וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן: "הסכם שלום לא יושג גם בדור הבא"

5.9.2010 / 19:11

שר החוץ ממשיך להנמיך ציפיות בעקבות חידוש שיחות השלום בין ישראל לפלסטינים. במהלך טקס הרמת כוסית של מפלגת ישראל ביתנו אמר ליברמן כי "אבו מאזן לא יחתום על הסכם שלום. מקסימום הוא יאיים בהתפטרות". על ההקפאה: "מילה זו מילה, לא נסכים להקפאה אפילו לדקה אחת"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יותם בן-דוד)

"חתימה על הסכם שלום כולל זהו יעד שאיננו בר השגה, לא בשנה הבאה ולא בדור הבא", כך אמר הערב (ראשון) שר החוץ אביגדור ליברמן בטקס הרמת כוסית של מפלגתו, ישראל ביתנו. ליברמן התייחס להשקת המשא ומתן הישיר עם הפלסטינים בוושינגטון בשבוע שעבר ואמר כי "לא בשורות היסטוריות ולא ויתורים. אבו מאזן לא יחתום על הסכם שלום. מקסימום הוא יאיים בהתפטרות".

ליברמן הבהיר כי "עלינו להיות ריאליסטיים, הפתרון היחיד האמיתי הוא פתרון ביניים ארוך טווח. אני לא מכיר פתרון אחר. אנחנו נעמוד על כך שלא יהיו ויתורים חד צדדים ושלא תימשך ההקפאה, ושמשא ומתן רציני יהיה אחראי, יתבסס על הדדיות ולא רק על מחוות ישראליות. עלינו להפסיק עם האשליות. צריך לחתור להסכם מעשי. מה שאפשרי – אפשרי, מה שלא אפשרי – לא אפשרי".

שר החוץ התייחס גם לסוגיית המשך הקפאת הבנייה בהתנחלויות ואמר כי "אני יודע שיופעל עלינו לחץ להמשיך בהקפאה, אך אני לא רואה סיבה אחת למה. כשממשלת ישראל החליטה חד צדדית על הקפאה, זכינו להאשמות מצד הפלסטינית שזה תרמית ולא אמיתי. הם משכו את הזמן תשעה חודשים ועכשיו הם לוחצים שנמשיך ב"תרמית" שלא רצו לשמוע ממנה".

"אנו מוכנים לדון בכל דבר, אך אין יותר מחוות", הדגיש ליברמן. "לא נסכים לשום הקפאה, לא לשלושה חודשים, לא לחצי שנה ולא לדקה אחת. אם ירצה ראש הממשלה להביא זאת לקבינט, אנחנו פתוחים, אך מילה זו מילה. תמכנו במהלך למשך עשרה חודשים והבהרנו שלא נסכים מעבר לכך. צריך לכבד מה שאתה מתחייב, וגם אני לא רואה שום סיבה אובייקטיבית למהלך הזה".

"הפלסטינים משכו את הזמן"

"לפני שקובעים יעד יומרני של הסכם כולל תוך שנה, יש להפיק לקחים מכל ה-17 שנה שעברו מאוסלו. כדאי להבין האם יש פרטנר מוסמך המסוגל לעמוד בהתחייבויות. את מי מחמוד עבאס מייצג? מצד אחד בעזה שולט חמאס והבחירות לרשות הפלסטינית ביו"ש נדחו כמה פעמים. גם מבחינת השליטה בשטח, השליטה של הרשות הפלסטינית עדיין לא מספקת, ואני מדבר על הפיגועים שהיו לפני השיחות", האשים ליברמן.

שר החוץ הציג תרחיש ואמר "ומה קורה עם חמאס ינצח גם ביו"ש, כאשר הוא אומר כבר עכשיו שהמשא ומתן לא לגיטימי, ואין זכות לאבו מאזן לייצג את העם הפלסטיני. מה יהיה גורלם של אותם הסכמים? הרי בינתיים את הסחורה שלנו כבר נספק כמו בהתנתקות. כשאני מסתכל על הצד שלנו, למרות ויתורים כואבים ורצונם של אנשים רבים וטובים, לא השגנו דבר".

"ראינו הרבה הפקות גרנדיוזיות ולמרות זאת, לא ראינו תוצאות באוסלו, בוואי, בקמפ דיוויד ובאנאפוליס. רק המון כותרות, טוק-שואו וקוקטיילים", הזכיר ליברמן. "אנחנו לא נגד הסדר שלום עם הפלסטינים, אנחנו בעד הסדר רציני, אחראי ושקול. אנו טוטאלית נגד אשליות מופרכות והרפתקאות. צריכים להגיד מספיק עם הרפתקאות. שילמנו די והותר על כל הניסיונות בבני אדם, של כל מיני פוליטיקאים לא אחראיים".

ליברמן הוסיף כי "אני זוכר היטב את הצהרות הפוליטיקאים לפני ההתנתקות ואת המציאות היום. כשאני שומע את אותם אנשים עם אותן הבטחות, אני צובט את עצמי, כאילו לא למדנו שום דבר. למה מאוסלו עד היום, לא נעשתה בדיקה יסודית, מדוע שילמנו מחיר יקר, גם בדעת הקהל הבינלאומית".

שר החוץ התייחס אף לדרישות הפלסטינים במסגרת המשא ומתן ואמר: "ונניח שנסכים לחזור לגבולות 67', נחלק את ירושלים ונקבל פליטים. מה קורה למחרת היום? אנחנו נעשה משחק סימולציה כדי לנסות להבין מה יקרה אם נחזור לגבולות 67'. אני כבר יודע – שום דבר לא ישתנה. הסכסוך לא יעלם. רק יתגבר ויתעצם ונקבל יותר יותר לחצים על הנגב והגליל ועל אוטונומיה, ואף אחד לא מסתיר את זה. הסכסוך יעבור לתוך גבולות 67' ואת אותם קסאמים, איומים וטילים שאנחנו רואים מעזה, נראה גם מקלקיליה ומג'נין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully