וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו באמריקה: שוטרים יקריאו זכויות לחשודים בארץ?

גלעד גרוסמן

3.9.2012 / 18:41

תזכיר של משרד המשפטים שמבקש לעגן בחוק זכויות נחקרים, כולל גם את האזהרה המוכרת מתכניות משטרה בארה"ב. עוד במסמך: אסירים ביטחוניים יורשו להיפגש עם פרקליט תוך 21 יום

כל מי שצפה בסדרת משטרה אמריקאית מכיר את הקראת "אזהרת מירנדה" לחשודים שנעצרים על ידי שוטרים, שמיידעים אותם על זכויותיהם. ההקראה הזאת מחויבת בארה"ב בעקבות פסק דין של בית המשפט העליון.

תזכיר הצעת חוק שהפיץ היום (שני) משרד המשפטים, נועד לעגן בחוק את זכויותיהם של חשודים בישראל, והוא כולל את הודעת האזהרה הבאה, אותם יאמרו השוטרים לחשודים בעת מעצרם או עיכובם לחקירה: "זכותך לא לומר דבר, דבריך יתועדו ועשויים לשמש כראיה בבית משפט, ואולם דע כי בית משפט יוכל להביא בחשבון את שתיקתך. זכותך להיוועץ בעורך דין לפני חקירתך, בכפוף למגבלות הקבועות בחוק, וזכותך להיוועץ בסנגור ציבורי אם אתה חסר אמצעים או זכאי לכך על פי החוק".

תזכיר חוק סדר הדין הפלילי גובש בעקבות המלצות ועדה מייעצת לשר המשפטים, בראשות המשנה לנשיא בית המשפט העליון השופטת מרים נאור. הוועדה דנה במשך שלוש שנים וחצי בהסדר כולל, במסגרתו יעוגנו זכויות יסוד של נחקרים בחוק, שכיום מעוגנות בחקיקה באופן חלקי בלבד. הזכויות העיקריות אשר הוועדה המליצה לעגן בחוק הן הזכות להימנע מהפללה עצמית, זכות השתיקה וזכות ההיוועצות בעורך דין.

בתזכיר, מצוינות החובות והזכויות של חשודים המוזמנים לחקירה. מצד אחד, נחקר חייב להתייצב לחקירה ולהימצא בה. עם זאת, החוק החדש יקבע גם את המגבלות על החובה, ויגדיר את אופן הזימון לחקירה, משך הזמן בו נדרש נחקר להימצא בחקירה וסמכות החוקר להאריך פרק זמן זה.

עוד מציין התזכיר, כי נחקר יהיה חייב להשיב תשובות אמת על השאלות שיישאל, אולם אינו חייב להשיב על שאלות שהתשובה עליהן עלולה להפלילו, או שיש בהן כדי לפגוע בחסיון אחר. חשוד גם רשאי לשמור על זכות השתיקה, אולם בית המשפט יהיה רשאי להביא בחשבון את שתיקת החשוד בעת הערכת מהימנות עדותו בבית המשפט.

התזכיר קובע גם כי כל נחקר שהוא חשוד זכאי להיפגש עם עורך דין ולהיוועץ בו, ויש ליידע כל חשוד על זכות זו, ולא רק עצור, כפי שקובע החוק כיום. עם זאת, התזכיר מציע להוסיף מספר עילות לאלה המתירות דחיית מפגש של עצור עם עורך דין. ביחס לאסירים ביטחוניים, התזכיר מציע שפרק הזמן המרבי שבו ניתן למנוע מחשוד בעבירות ביטחון להיפגש עם עו"ד ימשיך לעמוד על 21 יום. אולם זה יחול רק במקרים יוצאי דופן. מי שיהיה רשאי לאשר צעד כזה הוא שופט עליון, ורק בעקבות בקשה של ראש השב"כ שתוגש באישור היועץ המשפטי לממשלה, ולאחר ששוכנע כי מדובר בצעד שימנע פגיעה בחיי אדם. נשיא של בית משפט מחוזי יהיה רשאי להאריך מניעה של פגישה בין חשוד לעורך דינו למשך 15 ימים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully