וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שופטים על הלחץ בעבודה: "מתקשים לעמוד בעומס"

רמי שני ופנחס וולף

9.2.2011 / 0:02

ממדי העומס בבתי המשפט ידועים מזה זמן רב במערכת המשפטית והפוליטית. עומס התיקים גדל בצורה משמעותית, אולם מספר השופטים לא גדל באותה מידה. שופט: "העומס הוא פשוט אדיר"

התאבדותו אמש (שלישי) של שופט בית משפט השלום, מוריס בן-עטר, ככל הנראה בשל לחץ בעבודה לא באה בהפתעה לחבריו השופטים, הנתונים באופן קבוע ללחץ עצום - כך עולה משיחות שלא לייחוס, עם שופטים בערכאות השונות של בתי המשפט בארץ. לדבריהם, עומס התיקים גדל בצורה משמעותית, אולם מספר השופטים לא גדל באותו יחס: "אנחנו מתקשים לעמוד בעומס הזה", אמר אחד מהם הערב. "העומס הוא פשוט אדיר".

שר המשפטים לשעבר, ח"כ מאיר שטרית (קדימה) סירב להתייחס להתאבדות השופט, אולם דיבר על העומס בבתי המשפט. בשיחה עם וואלה! חדשות אמר כי "העומס בבתי המשפט הוא בלתי נסבל. יש מיליון תיקים בשנה ל- 550 שופטים. הפער בין ישראל לעולם הוא בשמיים. כשר המשפטים חיפשתי פתרון לעניין הזה. עלות הבאת שופט נוסף היא 40 מיליון שקל, עקב העלות הגבוהה של בניית אולם לשופט".

"הגעתי לפתרון עם האוצר", ממשיך שטרית. "במקום לבנות לכל שופט אולם חדש, בואו נפעיל בתי משפט בשתי משמרות, והאולם יהיה פעיל עד הערב. כך העלות תגיע למיליון שקלים לשופט ונוכל להכפיל את מספר השופטים בעלות נמוכה יחסית. ניסינו זאת גם בפיילוט עם עשרה שופטים, שעובד מצוין עד היום. לצערי העסק מת מאז שעזבתי ולא מונה אף שופט חדש. מאחר שלא עושים את זה, העומס בלתי נסבל וחבל שלא פותרים זאת בהקדם".

מחצית מכמות השופטים הדרושה

בדיון שנערך ביום שני על החמרת ענישה בעבירות סמים בוועדה למלחמה בנגע הסמים, הזהיר מנהל בתי המשפט, השופט משה גל מפני העומס. "מערכת המשפט בישראל היא מהעמוסות בעולם ולעומס יש מחיר", אמר. "בישראל יש רק כמחצית מכמות השופטים הדרושים ולכך יש מחיר ציבורי".

ללחץ האדיר בו נתונים השופטים תורמת גם המערכת הממוחשבת בבתי המשפט. מערכת זו נועדה להקל על השופטים למצוא במהירות החלטות ומסמכים משפטיים שונים, אך ניתן גם לראות בה את מספר התיקים שבטיפול.

בנוסף, רואה כל שופט באילו תיקים יש לו פיגור, ויחד עמו רואים אותם כל השופטים בישראל: מנשיאת בית המשפט העליון ועד אחרון השופטים. לטענת שופטים רבים, הדבר גורם להם ללחץ רב ולעומס נפשי גדול. בשיחות פרטיות ביניהם, הצביעו השופטים על אמצעי זה כגורם ללחץ משמעותי מאוד במקצוע.

יצוין גם כי עומס התיקים קשור קשר הדוק לאיכות חייהם של השופטים. על פי אתר בתי המשפט קיימים מדדים לפיהם, למשל, יכולים השופטים לצאת לחופשה. קריטריונים אלו, קשורים באופן ישיר למספר התיקים שנמצאים אצלם בפיגור.

עדכון ראשון: 20:44

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully