וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עתירה: בנות ממוצא ספרדי מופלות בסמינרים חרדיים

גלעד גרוסמן

8.12.2011 / 11:40

יואב ללום שעתר בעבר לבג"ץ נגד האפליה בבית הספר החרדי לבנות בעמנואל, מגיש עתירה נוספת נגד אפליית בנות ממוצא ספרדי בסמינרים חרדיים. "יש 'גטאות' ל'שחורים-מזרחיים' בלבד"

שנה וחצי לאחר סיומה של פרשת עמנואל שהסעירה את המדינה, סוגיית אפלייתן של בנות ממוצא ספרדי בבתי הספר החרדיים שבה לפתחו של בית המשפט. עמותת "נוער כהלכה" והעומד בראשה, יואב ללום, שעמדו מאחורי העתירה בנוגע לבית הספר החרדי לבנות "בית יעקב", צפויים לעתור היום (חמישי) לבג"ץ נגד אפלייתן של בנות ממוצא ספרדי בסמינרים החרדיים לבנות ברחבי הארץ, ובמיוחד בערים החרדיות.

בעתירה שתוגש הבוקר, באמצעות עורכי הדין ד"ר אביעד הכהן, דיקן מכללת "שערי משפט", וישעיהו אברהם, יטען ללום כי מתקיימת אפליה קשה ומחפירה של בנות ממוצא מזרחי בהליכי רישום וקבלה לסמינרים החרדיים לבנות , המקבילים לבתי ספר תיכון המגזר הכללי, ברחבי הארץ, ובמיוחד בסמינרים היוקרתיים בירושלים, בני ברק, ביתר עלית ומודיעין עילית.

"הלכה למעשה, מתקיימת במערכת החינוך העל תיכוני החרדי בישראל של שנת 2011 מערכת חינוך הפועלת ברישיון מטעם המדינה, מתוקצבת וממומנת מכספי מדינה,חלוקה ברורה בין 'שחורים' ל'לבנים': יש 'גטאות' ל'שחורים-מזרחיים' בלבד, ויש מוסדות שבהם מקפידים מכל משמר שאחוז ה'מזרחיות' לא יעלה, 'חס וחלילה', על 30% תלמידות 'מזרחיות'", נכתב בעתירה.

מכסה של 30% לתלמידות ספרדיות

על פי הנתונים שיוצגו בעתירה, בסמינרים החרדיים ישנה "מכסה" של 30% לתלמידות ספרדיות, והיא המשך של אפליית תלמידות ממוצא מזרחי בחינוך החרדי, שמתחילה כבר בגיל הגן. בתור דוגמא לאפליה, מוצגים נתונים סמינר ירושלמי ידוע ורב יוקרה, שבכתה אחת רק שתי בנות מתוך 43 הן אולי "ספרדיות", בכיתה שנייה 6 מתוך 39 הבנות הן אולי ספרדיות, בכיתה השלישית 16 מתוך 43 בנות, ובכיתה הרביעית 15 מתוך 45.

האפליה, כך נטען, מוסברת באמצעות נימוקים פדגוגיים או טעמים הלכתיים, שאין להם בסיס עובדתי. עוד טען, כי האפליה אינה מתבטאת רק במספר התלמידות הספרדיות, אלא גם בתכנים, בספרים הנלמדים ובנוסח התפילות בסמינרים. התלמידות הספרדיות, כך נטען, הולכות בלית ברירה לסמינרים "ספרדיים" יוקרתיים פחות, לאחר שכל בקשותיהן להתקבל לסמינרים ה"אשכנזיים" היוקרתיים נדחו אך ורק בשל מוצאן העדתי.

עוד נטען, כי מדובר במוסדות שעיקר תקציבם בא מכספי מדינה, אולם משרד החינוך והרשויות המקומיות אינם מפקחים כראוי על הנושא. "תופעה קשה זו של אפליה מוכרת וידועה מזה שנים רבות לאנשי משרד החינוך והמופקדים על החינוך החרדי ברשויות המקומיות, אך למרבה הפלא אין הם נוקפים אצבע לעשות לשינויה, באמצעים המשפטיים והמנהליים העומדים לרשותם, משל הייתה זו 'גזרה מימי קדם', שאין בלתה ואין לשנותה", נטען בעתירה.

"זוהי איננה עתירה רגילה. זהו כתב אישום חמור נגד משרד החינוך והעומד בראשו, שר החינוך גדעון סער", אמר ללום הבוקר. "משרד החינוך מכר אותנו, החרדים. מזה שנים שמשרד החינוך מפקיר אלפי נערות חרדיות לחסדי העסקונה חרדית מושחתת. הם עושים את זה תמורת תמיכתם של הפוליטיקאים החרדים במשרד החינוך ובממשלה. לגדעון סער לא אכפת מהתלמידות החרדיות. כל ההתנהלות שלו בנושא האפליה מעידה כי, מבחינתו, החרדים צריכים לפתור לבד את בעיותיהם. זה פשוט מזעזע".

ללום הוסיף שבשנה החולפת קיבל פניות מאלפי הורים לבנות מופלות, אולם הם חששו ששמם יופיע בעתירה כדי שבנותיהן לא יפגעו. "הפעם אני עומד בראש מחנה חרדי גדול מאוד שמבין שהאפליה צריכה להיפסק - והיא צריכה להיפסק עכשיו. אם בבג"ץ הקודם היתה הרגשה שהמלחמה באפליה היא עבודה לספרדים בלבד, הסובלים ממנה. בבג"ץ הנוכחי ישנם מאות חרדים אשכנזים שתומכים בנו. נמאס להם מהשלטון ללא מיצרים של מנהלי הסמינרים החרדים ושולחיהם, העסקנים והפוליטיקאים החרדים".

עוד בנושא:

בעקבות העתירות הקודמות: משרד החינוך יפקח על מניעת אפליה במוסדות חרדיים
אפליית הספרדיות: 3 תלמידות מירושלים ישבו שנה בבית
דרישה: לבטל ההרשמה לסמינרים חרדים עקב אפליה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully