וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חזרה ל-2007: ידלין על הימים לפני תקיפת הכור הסורי

26.5.2013 / 22:52

צמרת הצבא לא ידעה על הכור הגרעיני, לא היה ברור מתי הוא יהיה "חם", ולא היה ברור איך אסד יגיב: ראש אמ"ן בזמן שהכור בדיר א-זור הופצץ לכאורה על ידי ישראל משחזר את 2007

ראש אמ"ן לשעבר, אלוף (במיל') עמוס ידלין, אמר היום (ראשון) כי שר ההגנה הסורי וכן מפקד צבא סוריה בתקופה שקדמה לתקיפת הכור הגרעיני בדיר א-זור ב-2007, לא ידעו על קיומו, אלא רק עשרה "מהכנופיה הכי קרובה לנשיא בשאר אסד". ביום עיון לזכרו של אלוף אהרון יריב, בכנס של המכון למחקרי ביטחון לאומי לעבודת קהילת המודיעין בישראל, אמר ידלין כי לוויין ישראלי חשף את הכור הגרעיני בדיר א-זור שלפי פרסומים זרים ישראל תקפה אותו. "יש לנו מודיעין מצוין, את הסוד הזה (אנחנו) גילינו. עכשיו נותרה תעלומה - מתי הכור הזה יהיה 'חם', כלומר מתי הוא יהיה פעיל. עד אז אפשר היה לתקוף אותו, אך אחרי כן אנשים אחראים לא תוקפים כורים פעילים", אמר ידלין. לדבריו, עבודת מודיעין כוללת הבחנה, לפיה "סודות צריכים לחשוף ותעלומות צריך לפתור".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"הבדל בין סוד לתעלומה". עמוס ידלין/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי ידלין, ששימש כראש אמ"ן בתקופה שבה הופצץ הכור הסורי, התעלומה שהתעוררה בעקבות חשיפת "הסוד" – קיומו של הכור בדיר א-זור, הייתה "מה יעשה בשאר אסד יום אחרי שהכור הזה כבר לא יהיה קיים? הרי על פי עיתונות זרה מישהו יתקוף אותו. זו שאלה לראש אמ"ן, לא לאף אחד אחר". הקצין הבכיר לשעבר פירט על הדילמות שקדמו לחשיפת הכור הסורי ואמר כי ראש הממשלה דאז, אהוד אולמרט, שאל כיצד הנשיא הסורי, בשאר אסד, עלול להגיב.

כור גרעיני בליד העיר דיר א-זור בסוריה שנבנה בסיוע צפון קוריאה והופצץ לפי מקורות זרים ב-2007 על ידי ישראל. AP
הכור שהופצץ בדיר א-זור/AP

"בזמנו אמרתי לראש הממשלה כי מדובר בשאלה קשה", אמר ידלין והוסיף כי הסביר לאולמרט: "גם אם הטכנולוגיה המצוינת של אמ"ן הייתה ממציאה צ'יפ קטן שיודע לקרוא את המחשבות של אסד, וגם אם הסוכנת הכי טובה של המוסד הייתה שמה אותו ליד המיטה של אסד והדבר הקטן הזה היה יודע לשדר למדינת ישראל, מה קורה בראש של אסד, לא ניתן היה לדעת מה הוא יעשה אחרי שהכור יותקף - כי הוא לא חלם שמישהו גילה את הכור הזה ושמישהו יכול לתקוף אותו".

נשיא סוריה בשאר אסד בריאיון לעיתון "קלארין". דמשק, מאי 2013. רויטרס
חלם על הכור? בשאר אסד/רויטרס

ראש אמ"ן לשעבר התייחס להערכת האגף שעליו היה ממונה, בנוגע למהפכה במצרים. "אני רוצה להזים את הטענה שהמודיעין לא ידע מה קורה במצרים", אמר ידלין, והוסיף כי היה מודל מצוין בעניין. "כבר אז היה לי ברור שמשהו קורה במצרים. ידעתי שיקרה משהו אך לא ידעתי מתי". ידלין טען כי הוא התייעץ בנושא עם בכיר מצרי שביקר באותה תקופה בישראל. "הוא כמובן אמר לי אמר לי שמצרים יציבה ואין לי מה לדאוג. אלה אנשים שיש להם רבע מיליון מלשינים במצרים, והם לא ראו מה קורה, אז זה קצת מסובך לתת את הדעת בעניין".

עימותים במצרים ליד כיכר תחריר בקהיר, 27 ינואר 2013. רויטרס
"מצרים יציבה". מהומות בקהיר במצרים/רויטרס

במהלך דבריו ידלין סיפר גם על כישלון חיזוי עליית חמאס בבחירות שהתקיימו בשטחי הרשות הפלסטינית ב-2006 כדוגמה לחוסר דיאלוג בין "ראש המודיעין לבין הקברניט", כדבריו. "לא נפגשתי פעם אחת עם ראש הממשלה לפני כן. אין ספק שאם היה דיאלוג בנושא, יכולנו למנוע את הבחירות הללו. אם היינו אומרים שאין בחירות במזרח ירושלים - לא היו בחירות. יכולנו לחזק את הצד שרצינו שינצח ולהחליש את הצד השני. לכן הדיאלוג הזה חשוב מאוד, כולל בנושא האיראני שחייב פיתוח מושגים ותפיסות איך לחשוב על הבעיה". על פרויקט הגרעין האיראני אמר ידלין: "אני חושב שפיצחנו את האסטרטגיה האיראנית והיה לנו הישג מודיעיני יוצא מן הכלל. זה עובד בדיוק כמו שתיארנו. מתי שהוא באתי לראש הממשלה ואמרתי לו 'תפסיק לשאול אותי מתי תהיה להם פצצה כי זה לא סוד, זו תעלומה'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully