וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ ידון בסירוב המדינה להרחבת ההתנחלות פסגות

23.4.2014 / 13:40

חרף פסיקת בית המשפט המחוזי בירושלים, צו חדש מונע מהתושבים עיון ברישומי בעלות על חלקות בהתנחלות, שאותן הם רוצים לרכוש. ארגון רגבים שעתר בנושא: "מהלך אנטי דמוקרטי"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
פסגות/מערכת וואלה, צילום מסך

בית המשפט המחוזי בירושלים פסק לפני כמה חודשים כי על המנהל האזרחי לחשוף את רישומי הבעלות על הקרקעות של כמה חלקות בהתנחלות פסגות כדי לאפשר לתושבים לנסות לרכוש אותן. למרות פסק הדין וכוונת המנהל לערער לבית המשפט העליון על ההחלטה, הוציא בשבוע שעבר מפקד פיקוד המרכז, אלוף ניצן אלון, צו אלוף חדש המקשה על חופש המידע בנושא - עשרה ימים בלבד לפני הדיון בערעורם בנושא.

לעומת המצב בתחומי מדינת ישראל – כל אזרח יכול להתעדכן בזהות בעלי הקרקעות תמורת כסף לא רב – לא כך הדבר ביהודה ושומרון. נכון להיום, שליש מהקרקעות ביהודה ושומרון מוסדרות ופרטי הבעלות עליהן מופיעים ברישומי המנהל, הגוף האחראי על הקרקעות באזור. שני השלישים הנותרים אינם מוסדרים. אלא שגם באשר לשליש שנכלל ברישום, אזרחים שמעוניינים בכך – למשל לצורך בדיקת אפשרות של רכישת קרקע – אינם יכולים לברר מיהם הבעלים. על פי צו האלוף הקודם, רק מי שהוא בעל עניין יכול לדרוש לראות את הרישום הרלוונטי.

צו האלוף החדש קובע כי בעלי זכות עיון ברישומים יהיו בעלי זכות על המקרקעין בלבד. אדם שאין לו זכות על הקרקע, יוכל להגיש בקשת עיון ברישומים, שתותר במידה שבעל הקרקע הסכים לכך או שבעל הקרקע לא התנגד לכך והתרת העיון לא תפגע בביטחון האזור, בסדר הציבורי, בשלומו של אדם או בקניין הפרט. כמו כן, יותר העיון ברישומים אם הוא יהיה לשם השלמת תשתיות ציבוריות.

עוד בוואלה! חדשות
מסתמן: חקירה נגד המאבטחים במועדון ברעננה
לחמישית מניצולי שואה אין כסף למזון או תרופות
בן 14 הורעל מצואת פרות ליד בית שמש; מצבו קשה

בעקבות שתי עתירות בנושא, שהוגשו על ידי ארגון רגבים, ששם לו למטרה לשמור על קרקעות המדינה ולמנוע השתלטות עליהן, עלתה סוגיית חופש המידע לדיון בבית המשפט. העתירה הראשונה עלתה על הפרק בעקבות כוונת פסגות לנסות לרכוש כמה חלקות אדמה פלסטיניות הסמוכות להתנחלות על מנת להרחיב אותה. הפנייה למנהל בנושא נענתה בשלילה, ולכן היא הובאה לפתחו של בית המשפט המחוזי בירושלים. בפסק דין שניתן ביוני האחרון קבע השופט יגאל מרזל כי פרשנות המנהל האזרחי שלפיה פסגות איננה צד הנוגע בדבר אינה סבירה או מידתית, ולפיכך על המנהל לאפשר להתנחלות לבחון את הרישומים כדי לאתר את בעלי הקרקעות שאותן הם מעוניינים לרכוש. המנהל ביקש לדחות את מימושו של פסק הדין כך שיוכל לערער לבג"ץ, והדיון נקבע להיום.

העתירה השנייה היא של יוסי מימון, תושב מעלה לבונה שביקש לעיין במסמכי הבעלות של קרקע חקלאית בהתנחלות. לפי תנועת רגבים, מימון מעבד חלקה על קרקע נטושה ברציפות מאז 1984, והוא נטע כרם זיתים במקום. ככל הנראה, בעקבות תלונות של תושבים מהכפר הפלסטיני סנג'יל, הטוענים לזכויות מקרקעין, החליט אלוף פיקוד המרכז הקודם אבי מזרחי להכריז על החלקה כעל שטח סגור לכניסת ישראלים. מימון פנה למנהל בבקשה למנוע את המסיק ולעיין ברישומים כדי להתחיל בהליך תביעה מול הטוענים לבעלות, אך המנהל סירב לבקשה כמה פעמים. על אף שבג"ץ דחה את בקשת רגבים להוצאת צו ביניים, שימנע מהפלסטינים להיכנס למטע, נושא חופש המידע עדיין עומד לפתחו של בית המשפט העליון.

"בפיקוד מרכז שינו את כללי המשחק"

"זהו מהלך אנטי דמוקרטי", נמסר מארגון רגבים. "במקום לקבל את הכרעת בית המשפט, מחליטים במנהל האזרחי ובפיקוד מרכז להוציא צו חדש ולשנות את כללי המשחק. לא מתקבל על הדעת שהפרקליטות מבקשת עיכוב ביצוע החלטת בית משפט בטענה שיש להמתין לדיון בערעור, אך בפועל הם מכינים צו חדש שישלול את הפסיקה. כל החשיבות של מרשם מקרקעין הוא בהיותו פתוח לעיני הציבור. לא מתקבל על הדעת שמאות אלפי אזרחי ישראלים לא יזכו לרכוש קרקעות כדת וכדין. אנחנו סמוכים ובטוחים כי הזכות הבסיסית שניתנת לכל אזרח לחופש מידע ולהנגשתו תתעלה מעל כל המהלכים הבעייתיים".

מהמנהל האזרחי נמסר בתגובה: ?ביום 13.04.14 חתם מפקד כוחות צה?ל באזור יהודה ושומרון על הצו, שמעגן את המצב המשפטי הנהוג באזור מזה עשרות שנים, לפיו העיון במרשמי המקרקעין פתוח לבעלי זכויות במקרקעין בלבד. עוד קובע הצו, כי ראש המנהל האזרחי, יוכל להתיר את העיון במרשמי המקרקעין גם למי שאינו בעל זכות, אם בעל הזכות הסכים לכך או אם נמצא כי הדבר משרת את טובת האזור ודרוש להקמת תשתית ציבורית או קיום חובה הקבועה בדין".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully