וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת מלאווי הנכנסת: מנהיגה אהודה, לוחמת חברתית

מערכת וואלה! חדשות

8.4.2012 / 6:18

ג'ויס בנדה מפיחה תקווה במדינה הסובלת ממשבר כלכלי, אחרי מות הנשיא בשבוע שעבר. לאחר שנלחמה באלימות במשפחה, הפכה לאשה הראשונה שמנהיגה מדינה בדרום יבשת אפריקה. פרופיל

שחר חדש עלה אתמול (שבת) על לילונגווה, בירת הרפובליקה המזרח-אפריקאית של מלאווי, עם עלייתה של ג'ויס בנדה לשלטון. בנדה, שרת החוץ לשעבר וסגנית נשיא המדינה בשלוש השנים האחרונות, נטלה את סמכויות השלטון - על פי חוקת מלאווי - לאחר מות הנשיא בינגו ווא מותריקה מהתקף לב בגיל 78 ביום חמישי האחרון. בכך נפל דבר גדול באזור כולו – בנדה היא האישה הראשונה שעומדת בראש מדינה בחצי הדרומי של יבשת אפריקה, והשנייה ביבשת כולה לצדה של אלן ג'ונסון-סירליף, נשיאת ליבריה וכלת פרס נובל לשלום לשנת 2011.

ג'ויס בנדה נשיאת מלאווי אפריל 2012. רויטרס
נשיאת מלאווי הנכנסת, ג'ויס בנדה/רויטרס

בעוד הדגלים בחצי התורן לאות אבל על הנשיא המת, בני מלאווי נושאים עיניהם אל בנדה בת ה-61, בתקווה שתצליח להוציא את המדינה מהמשבר הכלכלי הגדול שנקלעה אליו. "אני רוצה שכולנו ננוע אל עבר העתיד עם תקווה וברוח אחדות", אמרה בנאומה אתמול לקול מחיאות הכפיים. בינתיים, רוח אחדות אכן מורגשת ברחבי המדינה, כשבנדה זוכה לתמיכה מכל קצוות הקשת הפוליטית המקומית וחשוב מכך - מבני עמה.

נלחמה למען העצמת נשים וילדים

רבים מתושבי הרפובליקה, בה מתקיים משטר דמוקרטי 18 שנים בלבד, רואים בה מנהיגה שונה, אכפתית וקשובה. זאת, לאור פועלה הרב עבור מתן חינוך לנערות מעוטות יכולת, שזיכה אותה בהכרה עולמית. ולא זאת בלבד: לפני שכיהנה כסגנית הנשיא, בנדה עמלה רבות על מטרות חברתיות ורשימת הישגיה מפוארת: היא כיהנה כשרה לענייני מגדר, רווחת הילד והשירותים הקהילתיים, נלחמה לחוקק חוק נגד אלימות במשפחה, ייסדה ארגון לאומי של נשות עסקים, יזמה תוכנית לאומית לסיוע ליתומים וקמפיין שקרא לאפס סובלנות להתעללות בילדים ועוד. בנדה תכהן בתפקיד עד הבחירות הבאות לנשיאות המדינה שיתקיימו בשנת 2014.

האהדה הרבה שבנדה זוכה לה בולטת על רקע הצער הלא רב על לכתו של מותאריקה בעל המזג הסוער, שנתפס בעיני רבים כאחראי למשבר הכלכלי לאחר שהסתכסך עם בריטניה ומדינות נוספות, שבעבר הזרימו כספים רבים לקופת מלאווי, אך הקפיאו אותם מאז. המשבר הכלכלי שנבע מכך עורר על מותאריקה את זעם העולם והעם. מלבד זאת, מותאריקה הצטייר כשליט עקשן ותאב שלטון, ושמועות דיברו על כך שטיפח את אחיו פיטר, שכיהן כשר החוץ, כיורשו. "זה עצוב, הוא השאיר מאחור כל כך הרבה בעיות בלתי פתורות", אמרה לסוכנות הידיעות רויטרס סטלה מטאקה, מלצרית מקומית. בינתיים, הוכרזו במדינה עשרה ימי אבל על הנשיא המת שכיהן בתפקיד מאז 2004.

המנהיגה הנוספת: נשיאת ליבריה אלן ג'ונסון סירליף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully