וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת החקירה הלא נכונה

אורי זכי

14.8.2014 / 14:50

יותר מאשר הפתעת המנהרות ההתקפיות מעזה, ישראל צריכה לבדוק את המחדל המדיני שהחל בפיצוץ המו"מ עם אבו מאזן, נמשך בהחרמת ממשלת הפיוס הפלסטינית ונגמר במלחמה

לאחרונה נשמעת דרישה להקמת ועדת חקירה לנושא המנהרות שחפר חמאס. אולם, ועדת החקירה שבאמת צריכה לקום כאן היא ועדת חקירה מדינית, שתבחן כיצד נגרר ראש ממשלת ישראל למלחמה בגלל התנגדות לממשלת הפיוס בראשות אבו מאזן, כשכעת מטרת המשא ומתן המתנהל בקהיר היא העברת האחריות בעזה לאותה ממשלה בדיוק.

אלה העובדות והשתלשלות האירועים שעל ועדת חקירה כזו לבדוק: עם התמוטטות יוזמת קרי והמשא ומתן המדיני בין ישראל לאבו מאזן, חשש ראש הממשלה שהאצבעות שהופנו אליו כמי שטרפד את היוזמה בגלל סרבנותו ובעיקר באי-מימוש ההסכם שנקבע בתחילת המגעים לפעימה רביעית של שחרור אסירים פלסטינים שנכלאו לפני חתימת הסכמי אוסלו. נתניהו העדיף עימות עם אבו מאזן וקרי על פני עימות עם בנט וליברמן, ופנה למה שהוא עושה טוב ביותר – לנצח בוויכוח באנגלית. כך, עם ההודעה הפלסטינית על הקמת ממשלת פיוס בין פתח לחמאס בראשות אבו מאזן, יצא נתניהו במתקפה דיפלומטית בארה"ב ואירופה שציירה את אבו מאזן כעומד בראש ממשלה ש"נשענת על ארגון טרור המבקש להשמיד את מדינת ישראל". נתניהו התעלם מהעובדה שאחת הטענות שלו עצמו כנגד אבו מאזן בעבר היו כי אינו מייצג את עזה, ולכן לא ניתן להגיע איתו להסדר קבע.

מלחמה בדרום | כל הכתבות, הפשרנויות והעדכונים

לא עברו שבועיים ונתניהו מצא את האקדח המעשן, זה שיוכיח את עמדתו הצודקת: חטיפה ורצח של שלושת תלמידי הישיבה גיל-עד שער, איל יפרח ונפתלי פרנקל. למרות שאין סימנים מובהקים שמדובר בפעולה שתוכננה ובוצעה על-ידי שרשרת הפיקוד של ארגון החמאס, אלא כיוזמה של חוליה מקומית בחברון, מיהר נתניהו לקבוע כי מדובר בפעולה של הארגון. הוא לא הסתפק בכך, ובעוד כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית עוסקים בסיוע לכוחות הביטחון הישראליים לאתר את הנעדרים ואת החשודים במעשה (כוחות הביטחון של הרשות הפלסטינית הם אלה שהצביעו על היעדרם של שני החשודים המרכזיים בביצוע הרצח מביתם בחברון), קבע נתניהו שהרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן אחראית למעשה, בגלל החתימה על הסכם הפיוס עם חמאס, לא פחות. בעיני נתניהו לא הועילה לאבו מאזן אפילו העובדה שבמפגש עם שרי החוץ של הליגה הערבית בסעודיה גינה בתוקף נשיא הרשות הפלסטינית את החטיפה אותה כינה "מעשה טרור".

היגררות מיותרת למערכה צבאית

ועדת החקירה תצטרך לבחון את העובדה כי הקלטת השיחה למוקד 100 של המשטרה (שהיתה ידועה לנתניהו ולמקבלי ההחלטות כבר מהיום הראשון אך נחשפה לציבור רק ביום לווייתם) והממצאים הפורנזיים ברכב החטיפה הצביעו כבר בהתחלה כי מירב הסיכויים שהנערים נרצחו מיד עם חטיפתם. זה לא מנע מנתניהו, בכירי ממשלתו וכן ממפקדי צה"ל לנטוע את התחושה כי יש תקווה להשיב את הנערים בחיים. תחת החסות של מבצע לאיתור הנעדרים, פתח צה"ל במבצע עם השם המתעתע "שובו אחים" כנגד תשתית חמאס בגדה. במשך כמעט עשור הצליחו מנגנוני הביטחון של הרשות למנוע כמעט לחלוטין פעילות טרור של החמאס מתוך הגדה לכיוון ישראל.

המבצע הבוטה שכלל מעצרים נרחבים שרובם ככולם לא היו קשורים כהוא זה לנערים הנעדרים, כלל מעצר של חברי פרלמנט מטעם חמאס, והחזרה למעצר של משוחררי עסקת שליט (שטעות ביסודה, כי היא נתנה פרס לטרור. אך עסקאות, גם רעות, צריך לקיים), נועדו בראש ובראשונה לתקוע טריז בין הפתח והחמאס ולטרפד את ממשלת הפיוס שזה עתה נולדה. לפי דיווחים בתקשורת, אמ"ן העריך שהחמאס בעזה, שאיבד את משענת האחים המוסלמים והנשיא מוחמד מורסי, לא צפוי להגיב להתקפה. מסתבר שמוחמד דף לא קרא את הערכת אמ"ן והחמאס הגיב בירי רקטות מאסיבי ליישובי הדרום ועוטף עזה, וכן ירי חסר תקדים לכל ערי ישראל הגדולות, כולל תל אביב וירושלים, ואף חיפה. נוכח התקפה כזו, לא היתה לישראל ברירה אלא להגיב צבאית, וכך נגרר ראש הממשלה נתניהו למערכה צבאית, המתגלגלת במהירות למלחמה, שבמשך שנות שלטונו הארוכות הצליח להימנע ממנה ואף התגאה בכך.

נראה שנתניהו רוצה מאד לסיים את המערכה. הוא זוכר את העובדה שלא היה אף ראש ממשלה שסיים טוב לאחר שהוביל מלחמה, והוא מבין שלמרות הצעקות של בנט, ליברמן וחבריהם, רבות הסכנות והמחירים אותם תשלם ישראל על-ידי כיבוש עזה ו"טיהורה" מאנשי החמאס. בצר לו, נתניהו מבין שהפתרון נמצא מרחק חצי שעה נסיעה ממנו, במוקטעה ברמאללה – אבו מאזן, שעד לפני כחודש היה "ראש ממשלת טרור", נתפס כפתרון הרצוי לקחת שליטה גם על רצועת עזה, וזאת באמצעות ממשלת הפיוס, אותה ממשלה שהתנגדותו חסרת הפשרות של נתניהו אליה פתחה בשרשרת האירועים שהובילו לפרוץ מבצע "צוק איתן".

נתניהו מוכיח שוב שבניגוד להצהרותיו הלוחמניות, הוא מבין רק כוח, והוא מוכן לאחר הלחימה לוויתורים רבים שלא העלה על דעתו לעשות ערב הלחימה. חידלון מדיני שכזה שגרם לנפילה של עשרות חללים, הכניסה את ישראל לממ"דים למשך שבועות וגבתה את חייהם של מאות עזתים חפים מפשע, תוך פגיעה חמורה נוספת במעמדה של ישראל בעולם וביחסינו עם בעלת בריתנו הקרובה ביותר, חייב להתברר בוועדת חקירה.

הכותב הוא מנהל בצלם ארה"ב לשעבר ומועמד ברשימת מרצ לכנסת

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully