וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תומס פרידמן: "להפסיק לספק קראק לישראלים"

בעל הטור המשפיע ב"ניו יורק טיימס" קורא לממשל להפסיק להציע כסף והטבות למנהיגי ישראל והפלסטינים "המנותקים מהמציאות", ולאפשר להם לעשות כרצונם - "ולחיות עם ההשלכות"

"כבר מזמן הגיעה העת שנפסיק להיות סוחרי הקראק של הישראלים" - כך קובע הפרשן המדיני המשפיע תומס פרידמן, בטור שהתפרסם אתמול (שבת) ב"ניו יורק טיימס", בו הוא קורא לממשל האמריקאי להפסיק להציע תגמולים לישראל תמורת התקדמות בתהליך המדיני.

"התמיכה והסיוע האמריקאיים הבלתי מותנים מהווים עבור הישראלים סם הזיה שגורם להם לחשוב שהם יכולים להפר את חוקי ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והדמוגרפיה", הוא כותב. "הישראלים והפלסטינים יושבים בידיים שלובות, מצפים לעוד כסף וערבויות מארה"ב שאמורים לשכנע אותם לפעול למען משהו שהוא בעצם האינטרס שלהם: לשאת ולתת על פתרון שתי המדינות. שיתביישו להם. הגיע הזמן שנעזוב אותם לנפשם, שיפעלו על פי סדרי העדיפויות שלהם - ויחיו עם ההשלכות".

פרידמן, יהודי שטוריו משקפים לרוב את עמדות הזרם המרכזי בארה"ב, מתייחס במאמר לכשלון העסקה שנדונה בשבועות האחרונים בין הממשל לראש הממשלה בנימין נתניהו, בדבר הקפאת הבנייה בשטחים לשלושה חודשים, בתמורה לערבויות בסך שלושה מיליארד דולר, מטוסי F-35 וגיבוי דיפלומטי. ההתפתחות הזו, לדבריו, משקפת "עד כמה המנהיגות הישראלית מנותקת מהמציאות".

"אבו מאזן, איך נתת להצעת אולמרט לברוח?"

"הם פשוט לא קולטים את זה", מוסיף פרידמן. "אנחנו כבר לא אמריקה שהכירו הסבים שלהם. יש לנו בעיות גדולות יותר". הוא סוקר את הקיצוצים הנרחבים בשירותים ובחינוך ברחבי ארה"ב, ואומר כי בכל אחד מהמקומות שסובלים מהקיצוצים ישמחו לקבל את אותם שלושה מיליאד דולר, בלי לשאול שאלות או להציב תנאים כמו ישראל. על הדרישה להקפיא התנחלויות לשלושה חודשים, אליבא דפרידמן, ישראל הייתה צריכה להשיב לאמריקאים: "איפה לחתום על זה? תקבלו כל מה שתרצו, כי אתם החברים היחידים שלנו בעולם כולו".

פרידמן תוקף גם את סרבנותו של יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן: "מה אתה חושב לעצמך? אהוד אולמרט הציע לך עסקת שתי מדינות מעולה, כולל מזרח ירושלים, ונתת לזה לברוח... הנה עצה עבורך: כשאמריקה תיחלש, אתה חושב שהסינים יגישו לכת את ישראל על מגש? אתה טועה. אני מכיר את סין היטב. היא תמכור אתכם בשנייה עבור חבילה ישראלית של תוכנות, מזל"טים ומיקרוסקופים".

"אני מבין את הבעיה", הוא מסכם. "המנהיגים בשני הצדדים לא יכולים לסיים את הסכסוך ביניהם ללא מלחמות אזרחים פנימיות, נתניהו נגד המתנחלים ועבאס נגד החמאס וקיצוניי הפתח. בשני הצדדים יש רוב שקט שיתמוך בהסדר, אך שניהם לא מעוניינים להסתכן במלחמת אחים. אין שם לינקולנים". הוא מצטט את הפילוסוף הישראלי משה הלברטל, בקובעו כי חלון ההזדמנויות לפתרון שתי מדינות הולך ונסגר: "הכל הונאה אחת גדולה. על ארה"ב לזוז הצידה, כדי שישראל והפלסטינים יראו בבהירות איזה נזק גורמים מנהיגיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully