וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לחשוף מידע חסוי - למען ביטחון המדינה

גיא דיין

25.2.2013 / 12:20

הנזק האמיתי למדינה מפרשת "האסיר X" נגרם דווקא מהסתרתה - שהובילה לחרושת ספקולציות בדבר "המשטר האפל" וזרעה אימה בציבור. אפשר היה למונע זאת באמצעות התנהלות שקופה

בשבועיים האחרונים רעשה המדינה בשל התפוצצות הפרשה שזכתה לכינוי "האסיר איקס". אף שעיקרה של הפרשה היה בשנת 2010 - היא הכתה גלים במדינת ישראל בשנת 2013. הכיצד זה ייתכן? ובכן, התשובה הפשוטה היא "העדר שקיפות". כשיצאה הפרשה לאור, נוצר הרושם (השגוי - כפי שהתברר בדיעבד) לפיו מדינת ישראל "העלימה" אזרח ישראלי, מנעה ממנו את זכויותיו הבסיסיות ביותר ולבסוף אף התרשלה במניעת התאבדותו - וכל זאת, בשם ביטחון המדינה.

כעבור מספר ימים, החלו הפרטים האמיתיים לדלוף החוצה והפרשה קיבלה תפנית של 180 מעלות. התברר בין היתר כי מי שכונה "האסיר איקס" זכה להליך משפטי, קיבל ייצוג משפטי של כמה מבכירי עורכי הדין במדינה ואף זכה לביקורים מצד משפחתו. את הנתונים הללו, אגב, פרסמה או התירה לפרסם מערכת הביטחון - אותה מערכת שמנעה את פרסומם של אותם נתונים בדיוק בשנת 2010.

במערכת הביטחון כנראה הבינו שהעדר השקיפות גרם לכמה תוצאות שליליות למדי, ואף סיכן את ביטחון מדינת ישראל. כן, שמעתם נכון. תוצאה שלילית אחת היא יצירת חרדות וחששות בקרב הציבור. כאשר חשבו בציבור ש"האסיר איקס" הועלם בחסות המדינה, החלו דיבורים בגנותה של מדינה בעלת משטר אפל עם מנהגים שזוהו עד כה רק עם משטרי עריצים במדינות עולם שלישי. חרדות אלו, כפי שהודגשו בכל כלי תקשורת אפשרי, הובילו לתוצאה שלילית נוספת - הספקולציות. החששות בקרב הציבור הביאו לחרושת שמועות וספקולציות שתפסו מקום של כבוד בשיח הציבורי: אם העלימו אדם אחד - אולי העלימו עוד? מה הסוף? האם ישנם עוד "אסירי איקס" עלומי שם הכלואים בישראל ללא זכויות ובזהות בדויה? כמובן, כאשר המידע שוחרר ופורסם, התמעטו החששות והספקולציות, אם לא נעלמו לחלוטין.

פגיעה קשה יותר מכל מרגל או בוגד

חששות הציבור והספקולציות הרבות פגעו קשות באמון הכמעט מלא לה זוכה לרוב מערכת הביטחון בישראל ובאמינות מוסדות השלטון. סדקים אף נמצאו בערכי היסוד עליהם הושתתה המדינה. חששות אלו, והעדר אמון במוסדות המדינה, עלולים לפגוע ביציבות השלטונית, בשלום הציבור ובביטחון הציבור והמדינה - פגיעה קשה יותר מכל מרגל או בוגד כלשהו. תושבי שכנותינו הרבות יכולים להעיד על מצבן של מדינות שבהן האזרחים איבדו אמון בשלטון.

חשיפת המידע כבר בשנת 2010, והתנהלות שקופה בעניין מעצרו ותנאי החזקתו של "האסיר איקס", היו מונעות את התחושות הקשות שנזרעו בלבו של הציבור עם התפוצצות הפרשה, ואף היו מצמקות לחלוטין את מימדי הפרשה. העדר השקיפות של מערכת הביטחון לאורך כל הפרשה הביא את מערכת הביטחון לנקודה שבה אמינותה של המערכת, אמינותה של המדינה ואף היסודות הדמוקרטיים עליהם מושתתת המדינה - הועמדו בספק על ידי אזרחי המדינה.

אמון הציבור הושב רק לאחר חשיפת הפרטים האמיתיים - ולנו נותר רק לקוות שמישהו שם למד את הלקח, והבין ששקיפות יכולה לעזור לביטחון המדינה ולא רק לפגוע, כפי שרבים במערכת הביטחון מאמינים.

הכותב, עו"ד גיא דיין, הוא היועץ המשפטי של התנועה לחופש המידע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully