וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הספר שהצית את המהומה: הכל על "תורת המלך"

מוטי לוי

28.6.2011 / 11:23

מחברי "תורת המלך - דיני נפשות בין ישראל לעמים", מציגים את התנאים בהם מותר להרוג גויים. מה הביא למחלוקת שבגינה נעצר הרב דב ליאור ומדוע המעצר איחד את הציבור הדתי?

המעצר המתוקשר של הרב דב ליאור, שנחשד בהסתה בעקבות תמיכתו בספר "תורת המלך", איחד את הציבור הדתי על כל גווניו. למרות האחדות שנרשמה סביב המחאה על עצם המעצר, הספר המדובר מעורר מחלוקת בקרב רבני הציונות הדתית. "תורת המלך – דיני נפשות בין ישראל לעמים", הוא בעצם חלק ראשון בסדרת ספרים מאת ראש ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר, הרב יצחק שפירא והרב יוסף אליצור, אף הוא מיצהר. הספר עוסק בשאלה: מתי ניתן להרוג גוי?, בעת מלחמה ובעת שלום.

עוד באותו נושא:

בימין סימנו את האחראי למעצר הרב ליאור: "ניצן - אויב התורה"
עתירה לבג"ץ: "הספר מתיר דמם של גויים"
אוגוסט 2010: רבנים סירבו להתייצב לחקירת משטרה

הרב דב ליאור, רבה של קרית ארבע בכנס של ראשי ערים על עתידן היהודי של הערים המעורבות, אפריל 2011. נמרוד סונדרס
מעצר מתוקשר. הרב ליאור/נמרוד סונדרס

לאחר שבתחילת הספר מוצג המקור התורני לאיסור ההלכתי העקרוני ברצח של גוי, מפרטים המחברים בהמשך ולאורך כל הספר, מהם התנאים בהם מותר להורגו. המחברים טוענים, בין היתר, כי מבחינה הלכתית, ברגע שיש פסק דין של בית דין נגד גוי שעבר על שבע מצוות בני נוח, הרי שמותר להורגו על כך. בנוסף טוענים המחברים, כי במקרה ש"נוכחותו של גוי מסכנת חיי ישראלי – מותר להורגו". בנוגע להריגת גויים בעת מלחמה, המחברים "מתירנים" אף יותר. לדבריהם, במלחמה מותר להרוג את לוחמי האויב, את המסייעים להם ואף את התומכים והמעודדים אותם. כמו כן, מותר, לדברי המחברים, לפגוע במהלך המלחמה באוכלוסייה אזרחית כחלק ממתקפה על צבאות האויב.

הספר "תורת המלך" זכה לארבע הסכמות מרבנים נודעים, יחסית. בראשם, הרב יצחק גינזבורג, מי שמשמש כנשיא ישיבת "עוד יוסף חי" ביצהר, בראשה עומד כאמור המחבר, הרב יצחק שפירא, ומי שנחשב גם לרבו. אליו הצטרפו הרב יעקב יוסף, בנו הגדול של מנהיגה הרוחני של ש"ס הרב עובדיה יוסף, הרב זלמן נחמיה גולדברג, אשר נחשב לפוסק בכיר בחוגים ליטאיים ובחוגי הציונות הדתית – אשר חזר בו לימים מהסכמתו – ואחרון מביניהם: הרב דב ליאור, רבה של חברון. עם פרסום הספר, יצאו נגדו רבים מרבני הציונות הדתית, ביניהם, רבה של תקוע הרב מנחם פרומן, ראש ישיבת "עטרת כהנים" הרב שלמה אבינר, ראש ישיבת "הר עציון" הרב יעקב מדן וכן רבנים נוספים.

בעקבות ההסכמות, המשטרה זימנה לחקירה את שלושת הרבנים שלא משכו את הסכמותיהם. הרב גינזבורג, ראשון המסכימים, אף התייצב לחקירת המשטרה כשהוא מלווה בתלמידיו. הרב דב ליאור, כאמור, נעצר ועוכב אתמול לחקירה, לאחר שסירב להתייצב אליה. והרב יעקב יוסף, עדיין מבוקש לחקירה. החלטת המשטרה לזמן את הרבנים זכתה בעצמה לביקורת של רוב רבני הציונות הדתית, גם בקרב מי שאינם מסכימים עם הנכתב בספר. זאת נוכח העובדה שהסכמה לספר תורני אינה נתפסת דווקא כהוראה מעשית לנהוג כפי הנכתב בו, אלא הסכמה עקרונית על כך שהדברים ראויים מבחינה הלכתית.

לפניות לכתב: moti.levi@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully