אנחנו כמדינה וכעם לא יכולים להרשות לעצמנו לעשות. זאת המשימה, היעד, המטרה - לזכור ולא לשכוח או לזנוח".

פעילים הקימו מיצג נעליים למען ניצולי שואה מול מעון ראש הממשלה. יואב דודקביץ'
הפגנה בתחילת חודש מרץ השנה למען ניצולי השואה מול בית ראש הממשלה בירושלים/יואב דודקביץ'

בישראל חיים היום 192 אלף ניצולי השואה, שגילם הממוצע עומד על 84. מדי יום נפטרים כ-37 ניצולים, ולמעלה מאלף ניצולים מדי חודש. בחמש שנים הקרובות, תחול ירידה טבעית במספר הניצולים. ב-2017 צופים כי יחיו 152 אלף ניצולים בלבד בישראל.

עוד עולה מהסקר כי 49% ציינו בעיות בריאות כקושי עיקרי עבורם ו-37% העידו שמצבם הכלכלי לא טוב ומהווה קושי עבורם. 57% מהניצולים ציינו כי לא יכולים לעמוד בהוצאות החודשיות של משק הבית. מנתוני הקרן עולה כי מחצית מהניצולים המטופלים בקרן זקוקים לסיוע כלכלי. עוד עולה כי בשנת 2012 חלה עלייה של 100% במספר מקבלי טיפולי שיניים.

הרגע שסבא שלי קפץ מהרכבת אל הלא נודע. AP
40% מניצולי השואה שהשיבו על הסקר טענו שהם חשים בודדים/AP

כ-60 אלף ניצולי שואה פנו לקרן בשנה האחרונה לקבלת סיוע, רובם מוגדרים כניצול "נזקק-נצרך" על פי משרד האוצר. בקרן טוענים כי הגידול בצרכי הניצולים יימשך עד שנת 2015, עד אז יחול גידול בצרכים. בשנת 2016 המגמה תתייצב ומשנת 2017 המגמה תתהפך כשקצב התמותה של הניצולים יהיה מהיר יותר מהגידול בצרכים. לפיכך טוענים כי חלון הזמנים של חמש השנים הקרובות הינו ההזדמנות האחרונה למאמץ לאומי כלפי אוכלוסיית ניצולי השואה בישראל.

מבחינת תחושותיהם כלפי המדינה, עולה כי 67% לא מרוצים מהאופן שהממשלה מטפלת בניצולי השואה. 56% טענו כי בחמש השנים האחרונות לא חל שינוי בטיפול הממשלה בניצולי השואה ו-92% סבורים שהממשלה לא מקצה מספיק כספים עבור ניצולי השואה. עוד ציינו 40% מהניצולים כי הם חשים בודדים, כאשר לפי הנתונים – כ-עשרת אלפים ניצולי שואה הינם עריריים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully