וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני הסדר שלום - פתרון לערביי ישראל

ד"ר רענן כהן

10.3.2009 / 14:25

ממשלות ישראל נמנעות מקביעת מדיניות ברורה באשר לעתידם והשתלבותם של אזרחי ישראל הערבים. רענן כהן מציע סדר יום חדש

מאמר זה אינו מתיימר להציע פתרונות פלא למצב הקשה השורר היום בין שתי האוכלוסיות החולקות את פיסת הקרקע הצפופה והמיוסרת הנקראת ארץ ישראל. אך מצד שני, המאמר מבקש לסתור את ההנחה הרווחת, שלא יימצא בעתיד הנראה לעין פתרון שיהיה מקובל על האזרחים היהודים והערבים, שמחייב את שתי הקהילות, ובעיקר את מנהיגיה לפעול ברגישות ובנחישות.

ממשלות ישראל השונות נמנעו בעקביות וביודעין מכל דיון עקרוני ומקביעת מדיניות ברורה באשר לעתידם והשתלבותם של האזרחים הערבים. אמצעי התקשורת ומצעי אחדות מהמפלגות היהודיות מעלים מדי פעם רעיונות שמשמעותם העברתה של האוכלוסייה הערבית אל מחוץ לגבולות המדינה. מן הצד השני העלו מפלגות ערביות את הסיסמה "מדינת כל אזרחיה". גופים ערביים אחרים פרסמו את רעיונותיהם ב "מסמכי החזון העתידי" הקוראים להפוך את מדינת ישראל ממדינה יהודית למדינה דו-לאומית, תוך שינוי סמלי המדינה וביטול חוק השבות.

ההתנהגות הפוליטית המאפיינת את המיעוט הערבי מחייבת את הממשלה הבאה להציע סדר יום לאומי חדש בסוגיית ערביי ישראל, שתכליתו לצמצם את הסיכון ולהפחיתו עד כמה שאפשר. ייתכן שמאבקם יתגבר עד לדרישה להכיר בהם כמיעוט לאומי ובעתיד גם דרישה להיפרדות פוליטית.

אני סבור כי צריך לבטל את החסמים הקיימים בקרב החברה הישראלית ובמנגנונים הממשלתיים, ולקדם מדיניות של צמצום נקודות המחלוקת תוך שמירה על צביונה היהודי של מדינת ישראל. תוכנית מאוזנת זו לא תפתור את שאלות היסוד, אך תוכל לקדם בניית מערכת יחסים סבירה והוגנת בין הרוב והמיעוט במדינה.

המלצות עיקריות:

אמנה חברתית: חיבור אמנה חברתית יהודית ערבית שתקבע את כללי הדו-קיום בנושאים השנויים במחלוקת. האמנה תהפוך למסמך מחייב שיזכה לביטוי בחקיקה.

קואליציה: על המערכת הפוליטית להתייחס למפלגות הערביות כאל שותפות לגיטימיות בקואליציה הממשלתית.

שירות אזרחי: כדי לעגן את זכויות הערביים ואת חובותיהם האזרחיות, יוקם מערך כלל ארצי לקליטת צעירים רבים, ערבים ויהודים שייצור כור היתוך בעידן של שלום. הכרת התרבות הערבית: הניכור הוא כלפי הציבור הערבי נובע במידה רבה מחוסר היכרות התרבות והשפה הערבית. יש ליישם תוכנית לימודים בנושאים אלה בבתי הספר היהודיים.

אזורי תעשייה משותפים: השתלבות של התעשייה הערבית באזורים משותפים, עשויה לחזק את תחושת השייכות ואולי גם את ההזדהות עם המדינה.

הסדר קרקעות הבדואים: יוצע בדחיפות פתרון לסוגיית הבעלות על הקרקעות בנגב, ולמצוא פתרונות ליישובים הלא מוכרים.

הקמת משרד ממשלתי קבוע ליישום החלטות הממשלה:
הסיכוי ליישם החלטות שונות לציבור הערבי מותנה בהקמת גוף ממשלתי בעל תקציבים וסמכויות שיופקד על הגשמתן.

* ד"ר רענן כהן הוציא לאחרונה ספר בנושא ערביי ישראל Strangers in their Homeland בהוצאת Sussex Academic Press

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully