וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש גובר במערכת הביטחון מעסקת נשק רוסית-סורית

9.5.2013 / 13:56

גורמים ביטחוניים אישרו את הדיווח לפיו ישראל מפעילה לחץ לעצירת מכירת מערכות הטילים הרוסיות למשטר אסד. סוללות הטילים מסוג S-300 מסוגלות ליירט גם מל"טים וטילי שיוט

גורמי ביטחון בישראל אישרו היום (חמישי) לוואלה! חדשות כי בשיחות שהתקיימו עם האמריקאים בשבועות האחרונים, הועלתה בפניהם מספר פעמים האפשרות שרוסיה תמכור לדמשק מערכות הגנה אווירית מסוג S-300. מדובר במערכת מהמתקדמות מסוגה בעולם, שהייתה אמורה להימכר גם לאיראן, ולמרות שנחתם ההסכם, הוא הוקפא בשל לחץ ישראלי-אמריקאי. אותם גורמים הדגישו שמסירת מערכת מסוג זה תשנה את האיזון הביטחוני במזרח התיכון.

מוקדם יותר דיווח העיתון האמריקאי וול סטריט ג'ורנל כי רוסיה נערכת ל"עסקה בטווח זמן מיידי", במסגרתה הצבא הסורי יקבל את מערכות הטילים המתקדמות. לפי הדיווח, המידע על כך הועבר מישראל לארה"ב, ועלה חשש כי מכירת הנשק תחזק את יכולתו של משטר אסד להדוף כל התערבות זרה במלחמת האזרחים במדינה. הוול סטריט ג'ורנל דיווח כי גורמים רשמיים בארה"ב אמרו שאמינות המידע עדיין נבדקת. שגרירות רוסיה בוושינגטון מסרה כי מדיניותה היא לא לספק מידע על מכירה או העברת נשק בין רוסיה למדינות אחרות.

מל"ט איתן של חיל האוויר, אוקטובר 2010. AP
מערכת הטילים מסוגלת ליירט גם כלי טיס בלתי מאוישים. מל"ט איתן של חיל האוויר/AP

ממשלת אסד התעניינה במשך שנים רבות ברכישת סוללות טילי S-300 ממוסקבה. מדובר במערכות טילים שביכולתן ליירט גם מטוסים מאוישים וטילים מונחים. מדינות מערביות הפצירו פעמים רבות ברוסיה להימנע מהעסקה.

על פי הדיווח, המידע שסופק לוושינגטון על ידי ישראל הראה כי סוריה מעבירה תשלומים בהתאם להסכם מ-2010 עם מוסקבה לקניית ארבע סוללות טילים, בשווי של 900 מיליון דולרים. אחד התשלומים התקבל דרך הבנק הרוסי לפיתוח-חוץ, המכונה VEB. העסקה כללה שישה משגרים ו-144 טילים מבצעיים, כל אחד מהם בעל יכולת להגיע לטווח של 200 ק"מ, כשהמשלוח הראשוני צפוי, לכאורה, להגיע כבר בשלושת החודשים הקרובים.

שר החוץ האמריקאי ג'ון קרי, מוסקבה. מאי 2013. AP
שר ההגנה האמריקאי, ג'ון קרי, השבוע במוסקבה. הלחץ יעזור?/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully