וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל החלה בפינוי 15 אלף מוקשים בגבול ירדן

18.9.2014 / 10:23

במסגרת הפרויקט שעלותו מוערכת במאות מיליוני שקלים, יוכשרו חלק מהשטחים הנושקים לגבול לשימושים חקלאיים ויונגשו אזורים לטובת ציבור המטיילים. "קשה לאתר מיקומים מדויקים"

פיצוץ בבקעה: 1,500 מוקשים פוצצות בצורה מבוקרת, פברואר 2012. דובר צה"ל
שדה מוקשים בבקעת הירדן/דובר צה"ל

עשרים שנים אחרי חתימה על הסכם השלום עם ירדן, החלה מדינת ישראל לפנות אלפי מוקשים בגבול בין המדינות. בימים האחרונים החלה הרשות לפינוי מוקשים בפינויים של שדות מוקשים הנמצאים באזור הירדן הדרומי, וכן בהכשרת חלק מהשטחים הנושקים לגבול לשימושים חקלאיים. נוסף על כך, עם פינוי אלפי המוקשים, יחלו גם עבודות להנגשת האזור לציבור המטיילים והנופשים.

במסגרת הפרויקט יבוצעו עבודות לפיתוחו ושיקומו של הירדן הדרומי, בעלות הנאמדת במאות מיליוני שקלים אשר בכוונת ממשלת ישראל להקצות כבר בשנה הקרובה. "מדובר ב-15 אלף מוקשי אדם ונ"ט (נגד טנקים), שמרביתם נטמנו בקרקע על ידי הירדנים והסורים. המפות אינן עדכניות וקשה מאוד לאתר את המיקומים המדויקים של שדות המוקשים", מסבירה ענבל אברהם, מנהלת תכנית פינוי המוקשים ברשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי.

עוד כותרות בוואלה! חדשות:
מדוע הוקפא הפרויקט הלאומי לשיקום נחל הקישון?
צפו: הצצה לשמורת הטבע הימית הגדולה בישראל
דליפת חומרים מסוכנים בעתלית: המפעל ייסגר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאות מיליוני שקלים יושקעו בשיקום הירדן/מערכת וואלה!, צילום מסך

אברהם מעריכה כי כבר במהלך השנה יועברו שטחים גדולים ונקיים ממוקשים לחקלאים. עם זאת, תנאי הטבע מקשים על התכנית. "העובדה שחלפו שנים רבות וכן סחף הגשמים באזור, מקשים על איתורם של המוקשים והופכים את המשימה למורכבת עוד יותר", אמרה.

במסגרת הפרויקט לשיקום נהר הירדן החלה רשות המים כבר לפני יותר משנה להזרים לראשונה עשרות מיליוני קוב מים בשנה מהכנרת לירדן הדרומי. בהמשך תופסק הזרמת שפכי בריכות הדגים לנהר, שנמשכה עשרות רבות של שנים, ובמקומם יוזרמו אליו שפכים מטוהרים.

"אנו מקווים כי בעקבות פעולות אלו, מפלס המים יעלה ויפיח רוח חיים בנהר שהיה עד לפני עשרות שנים שוקק חיים", אומר רמון בן ארי, מנכ"ל רשות ניקוז נהר הירדן הדרומי. "שדות המוקשים הטרידו לא אחת את תושבי האזור. ראשי המועצות ביקשו לאורך השנים לפתח את המקום ולהפוך אותו לאתר תיירות אטרקטיבי - הן לתיירות פנים והן עבור תיירות חוץ, בדגש על ביקורים של צליינים נוצריים שמאמינים כי ישו נטבל על ידי יוחנן המטביל במימי הירדן".

לפניות לכתבת עדי חשמונאי: adihashmonai@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully