וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לך תלמד, מר תומס פרידמן

מג'די חלבי

15.2.2011 / 10:06

פרשן הניו יורק טיימס, תומס פרידמן, עדיין לוקה בנאיביות המאפיינת את מי שרוצה לחוות היסטוריה. מג'די חלבי חושב שכדאי לפרידמן, ובטח לאובמה, ללמוד משהו על המתרחש בעולם האיסלמי

קראתי את מאמרו האחרון של פרשן הניו יורק טיימס, תומס פרידמן, מי שמכונה הפרשן החשוב ביותר בארה"ב, בו הוא קובע שממשלת ישראל הנוכחית מנותקת ושבבית הלבן מתעבים אותה. בדומה לרבים וגדולים ממנו, פרידמן עדיין לוקה בנאיביות ובתמימות המאפיינת את כל המתלהבים ממהפכות, שרוצים לחוות היסטוריה ואולי היסטריה. פרידמן טוען שממשלת ישראל נצמדת לנשיא מצרים מובארק, או כפי שהוא מכנה פרעה, אך הוא שוכח שהבוס שלו, נשיא ארה"ב ברק אובמה, התרפס תחת רגליו של אותו פרעה בנאום קהיר. אותו נאום שבו החלה ההידרדרות במעמדן של ארה"ב בפרט והעולם המערבי בכלל, והחל עידן של התרפסות בפני האיסלם הפונדמנטליסטי. אותו נאום בו קבע הבוס של פרידמן, כיאות למוסלמי המכיר את רזי האיסלם, שהתנועות האיסלמיות - לרבות תנועת האחים המוסלמים - יכולות להיות בנות ברית.

המהפכה במצרים תביא לדמוקרטיה, טוען מר פרידמן, אך הוא נכשל בראיית והבנת הנקרא בכיכר תחריר. על איזה דמוקרטיה בדיוק מדבר מר פרידמן? אולי על הדמוקרטיה של האחים המוסלמים - המושתתת על עיוותים לאיסלם? או ייתכן שהוא מתכוון לתמיכתה הנדיבה של אירן בחלק מראשי האופוזיציה, כמו מוחמד אל-בראדעי שהונו האישי משתווה, אם לא עולה, על מה שיש למשפחת מובארק? ועל מה בדיוק נשענת קביעתו של פרידמן שהצעירים במצרים יאחזו בשלטון, בעוד הבוס שלו מחזק את החונטה הצבאית במצרים?

האחים המוסלמים מחככים ידיים בהנאה

המראות של כיכר תחריר היו יפים ומלבבים, אין ספק; אך מי שקבע את גורל המשך שלטונו של מובארק הוא מובארק עצמו. הוא כנראה מאס או לא ידע להתנהג או פחד לדכא את ההפגנות. בהחלט אפשר לצפות ששלטון החונטה הצבאית עוד ילמד את מר פרידמן וחבריו לקח עצום: המועצה הצבאית העליונה בראשות חוסיין טנטאוי לא קבעה בשום הודעה תאריך יעד לשום עניין; כל ההודעות שהוצאו שירבטו "כשהנסיבות יאפשרו". האם זו המתכונת, מר פרידמן, לכינון דמוקרטיה חזקה ויציבה באזור?

תנועת האחים המוסלמים, שמרכז הכובד שלה עבר לאחרונה לטורקיה, מחככת ידיים בהנאה למשמע דברי הבוס של תומס פרידמן ומנהיגים נוספים שנתקפו בפרצי התלהבות ושמחה לתחילת עידן החופש והשחרור במצרים. מה שהם לא משכילים להבין זה לאן ממשיכים הלאה מכיכר תחריר, הרי יש חיים גם אחרי החגיגות.

צר לי לאכזב את פרידמן וחבר מרעיו, אך אנו צועדים לקראת עידן של השתלטות דתית פנטית על מדינות ערב ומדינות איסלמיות אחרות. במידה רבה של אחריות, כמי שעוקב מקרוב אחרי המתרחש ומכיר את השפה והתרבות, אני מזהה כי השתלטות האיסלם הקיצוני החלה בצורה חכמה ובטוחה. הם מאורגנים היטב ויודעים לוותר כשצריך, אך הם היחידים כיום בעולם הערבי והאיסלמי שיכולים לשלוט בלי בעיה וללא מלחמות אזרחים, אלא בכוחו של הארגון המופתי והמשמעת יוצאת הדופן שיש בתנועות האחים המוסלמים ברחבי העולם. האם מר פרידמן יודע למשל שהבוס שלו מטפח איש מאד חשוב ודומיננטי בתנועת האחים המוסלמים בעולם ששמו אנואר איברהים שהיה סגן ראש ממשלת מלזיה וכיום מנהיג האופוזיציה שם?האם הוא יודע שאנואר איברהים הוא יד ימינו של שיח יוסף קרדאווי, המטיף והוגה הדעות של תנועת האחים בעולם?

רוח הבית הלבן ממיטה אסון על העולם החופשי

אותם אנשים שהזכרתי מעלה, השתתפו באחרונה באנקרה בפגישות עם ראש ממשלת טורקיה ארדואן, איש תנועת האחים המוסלמים גם הוא. נדמה כי תומס פרידמן והבוס שלו מעריצים ומעריכים את המודל הטורקי, שמשלב בין האיסלם כדת לבין שלטון במדינה מודרנית כמו טורקיה וזה המודל שהם מעריכים כנראה שישרור במדינות ערב עם השלמת המהפכות המתוכננות בכל מדינה ומדינה. ייתכן והם אינם יודעים שטורקיה הופכת מדינה איסלמית, ובקרוב מתכננת להנהיג את "השריעה" - ההלכה המוסלמית - אחרי סדרת הרפורמות שמרחיקות את הצבא שם מלהיות משפיע או שולט בתהליכים מדיניים או חוקתיים כפי שהיה נהוג מימיו של מייסד טורקיה החדשה מוסטפא כמאל אטאטורק.

מר פרידמן, וגם הבוס שלו ומקבלי החלטות נוספים, מנותקים ממה שקורה בעולם הערבי. איני תומך נלהב בממשלת ישראל הנוכחית, אך בעניין רעידות האדמה בעולם הערבי והמהפכות שבדרך, אני מאמין שעמדת ממשלת ישראל נכונה, צודקת ומבוססת על קריאת אחראית ומעמיקה של מפת האזור. מה שבטוח הוא שהיא אינה מונחית מתפיסה רומנטית ונאיבית ורוח השינוי הנושבת בבית הלבן וממיטה אסון על כל העולם החופשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully