וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היום שאחרי דנינו: מי יהיה המפכ"ל הבא?

7.9.2014 / 14:28

המרוץ לתפקיד השוטר מספר 1 כבר החל, וזה הזמן להכיר את המועמדים המרכזיים. מי התקדם למרות הסכסוכים עם מפקדיו, מיהו הקצין האהוב על השר ועל מי מעיבה פרשת הבר-נוער?

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', ומפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, בזירת פיגוע הדריסה בירושלים, אוגוסט 2014. נועם מושקוביץ
מחפשים יורש. המפכ"ל דנינו והשר אהרונוביץ' בירושלים, בחודש שעבר/נועם מושקוביץ

רק בסוף השנה נדע מי יחליף את רב-ניצב יוחנן דנינו בתפקיד המפכ"ל, אך הבאזז כבר בעיצומו. השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' כבר שוקל את המועמדים המובילים לתפקיד הנחשק, עם סיום הקדנציה של השוטר האהוב על ראש הממשלה בנימין נתניהו. וואלה! חדשות מביא לכם את רשימת השמות המעודכנת: מי מוביל נכון לרגע זה, מיהו האיש של אהרונוביץ', מי של השר ליברמן, מי נשאר מאחור ומיהו המועמד החדש-ישן?

עוד בוואלה! חדשות:
חשד: חברי כת משיחית שידלו לזנות "למען גאולת ישראל"
חשש למהומות: מת נער פלסטיני שנפצע במזרח ירושלים
הפסקת האש באוקראינה: אש בדונייצק, הרוגה במריופול

הפייבוריט: ניצב יורם הלוי (51), מפקד מחוז הדרום. נשוי + 3

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא תמיד מסתדר עם המפקדים. הלוי, בעת כהונתו כמפקד מג"ב, עם המפכ"ל דנינו/מערכת וואלה!, צילום מסך

נכון למועד כתיבת שורות אלה, מדובר במועמד המוביל לתפקיד מפכ"ל המשטרה. "הלוי הוא הביטחוניסט הכי גדול במשטרה", אומר גורם בכיר המכיר את האיש. "הוא איש שטח במלוא מובן המילה. לא איש של מילים, אלא ביצועיסט אמיתי. מבחינת המשטרה, הוא יהיה המינוי הראוי והמתאים ביותר".

לא ניתן לנתק את מועמדותם של הקצינים הבכירים מהפוליטיקה. המפכ"ל הנוכחי הוא חברו הקרוב של ראש הממשלה; גורמים המעורים ברזי הפוליטיקה המשטרתית מספרים כי הלוי מקורב מאוד לשר החוץ אביגדור ליברמן. "מבחינתו של ליברמן, הוא המועמד המתאים ביותר, אבל גם אהרונוביץ' מסמפט אותו. אם לא תהיה הפתעה, הוא יהיה המפכ"ל הבא".

ניצב הלוי, שהוביל את המחוז הדרומי בזמן מבצע "צוק איתן", הוא המינוי המובן מאליו. אם נשים בצד את ההיסטוריה שמלמדת כי שלושת המפכ"לים האחרונים – יוחנן דנינו, דודי כהן ומשה קראדי - שימשו מפקדי המחוז הדרומי, הלוי הוא סיפור מיוחד.

בשנת 2007 הוא מונה לפקד על ה"בייבי" שלו - הימ"מ. היה זה המינוי המשמעותי הראשון של הלוי, לוחם ימ"מ לשעבר, והוא התאים לתפקיד כמו כפפה ליד. בשנות כהונתו הצליחה היחידה המובחרת ביותר של המשטרה בשורה של משימות ביטחוניות. כעבור תקופה קצרה הועלה הלוי לדרגת ניצב ומונה לתפקיד הרגיש ביותר במשטרה. הלוי כיהן כמפקד יחידה להב 433, היחידה הארצית למלחמה בשחיתות ובפשע המאורגן. חילוקי דעות שהתגלעו בין הלוי למפקדו, ראש אגף החקירות והמודיעין דאז, ניצב יואב סגלוביץ', הובילו למצב שבו השניים לא דיברו והסתירו מידע זה מזה. לבסוף נאלץ הלוי לסיים את תפקידו בלהב 433 ולעבור לתפקיד אפור מאוד לניצב: מפקד אגף קהילה ומשמר אזרחי. לא הייתה זו הפעם הראשונה שבה הלוי נאלץ לעבור תפקיד בשל אי-הסכמה עם מפקדיו: כששימש מפקד מג"ב ירושלים, הוא הסתכסך עם מפקד המחוז דאז, ניצב אילן פרנקו, והועבר לפקד על יחידה בימ"מ אף שדרגתו הייתה גבוהה מהדרוש לתפקיד.

דוח המשרד לביטחון הפנים שפורסם לאחר שהלוי הועבר מלהב 433, קבע כי היחסים העכורים בין המפקדים פגעו מאוד בתפקודו של ה-"FBI הישראלי". בראש ובראשונה, קבע הדוח כי הם מנעו מהיחידה לנהל חקירות בהיקף המצופה ממנה. הדוח גרס כי מצב שבו ניצב מפקד על ניצב אחר הוא מצב בעייתי, ומשום כך יש להכפיף את להב 433 ישירות למפכ"ל.

תקופה קצרה בלבד הספיקה לקברניטי המשטרה להבין כי הלוי "מבוזבז" באגף הקהילה וכעבור שנה הוא מונה למפקד משמר הגבול. לאחר שעשה שינויים רבים בחיל, הגיע המינוי המשמעותי ביותר של הלוי עד היום: הוא קיבל את הפיקוד על המחוז הדרומי של המשטרה. גם במחוז הדרומי הצליח הלוי לקצור שורה של הישגים. מלבד העובדה שהלוי שמר על מצב של "עסקים כרגיל" בעורף במהלך המבצעים הצבאיים, הצליחו היחידות המרכזיות של מרחב נגב ומרחב לכיש לגבש כתבי אישום משמעותיים מאוד נגד חברים בארגוני פשיעה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

השוטר: ניצב יוסי פריינטי (49), מפקד מחוז ירושלים. נשוי + 2

ניצב יוסי פריינטי מפקד מחוז ירושלים, בתדרוך עיתונאים בפרשת הצתת בית וגן. נועם מושקוביץ
אהרונוביץ' מאוד-מאוד אוהב אותו. פריינטי/נועם מושקוביץ

כמו הלוי, גם יוסי פריינטי נהנה מתמיכה פוליטית. יש המעריכים כי בשל הקרבה שלו לשר אהרונוביץ', הוא זה שיתמנה לבסוף לעמוד בראשם של כחולי המדים. עוד נקודה לזכותו היא העובדה שהוא "דרומי אמיתי". לולא ההסתבכות הפלילית של קודמו בתפקיד מפקד מחוז ירושלים, ניצב ניסו שחם, פריינטי עדיין היה ממשיך לפקד על המחוז שהצמיח הכי הרבה מפכ"לים.

האהבה בין אהרונוביץ' לפריינטי החלה ללבלב עוד כשהשר שירת במשטרה ופיקד על מחוז הדרום, בראשית העשור הקודם. פריינטי היה הקצין המוערך והמועדף על אהרונוביץ', והאחרון אף קידם אותו לשורה של תפקידים. בין היתר, פריינטי שימש מפקד תחנת באר שבע, סגן ומפקד מרחב נגב וב-2011 מונה למפקד המחוז הדרומי. ב-2012, עם פרוץ המשבר במחוז ירושלים, כשניצב שחם נחשד בעבירות מין והתפטר מהמשטרה, נבחר פריינטי להחליפו. "אהרונוביץ' מאוד-מאוד אוהב את פריינטי", מספרים במשטרה. "לכן, באופן טבעי, יש סבירות גבוהה שהוא ימונה בסופו של דבר, גם כחלק מהמשחק הפוליטי".

התפקידים הבכירים היחידים שפריינטי מילא מחוץ למרחב הדרומי היו בירושלים. בשנת 2006 הוא מונה למפקד מרחב דוד, אחד המרחבים הקשים במשטרה, החולש בין השאר גם על הר הבית. "פריינטי גדל במשטרה", אומר קצין הנמנה על מקורביו. "הוא שוטר בכל רמ"ח איבריו ואפילו התחיל את השירות שלו כשוטר סיור בתחנת באר שבע. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו: איזה מפקד אנחנו רוצים, מפקד ירוק ביטחוניסט, או מפקד כחול שדואג לבעיות היומיומיות של האזרחים? אם אנחנו רוצים שוטר שיודע מה האזרח צריך, פריינטי הוא האיש".

גם שוטרים פשוטים מעריכים את עבודתו של פריינטי. במהלך כהונתו במחוז ירושלים, הוא לא פספס אף הפרת סדר, הגיע לכל הערכת מצב ועשה הכול למנוע הידרדרות לאינתיפאדה שלישית. "במשך החודש של מבצע 'צוק איתן', הצליח פריינטי להכיל את כל האירועים בגזרת ירושלים", אומר קצין במחוז. "העובדה שלא היה אפילו הרוג אחד במזרח ירושלים נזקפת לזכות העבודה הקשה של מפקד המחוז. הוא דאג לכך שמחד, לא תהיה הידרדרות לאינתיפאדה וזליגה של הפרות למערב ירושלים, ומנגד, שלא יהיו הרוגים בצד השני".

המועמד הנצחי: ניצב בנצי סאו (55), מפקד מחוז תל אביב, נשוי + 4

בנצי סאו, ניצב במשטרת ישראל המכהן כמפקד מחוז מרכז, ספטמבר 2011. דרור עינב
כל מה שהוא יודע, הוא למד במג"ב. סאו/דרור עינב

ניצב סאו הוא אולי הניצב הכי ותיק במשטרה. אם השאלה על זהות המפכ"ל הבא הייתה נשאלת לפני פארסת הבר-נוער, היה סאו הימור בטוח. לצערו של סאו, שורה של ליקויים בעת כהונותיו פגעו באפשרות שהוא יתמנה לתפקיד. עם זאת, גם היום אומרים גורמים המעורים בנושא כי השר שוקל בכובד ראש גם את מועמדותיו של הקצין המנוסה שרשם גם הצלחות בקריירה הארוכה שלו.

"המג"בניק של המועמדים". כך הגדירו אותו אחד המקורבים והחברים הקרובים ביותר. אף שהוא לא זכה לפקד על החיל, כמעט כל מה שהוא יודע על השטח למד סאו בזמן שירותו במשמר הגבול. הוא התגייס למג"ב ב-1977, היה האחראי הבלעדי להקמת מג"ב עוטף ירושלים בעת ששימש מפקד מג"ב ירושלים, ואף שימש ראש מטה תיאום תכנית ההתנתקות במטה הארצי. ביולי 2008 קודם סאו לדרגת ניצב ומונה למפקד מחוז המרכז. רבים סבורים שהוא מילא את התפקיד בהצלחה. הוא דיכא באופן משמעותי את ארגוני הפשיעה באזור נתניה והביא לשינוי דרסטי בנתוני הרציחות ועבירות פשיעת הרכוש.

הכתם שמעיב על הקריירה של סאו הוא מסקנות ועדת אור לבדיקת אירועי אוקטובר 2000, שבהם נהרגו 13 ערבים אזרחי ישראל. בזמן מהומות אוקטובר שימש סאו מפקד מג"ב צפון. הוועדה קבעה כי הוא ניהל עימות ממושך עם אזרחים באום אל-פחם, בניגוד למדיניות המשטרה. עם זאת, ההאשמה הייתה כללית ולא על אירוע ספציפי. קידומו של סאו עוכב למשך ארבע שנים.

אף שסאו נחשב מועמד כבד-משקל, תהיה זו הפתעה אם הוא ימונה בסופו של דבר. "למרות שהוא קצין עם הרבה מאוד יכולות, זמנו עבר", אומר גורם במשטרה. "כל הקרדיט שהוא הצליח לצבור בתפקיד מפקד מחוז מרכז, הוא איבד כמפקד מחוז תל אביב. זה מחוז מורכב מדי". אחת הפרשות המרכזיות שייזכרו לחובתו של סאו היא פרשת רצח שני הנער והנערה בבר-נוער בתל אביב. שקריו של עד המדינה הובילו לשחרורו של חגי פליסיאן, הנאשם המרכזי בתיק המורכב ביותר של המחוז. "פארסת בר נוער היא קשה מאוד לעיכול, גם בתוך המשטרה וגם ציבורית", מוסיף קצין המעורה בפרטים. "יהיה קשה מאוד להשתחרר ממנה".

ההפתעה: רב-טפסר שחר איילון (59), נציב שירותי כבאות והצלה, נשוי + 2

שחר איילון בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי בנושא מוכנות החזית האזרחית בישראל למלחמה, יולי 2012. בן קלמר
יזכה לתיקון? איילון/בן קלמר

תחילת דצמבר 2010. הכותרות מכריזות: שחר איילון יהיה המפכ"ל הבא של משטרת ישראל; השר אהרונוביץ' מעדיף אותו על פני מפקד מחוז הדרומי, יוחנן דנינו. סוף דצמבר 2010. אהרונוביץ' מכריע: הכותרות הקדימו את המאוחר, המפכ"ל הבא הוא יוחנן דנינו.

כולם הופתעו, כי השר מאוד רצה את איילון. גורמים בכירים במערכת הביטחון אומרים כי ייתכן שמה שהטה את הכף היה הקשר הקרוב בין דנינו לנתניהו, קשר שהמשיך להתהדק גם בעת כהונת המפכ"ל. לאחר ההכרעה הציע אהרונוביץ' לאיילון להתמנות לנציב הכבאות. איילון שקל בכובד ראש, והחליט להיענות לאתגר.

עם התקרבות מועד המינוי של המפכ"ל הבא, שמו של שחר איילון חוזר לרשימת המועמדים. אחת הסיבות לכך היא השינוי חסר התקדים שהוביל איילון בשירותי הכבאות. "הוא הצליח להתמודד עם ועדים אלימים של הכבאות, להקים מערך כיבוי עצמאי ללא תלות בעיריות, והכול בתקופה קצרה ביותר", מספרים מקורבים אליו.

בתפקידו האחרון במשטרה היה איילון סגנו של המפכ"ל הקודם, דודי כהן. לפי המסורת, השורה הזאת בקורות חייו אינה מוסיפה לסיכוייו. עם זאת, כיוון שמילא את תפקיד הנציב בהצלחה רבה, לא מן הנמנע כי השר יחליט למנותו ומבחינת הרבה אנשים במשטרה לתקן את העוול מהמרוץ הקודם.

הבולדוזר: ניצב ברונו שטיין (53), מפקד מחוז המרכז, נשוי + 3

מפקד מחוז מרכז, ניצב ברונו שטיין. דרור עינב
שטיין/דרור עינב

במחוז ירושלים מכירים היטב את התמונה המפורסמת. כששימש מפקד מרחב ציון, בעת ההפגנות האלימות על צביון השבת בחניון קרתא, נתפס שטיין בעדת המצלמה הודף במו ידיו את ההמון הזועם, רק שלא יפגעו בשוטריו. אמנם הוא ניצב חדש יחסית, ולכן לא רבים "שמים עליו את כספם", אך שמו בהחלט מהדהד בלשכת השר. "אם אתה רוצה שוטר פר אקסלנס, ברונו הוא האיש", מספרים במחוז המרכז. "הוא התחיל את הדרך מלמטה, כבלש במחוז המרכז, היה מפקד תחנת אילת, ושימש בתפקידים מאוד מסובכים במשטרת ירושלים". בשנת 2011, עם קבלת דרגת ניצב, מונה שטיין לפקד על אגף התנועה. הוא הנהיג נוהל של העדפת אכיפה איכותית על פני אכיפה כמותית בעבירות תנועה, כדי להילחם באופן אפקטיבי יותר בקטל בכבישים. בזמן כהונתו באגף נרשמה ירידה משמעותית במניין ההרוגים בתאונות הדרכים.

לאורך תקופת כהונתו נאלץ שטיין להתייצב מול המחלקה לחקירות שוטרים. "נעשה לו עוול גדול", אומרים במחוז. "פעמיים היו בדיקות ופעמיים הכול יצא שקר. וזה משהו שהוא סוחב באופן יומיומי, אבל זה לא אמור להעיב על תהליך המינוי".

המועמד לשעבר: ניצב ניסים מור (56), סגן המפכ"ל, נשוי + 4

ניסים מור, ראש אג"ם במשטרה, מאי 2011. מגד גוזני
הכי קפדן במשטרה. מור/מגד גוזני

במשך תקופה ארוכה הוזכר שמו של מור כמועמד לתפקיד הרם ביותר במשטרה. כעת מדברים עליו בארגון כמועמד מוביל להחליף בתום הקדנציה את נציב שירות בתי הסוהר, רב-גונדר אהרון פרנקו. שניהם, אגב, חבלני משטרה לשעבר. מור הוא אחד הקצינים הקפדנים ביותר במשטרת ישראל. משום כך, אומרים מקורביו, הוא מתאים מאוד לתפקידי מטה. "ניצב ניסים מור הוא אולי הקצין הכי חרוץ שיש היום במשטרה בכל הקשור בלוגיסטיקה", מספרים במטה הארצי. "הוא מקדם רפורמות בלתי מתפשרות בכל המשטרה וזה מה שמאפיין אותו. להיות הפקודים שלו זה לא פשוט בכלל. הוא מגיע ראשון לעבודה וחוזר אחרון". משום כך, יש סבירות גבוהה כי אהרונוביץ', שתחילה לקח בחשבון את מועמדותו למפכ"לות, ייתן למור לפקד על בתי הכלא בישראל.

המועמד החיצוני

אלוף גדי שמני אלוף פיקוד המרכז. דובר צה"ל
אפשרות פחות סבירה, אך היא קיימת.גדי שמני בעת שהיה אלוף בצה"ל/דובר צה"ל

האפשרות להביא מועמד מחוץ למשטרה סבירה פחות, אך היא בהחלט קיימת. אם ירצה אהרונוביץ' לשנות לחלוטין את התרבות הקיימת כיום במשטרה, הוא יוכל למנות קצין בכיר בדימוס, שפרש מהמשטרה לפני שנים רבות, או קצין צה"ל בדרגת אלוף. אף שנראה כי האפשרות לא עומדת בשלב זה על הפרק, שני קצינים שיכולים להתאים לתפקיד הם מפקדי פיקוד המרכז לשעבר גדי שמני ואבי מזרחי. השניים, בין הקצינים המוערכים ביותר שהיו בצה"ל, בהחלט יכולים להוביל את המשטרה לעידן חדש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully