וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דאעשופוביה או הומופוביה?

חן שמילו

21.9.2014 / 20:46

הזמנה למסיבת גייז שבה צעירים בלבוש המזכיר את הסרטונים הנוראיים של דאעש עוררה סערה ברשת. מה שמטריד הוא שרוב התגובות לא דיברו על ההשוואה הלא ראויה אלא תקפו את הקהילה הגאה

הרשת געשה היום בעקבות פרסום ההזמנה למסיבת הגייז של הליין "דרעק" בתל אביב – שנועדה להגחיך את ארגון הטרור "המדינה האיסלאמית" (דאעש). על ההזמנה נראו שני בחורים נאים על רקע חולות צחיחים בבגדים המזכירים את מחבל דאעש ואת קורבנו הכורע לרגליו – כפי שנראה בסרטונים מעוררי הבחילה של ארגון הטרור. על הזמנה אחרת נראה בחור חשוף חזה הנושא דגל שחור, מה שיוצר קישור לדגל הארגון הסוני. אלא שבשונה מהסצנות המבעיתות של דאעש, המצולמים לא נשאו כלי נשק – והפרסום נועד לתת תשובה סאטירית לאיום האיסלאמיסטי.

ההזמנה למסיבה גררה תגובות שליליות, גם מטעם חברי קהילת הלהט"ב והן מצד אחרים. רבים סברו שמדובר בבדיחה גרועה והיו כאלה שטענו שמדובר בנושא שאסור להתבדח עליו. אמרי קלמן, מבעלי הליין, ואדם שאני מעריך ומכיר באופן אישי הסביר את כוונת המארגנים: "אנחנו בזים לאלימות, אנחנו מגחכים על זה, וזו הדרך הטובה להתנגד לפחד – להשתמש בסאטירה".

ההסבר אמנם מניח את הדעת וגם תואם את הטקסט הסאטירי שלווה להזמנה באירוע בפייסבוק, אולם לפי כמות התגובות נראה שהוא לא הועבר נכון. זו גם עיקר הטעות של המארגנים. נדמה שהתמונות הנוראיות שמתקבלות מהמדבר, בהן נראים אנשים נטבחים על ידי דאעש - לא מאפשרות כרגע לרבים, סטרייטים או לא, לקבל בהבנה מסר סאטירי בהזמנה למסיבה.

נכון, בדיחות על דעאש לא חסרות, גם בתקשורת הישראלית. בתכניתו של אייל קיציס בערוץ 2 שודר קטע סאטירי על הארגון, אך הדבר לא הוביל לביקורת. מכאן, לכאורה – זו שאלה של קונטקסט, אומנות וכן, גם קצת מודעות ורגישות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ההזמנה מעוררת המחלוקת/מערכת וואלה!, צילום מסך

אבל לצד כל הטיעונים הללו על טעם וריח – דבר אחד בולט ומטריד במיוחד עלה מהדיון על ההזמנה הגאה ודאעש – וזו ההומופוביה. בעקבות הכתבה הוצפה הרשת בתגובות הומופוביות וגזעניות – חלקן גובלות בהסתה לאלימות. הנה כמה דוגמאות ל"קלות" שבהן: "צריך לחתוך להם את הראש למטה", "איזה צחוקים. באמת הלהט"בים יכולים לצחוק מדאעש כי דאעש הפלאחים הם הרבה פחות מסוכנים לעולם", "קהילה שצמאה לצומי וחיה על ספינים!!", ועוד אחד לקינוח: "הפקה חולנית בדיוק כמוכם יא הומואים מפגרים".

"לשפוך" את הארס

אלה כאמור לא המגיבים הקיצוניים, והם לא מעטים. אלו ככל הנראה אנשים מן היישוב, שזו התגובה הטבעית והקשה שלהם לנושא של הומוסקסואליות. נדמה שהם כלל לא מעלים על דעתם שמשהו לא תקין במילים המסוכנות האלה. אולי הם "אסירי תודה" על ההזדמנות "לשפוך" את הארס. עבורם – נראה שמה שבאמת "מציק" לאותם אנשים זה ההומואים עצמם, המסיבה, הקהילה כולה. אם עוברים על מאות התגובות שהיו היו ברשת מקבלים אפילו את הרושם - והלוואי וזו טעות קשה - שזו דעה רווחת בקרב ציבור גדול מאוד של ישראלים. תגובות כאלה "מקשטות" פרסומים רבים על הקהילה הגאה בישראל לא רק באייטם על מסיבה, ולצערנו אנחנו עוברים לסדר היום, כי זו רק "תגובה טיפשית ולא נאורה בפייסבוק".

הכתבה מהיום עם התגובות הקשות שנלוו לה הופיעה אצלי בפייסבוק ממש אחרי שקיבלתי הזמנה לעצרת הזיכרון לרגל 19 שנה לרצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל. כמו אז, גם היום, קבוצות רבות בחברה הישראלית מתקשות להבין את כוחה של מילה ואת הסכנה בהסתה לאלימות. גם היום יכולים להט"בים להירצח בגלל זהותם המינית בישראל. זה קרה בבר-נוער וזה יכול לקרות שוב. אם יש משהו שיכול להרוג בישראל זה לא דעא"שופוביה (מובנת ככל שתהיה), אלא ההומופוביה והקריאה לאלימות. אם מישהו צריך לעשות חשבון נפש אמיתי ונוקב הם המגיבים ולא מארגני המסיבה. ברוח ראש השנה ויום הכיפורים זה עדיין לא מאוחר.

הכותב הוא עורך דין ופעיל חברתי

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully