וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח האו"ם על "צוק איתן": יכול היה להיות הרבה יותר גרוע

27.4.2015 / 23:30

בירושלים מסתכלים על חצי הכוס המלאה בדבריו של מזכ"ל האו"ם על הפגיעה במתקני הארגון ברצועת עזה: חמאס ננזף, הרשות הפלסטינית קיבלה "עקיצה", וישראל לא יצאה בזול – אבל קיבלה גם שבחים

צילום: יו טיוב

(תיעוד חדש: הפצצת מגדל בן 14 קומות במבצע "צוק איתן")

בירושלים החלו הערב (שני) בבחינת דוח ועדת הבדיקה של האו"ם, בעניין הפגיעה במתקני הארגון במהלך מבצע "צוק איתן", בעזרת שקלול מספרי מהסוג ששמור לרוב לתחרויות ספורט. שני הצדדים – ישראל וחמאס – ספגו נזיפות בדוח, וישראל גם זכתה לשבחים על שיתוף הפעולה שלה עם הוועדה, אבל התוצאה הסופית, השורה התחתונה, היא משהו בין תיקו להפסד בנקודות. חמאס, על פי הדוח, עשה שימוש בשלושה מתקנים של האו"ם לצורך אחסנת נשק או ירי. ישראל, לעומת זאת, פגעה בשבעה מתקנים של הארגון בעזה וגרמה בכך למותם של 44 אזרחים פלסטינים.

למרות התוצאה הזו, בישראל מודים כי "יכול היה להיות הרבה יותר גרוע". כאשר ועדת הבדיקה יצאה לדרך, ישראל ניסתה לבלום את המהלך או לדלל את המנדט של הוועדה באופן משמעותי. המאמץ הזה נכשל, ומאותו הרגע התקבלה החלטה של הדרג המדיני לשתף פעולה עם הוועדה, במטרה למנוע ממנה להגיע למסקנות חד-צדדיות או מוטות נגד ישראל.

עוד בוואלה חדשות:
האו"ם מאשים את ישראל בהרג פלסטינים ששהו במתקניו בעזה
שלושה חיילים הואשמו בעבירות ביזה במבצע "צוק איתן"
ועדת החקירה לפשעי "צוק איתן" דחתה את פרסום מסקנותיה

ביה"ס של בנות של האו"ם "אונרא" שנפגע מהפצצה של צה"ל. יולי 2014. רויטרס
בית הספר לבנות של אונר"א שנפגע במהלך הלחימה/רויטרס

חברי הוועדה, בהם קצינים בכירים בדימוס בצבאות מערביים, נפגשו עם בכירים בממשלה, בצה"ל ובמשרד המשפטים, שהציגו להם ממצאים מתחקירים צה"ליים בנושא התקריות השונות. ישראל גם אפשרה לחברי הוועדה להיכנס לרצועת עזה, בידיעה שהם יחקרו את שבעת המקרים שבהם צה"ל פגע במתקנים של האו"ם, אבל גם את המקרים שבהם חמאס עשה שימוש במתקנים אלה לצרכים צבאיים, תוך הפרה בוטה של החוק הבינלאומי.

השפה הקשה שבה השתמש מזכ"ל האו"ם באן קי מון לתיאור פעולות חמאס בהחלט ממתיקה את הגלולה המרה עבור ישראל. עם זאת, בירושלים מבהירים כי המבחן האמיתי יהיה אם הגינוי החד-משמעי הזה יגרום לחמאס להימנע מהתנהלות דומה בפעם הבאה.

ישראל הרוויחה מההחלטה לשתף פעולה

הלקח העיקרי של המערכת המדינית-ביטחונית מתוצאות ועדת הבדיקה ומן האופן המאוזן יחסית שבו הציג מזכ"ל האו"ם את הדברים, הוא שישראל הרוויחה מההחלטה לשתף פעולה עם הבדיקה. בתגובת משרד החוץ הערב לדוח, הודגשה העובדה כי "כאשר ישראל מתבקשת לסייע לבדיקה מקצועית שאינה מוטה כנגדה, ישראל מגיבה באופן פתוח ומסייע, גם אם עשויות להיות לה הסתייגויות ממרכיבים מסוימים של תהליך הבדיקה, כמו גם מהממצאים שלה".

הרמיזה במקרה הזה ברורה, והיא מכוונת לעבר ועדת החקירה של האו"ם למלחמה כולה, שבראשה עמד עד לפני כחודשיים המשפטן הקנדי ויליאם שאבאס, אותו האשימה ישראל בגישה פרו-פלסטינית מובהקת ובלתי- מאוזנת. "ההחלטה שלנו לשתף פעולה במקרה הזה הוכיחה את עצמה. יש דברים קשים מאוד בדוח הזה, אבל ישראל זוכה בו לשבחים על שיתוף הפעולה המלא שלה עם התהליך, ולצד הגינוי לפעולות שלנו, יש גינוי חזק ומהדהד לחמאס", אמר לוואלה! NEWS פקיד בכיר שעסק בסוגיה.

בתגובת משרד החוץ הודגשה גם העובדה כי צה"ל ביצע תחקירים עצמאיים של חלק מהתקריות שהוזכרו בדוח, וכי באופן כללי ישראל חקרה לעומק את התנהלות הכוחות במהלך "צוק איתן". החקירות האלה זכו לביקורת ציבורית נוקבת מצד פוליטיקאים בזמן מערכת הבחירות, ובראשם השר נפתלי בנט, אולם הפקיד הבכיר טעו כי "אין ספק בכלל שהבדיקה שלנו את עצמנו מחזקת את ישראל בזירה הבינלאומית".

בית הדין הבינלאומי לצדק – האג 3 בפברואר 2015. AP
יתמקדו בהתנחלויות? שופטי בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג/AP

כמו כן, בירושלים הביעו שביעות רצון מכך שבאן שיגר נזיפה מרומזת גם לעבר הרשות הפלסטינית, כאשר אמר כי הוא מביע תקווה שכפי שישראל חקרה את התנהלותה במהלך הלחימה, הפלסטינים ינהגו באופן דומה. המזכ"ל הדגיש, בפנייה לכל הצדדים המעורבים: "יש לערוך חקירות מהירות בהתאם לסטנדרט הבינלאומי".

עם זאת, בירושלים מעריכים כי הציון לשבח שהעניק באן לישראל בנושא זה, יגרום לפלסטינים להמשיך במגמה בה החלו בחודש שעבר, ולמקד את מהלכיהם הבינלאומיים נגד ישראל לאו דווקא במלחמה בעזה, אלא יותר בבנייה בהתנחלויות.

לפניות לכתב: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully