וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש: המחאה החברתית הפלסטינית תגלוש למחסומים

ניר יהב ויהושע בריינר

10.9.2012 / 17:05

גורם פלסטיני בכיר מעריך שהפגנות יוקר המחיה בערי הגדה בשבוע האחרון יופנו נגד ישראל, בדמות מחאה במחסומים ובהתנחלויות. אלוף פיקוד מרכז: "מזהים התחלה של אינתיפאדה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

האם הפגנות המחאה נגד עליות המחירים בגדה המערבית יופנו בקרוב נגד ישראל? גורם פלסטיני בכיר הזהיר היום (שני) מפני אפשרות שההפגנות, המתקיימות מזה כשבוע בערי הגדה, ייצאו משליטה ויופנו לעבר ישראל. "קשה להעריך לאן זה הולך, אבל ברור שאם ההפגנות יימשכו, יהיה בלגן", אמר בשיחה עם וואלה! חדשות. "להערכתי הן יופנו בקרוב לעבר ישראל, דהיינו למחסומים, למתנחלים וכו'".

לדברי הגורם, למרות שמנגנוני הביטחון הפלסטינים מבהירים שהם שולטים במצב בשטח, אף אחד לא יכול להבטיח שההפגנות לא ייצאו משליטה. "יש גורמים רבים, ביניהם גם גורמים פלסטינים וגורמים מבחוץ, שרוצים אנרכיה, שרוצים שההפגנות ייצאו משליטה. הם יודעים שהדרך הטובה ביותר לכך היא לכוון את המחאה נגד הכיבוש הישראלי".

הפגנות ברמאללה נגד יוקר המחייה, ספטמבר 2012. רויטרס
"קשה להעריך לאן זה הולך, אבל ברור שאם ההפגנות יימשכו, יהיה בלגן". רמאללה, הבוקר/רויטרס

גם בצד הישראלי עוקבים אחר התפתחות ההפגנות בכפרים ובעיקר בערים הפלסטיניות, כאשר רכזי הביטחון בחלק מהיישובים קיבלו הנחיות לשמור על דריכות לאור האירועים. גורמי ביטחון העריכו כי אם ההפגנות יימשכו ויתעצמו, לרשות יהיה אינטרס להפנות את האש לעבר הצד הישראלי וזאת כדי להסיט ממנה את הטענות הנוגעות למצב החברתי והכלכלי בשטחי הגדה. בשלב זה עדיין לא נרשמה היערכות מיוחדת במערכת הביטחון בישראל אולם המעקב אחר המגמות ברחוב הפלסטיני נמשך.

ואכן, במספר הפגנות שנערכו היום באזור חברון הופנה הזעם גם לעבר ישראל. בחברון התקיימה הפגנה של כמה עשרות פלסטינים שבמהלכה יידו המפגינים אבנים גם לעבר כוחות צה"ל במקום. לא דווח על נפגעים או על שימוש באמצעים לפיזור הפגנות. במקביל נערכה הפגנה דומה בכפר בית אומר הסמוך לחברון שם יודו אבנים אל עבר כלי רכב ישראליים שנסעו בכביש 60. נזק נגרם לאחד הרכבים, אולם לא היו נפגעים בנפש.

היום התייחס להפגנות אלוף פיקוד מרכז ניצן אלון במהלך מפגש הרמת כוסית לשנה החדשה עם ראשי ההתיישבות ביהודה ושומרון שנערך בגוש עציון. "בשבועות אחרונים אנחנו מזהים התחלה של שינוי, התחלה של מעין אינתיפאדה באביב הערבי לרשות הפלסטינית שעשוי לאתגר אותנו", אמר אלון, "הסתכלות לשנה החדשה מחייבת את הפיקוד ליישם עקרונות של שמירת היציבות ומניעת הסלמה, זאת לצד מוכנות גבוהה להסלמה העלולה להתרחש בגזרת הפיקוד או בזירה אחרת. עלינו לנהוג כשומרי היער כאשר היער דליק מאוד וגפרורים מפוזרים במספר רב של מקומות".

הפגנות המחאה נגד יוקר המחיה ברשות הפלסטינית נמשכו גם היום במספר ערים ברחבי הגדה. ברוב מוקדי ההפגנות נשמר השקט היחסי והמשטרה הפלסטינית לא נאלצה להתערב. עם זאת, מפגינים חסמו גם הבוקר באבנים את כביש ואדי נאר המחבר בין דרום הגדה לצפונה וכן את כביש ירושלים-חברון. בנוסף חסמו מגפינים את הכניסה לחברון באבנים ובצמיגים בוערים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
הפגנות ברמאללה נגד יוקר המחייה, ספטמבר 2012. רויטרס
הפגנה הבוקר ברמאללה/רויטרס

גם באזור שכם חסמו מפגינים את הכביש הסמוך למחנה הפליטים בלאטה ממזרח לעיר שכם, ועצרו את התנועה באזור. המפגינים ברמאללה חסמו עם צמיגים בוערים אף הם את אחת הכניסות לעיר, כמו גם את הכניסה לביר זית. בכניסה לג'לזון השליכו מספר מפגינים אבנים לעבר מכוניות והציתו עמוד חשמל.

במקביל, כל התחבורה הציבורית שבתה היום במחאה על עליית מחירי הדלק, מה שהוביל לשיתוק נרחב בחיי הפלסטינים בגדה. "הכול היה משותק", אמר לוואלה! חדשות תושב רמאללה. "מאות או אלפי בני אדם לא הצליחו להגיע לעבודה היום כי הם מסתמכים על תחבורה ציבורית, כמו מוניות או מוניות שירות, וגם תלמידים ומורים רבים לא הצליחו להגיע לבתי הספר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully