וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העצם שחשפה: היינו פה חצי מיליון שנה מוקדם יותר

עצם של כף יד שנמצאה בקניה מציעה כי האדם המודרני החל להתפתח הרבה לפני שסברו המדענים עד כה. הממצא ההיסטורי מלמד על תהליך אנטומי שלא התרחש אצל האדם הקדמון והקופים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הדמייה של העצם כפי שאמורה הייתה להופיע בתוך כף אדם אנושית/מערכת וואלה!, צילום מסך

עצם שנתגלתה במערב קניה מציעה כי האדם המודרני התפתח חצי מיליון שנים מוקדם יותר משסברו. העצם, אחת מעצמות כף היד, נשתמרה במצב מצוין ומלמדת על תהליכים אנטומיים הייחודיים לאדם המודרני. הממצא פורסם אתמול (שני) בכתב העת המדעי האמריקני proceedings of the national academy of sciences.

העצם, המתוארכת ל-1.142 מיליון שנים, נחשפה סמוך למקום שבו נמצאו לראשונה כלים עשויים אבן. היא מהווה את ההוכחה המוקדמת ביותר לכך שבני אדם פיתחו אחיזה חזקה מספיק כדי שיוכלו להשתמש בכלים שונים. היא מצביעה על תהליך סטלואידי, שמלמד על תכונות מורפולוגיות מובהקות הקשורות לתפקוד הידיים.

עוד כתבות על האדם הקדמון:
מיהו האדם המסתורי שנכנס למיטה עם אבותינו?
מחקר חדש טוען: נשים אחראיות לציורי האדם הקדמון
חמש תגליות מדהימות על האדם הקדמון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מיומנות הכרחית להישרדות"/מערכת וואלה!, צילום מסך

התהליך הסטלואידי יוצר נעילה של עצם האמה עם פרק כף היד, ומאפשר לפיתה חזקה יותר של האצבעות בעקבות הלחץ שגורמת הנעילה. לקופים, למשל, חסרה היכולת האנטומית הזו. גילוי זה מלמד על התהליך האבולוציוני שעברה ידו של האדם המודרני, ומקורו ככל הנראה בתקופתו של ההומו-ארקטוס, מין של האדם שנכחד לפני עשרות אלפי שנים.

בראש המחקר עמדה פרופסור קרול וורד מהחוג למדעי הפתולוגיה והאנטומיה באוניברסיטת מיזורי. היא הסבירה כי מינים שגופם לא מייצר את התהליך הסטלואידי, כמו קופים ובני אדם קדמונים, נתקלו באתגרים קשים כאשר ניסו להכין את הכלים ולהשתמש בהם. "התהליך משקף מיומנות מוגברת המאפשרת למינים האנושיים המוקדמים להשתמש באחיזה חזקה ומדויקת של עצמים", אמרה וורד. לדבריה, "זה משהו שהאבות הקדמונים של האדם לא היו מסוגלים לעשות בגלל היעדר התהליך הזה והאנטומיה הקשורה אליו".

"עם הגילוי הזה, אנו סוגרים את הפער באבולוציה של יד האדם" המשיכה וורד. "יכול להיות שזו לא ההופעה הראשונה של היד של האדם המודרני, אבל אנו מאמינים שזה קרוב למקור, בהתחשב בכך שלא ראינו אנטומיה כזו באף מאובן שגילו יותר מ-1.8 מיליון שנים", אמרה. "המיומנויות האלה – שנמצאות כבר 1.5 מיליון שנים – הכרחיות להישרדות שלנו", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully