וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקורת בשמאל על מינוי חלוץ לרמטכ"ל

23.2.2005 / 0:02

מופז החליט למנות את האלוף, שכיהן כסגן הרמטכ"ל וכמפקד חיל האוויר, ליורשו של יעלון. "יש גבול" תנהל מאבק ציבורי ומשפטי נגד המינוי. חד"ש: יש להעמידו לדין ולא למנותו לרמטכ"ל

האלוף דן חלוץ, סגן הרמטכ"ל ולשעבר מפקד חיל האוויר, יהיה הרמטכ"ל הבא. כך החליט אתמול שר הביטחון, שאול מופז, באישורו של ראש הממשלה, אריאל שרון. מדובר בפעם הראשונה בה קצין שצמח בחיל האוויר יהיה הרמטכ"ל של צה"ל. כהונתו של הרמטכ"ל, רב-אלוף משה יעלון, תסתיים ב-9 ביולי, אך יעלון רמז שהוא עשוי לפרוש מוקדם יותר. חלוץ יהיה הרמטכ"ל ה-18 של צה"ל.

מופז נועד אתמול עם שני המועמדים, חלוץ וגבי אשכנזי, והודיע להם על החלטתו. חלוץ נחשב למועמד שהיה אהוד על ראש הממשלה, אריאל שרון. הממשלה צפויה לאשר את המינוי באופן פורמלי לאחר שהוועדה למינויים בכירים בראשות השופט גבריאל בך תאשרו. המועמד השני לתפקיד, האלוף אשכנזי, צפוי לפרוש מצה"ל ולפי הערכות הוא עשוי להתמנות לתפקיד מנכ"ל משרד הביטחון. עם זאת, בגלי צה"ל דווח, כי מופז צפוי להציע לו תפקיד מורחב של מפקד זרועות היבשה.

מופז אמר אמש למקורביו, כי ההחלטה על מינוי חלוץ היא "החלטה היסטורית ובנקודת הזמן הנכונה, בה צריך לשנות את שיווי המשקל בפעילות צה"ל". מופז הוסיף, כי בעבר התאים רמטכ"ל עם רקע של לוחמה בטרור, כמו של משה יעלון, אך למול האיומים האסטרטגיים היום, נכון יותר לבחור רמטכ"ל כמו דן חלוץ.

ב"הארץ" דווח, כי לאחר המינוי צפוי סבב מינויים גדול במטכ"ל שייקבע תוך התייעצות עם חלוץ. בין השאר צפויים מינויים לתפקיד סגן הרמטכ"ל ולראש אמ"ן. המועמדים לשני התפקידים צפויים להיות אלוף פיקוד מרכז, משה קפלינסקי, ואלוף פיקוד צפון, בני גנץ.

אף שהוא מקפיד להצהיר כי אינו מזוהה פוליטית, נחשב חלוץ לאיש ימין בדעותיו. בשנה הראשונה של המלחמה עם הפלסטינים הצהיר כי ההתנחלויות גנים וכדים, המיועדות לפינוי, "זה הבית". בחודש ינואר דחה בג"ץ את העתירה שהוגשה נגד מינויו של חלוץ לתפקיד סגן הרמטכ"ל, בעקבות ראיון בו התבטא על הטלת פצצה במשקל טונה על ביתו של פעיל החמאס סלאח שחאדה בעזה, ממנה נהרגו 16 בני אדם חפים מפשע. בראיון אמר חלוץ: "מה אני מרגיש כתוצאה משחרור פצצה? מכה קלה באווירון". למרות דחיית העתירה, מתחו השופטים ביקורת על הדברים.

חלוץ, בן 57, מהמושב חגור ליד כפר סבא, נשוי ואב לשלושה ילדים,
יהיה הרמטכ"ל המבוגר ביותר בתולדות צה"ל. הוא התגייס לצה"ל ב-1966, היה טייס קרבי במלחמות ההתשה ויום הכיפורים, השתחרר בשנות ה-70, המשיך לטוס בשירות מילואים ושב והתגייס לקבע לפני 23 שנה. בהמשך דרכו שימש ראש אגף המבצעים במטה הכללי ובשנים 2004-2000 שימש כמפקד חיל אוויר. מזה תשעה חודשים הוא מכהן כסגן הרמטכ"ל, לאחר שהחליף את האלוף אשכנזי בתפקיד.

גדעון סער: המינוי הוא "תשובה ניצחת לשמאל הקיצוני"

תנועת "יש גבול" הודיעה כי היא מתכוונת לנהל מאבק ציבורי נגד מינויו של חלוץ לרמטכ"ל, לאחר שכשלה בעתירה לבג"ץ במאמץ להדחתו מתפקידו כסגן הרמטכ"ל. פעילי התנועה אמרו כי "אדם שהוא פושע מלחמה, אינו לכהן בתפקיד זה". אפיקי הפעולה שנבדקים עתה, הם עתירה נוספת לבג"ץ בטעון שאין תפקיד הסגן דומה לתפקיד הרמטכ"ל, פנייה לוועדת בך האמורה לאשר את המינוי ופעילות ציבורית.

מזכ"ל חד"ש, עודה בשאראת, אמר כי "מינוי חלוץ לרמטכ"ל הוא צעד חמור ונוגד את האווירה החיובית ששוררת בתקופה האחרונה. מי שישן טוב אחרי שילדים פלסטינים נרצחים מהפגזות מטוסים שבפיקודו, צריך להעמיד אותו לבית דין בינלאומי לפשעי מלחמה ולא למנות אותו לרמטכ"ל".

יו"ר יח"ד, יוסי ביילין, אמר: "הדברים החמורים שנאמרו על ידי חלוץ יחייבו אותו לזהירות מופלגת... אני מקוה שהוא מודע למשבר המוסרי העובר על צה"ל ודוקא משום שהוא אחד מסמליו מוטלת עליו אחריות מיוחדת להחזיר את צה"ל לנורמות המוסריות". ח"כ יוסי שריד (יח"ד) אמר, כי הדחתו של יעלון נועדה למנות את המקורב - דן חלוץ. לדבריו, כששמע על מינויו של חלוץ "חש חבטה בכנפי המטוס שלו, שחג מעל הזירה הפוליטית שנים רבות". ח"כ רן כהן (יח"ד) מסר כי "לראשונה עומד בראש צה"ל אדם שישן טוב בלילה לאחר שנהרגו חפים מפשע. מינוי חלוץ הוא פגיעה בטוהר הנשק של צה"ל".

ח"כ זהבה גלאון (יח"ד), מסרה בתגובה למינוי: "לא ראוי שבראש הפיקוד העליון של הצבא יעמוד אדם שישן טוב לאחר שהורה להטיל פצצה על אזרחים, נשים וילדים חפים מפשע".

ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש-תע"ל) אמר: "מינוי חלוץ הוא אות קלון וחרפה שלא תימחה. אין זה מפתיע ששרון ומופז העדיפו למנותו לרמטכ"ל תחת 'להטיסו' מהצבא. אחרי ככלות הכל מדובר בשלישייה אלימה, חסרת ערכים ונורמות אנושיות".

ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) תוהה מדוע המינוי צריך להיות כרוך בהדחתו של רמטכ"ל מכהן, שעשה עבודתו נאמנה. שולמית אלוני סבורה, כי הבחירה מעידה על כוונת שר הביטחון לתקוף את איראן.

בימין, מנגד, תומכים במינוי. יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יובל שטייניץ (ליכוד) מסר בתגובה כי חלוץ "ראוי ביותר". לדבריו, המינוי אינו פוליטי - הביקורת פוליטית. "אי-הארכת כהונתו של יעלון היתה לגיטימית, אם כי מבחינה צורנית נעשתה בדרך פוגעת", אמר. יו"ר הקואליציה, גדעון סער, אמר כי מדובר במינוי ראוי, המהווה "תשובה ניצחת לגורמי השמאל הקיצוני, שהגיעו עד לביהמ"ש העליון בניסיונם הכושל למנוע את קידומו בצה"ל".

ח"כ אפי איתם (מפד"ל) אמר כי חלוץ הוא קצין מקצועי, ערכי ואמיץ. "כולי תקווה כי ישכיל בזכות כישוריו וערכיו להוביל את צה"ל בתקופה כה רגישה ביחסי צה"ל והאזרחים", אמר. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יוסף לפיד (שינוי), הביע את ביטחונו שחלוץ יהיה רמטכ"ל מצוין.

בדיון בישיבת ועדת החוץ והביטחון מתחו חברי כנסת ביקורת חריפה נגד מופז, בשל החלטתו שלא להאריך את תקופת כהונתו של יעלון. יו"ר האופוזיציה, ח"כ יוסף לפיד (שינוי), אמר למופז: "לא היית צריך להכריז על סיום כהונתו של יעלון כרעם ביום בהיר, בעיקר כשמדובר ברמטכ"ל בעל זכויות גדולות בניצחון על האינתיפאדה".

ח"כ רן כהן (יח"ד) אמר למופז: "החלטתך לסיים את כהונתו של יעלון היתה שגויה. זהו מסר רע לצבא, כשמפטרים רמטכ"ל שעמד במשימה שהוטלה עליו". חברו לסיעה, ח"כ יוסי שריד, אמר לשר הביטחון: "גם אתה כשהיית רמטכ"ל התבטאת כפי שהתבטאת ולפעמים מורת רוחו של שר הביטחון דאז ששקל לפטר אותך. אתה עשית לחברך מה שלא עשו לך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully