וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

52 שנים לאחר חטיפת המטוס: ראיית הזהב שעשויה להוביל לזהות החוטף די. בי. קופר

14.2.2024 / 0:02

ב-1971 בחור שנשא את זהותו של דן "די. בי." קופר חטף מטוס, קפץ ממנו עם 200 אלף דולר - ונעלם. התיק הזה לא פוענח מעולם, אולם עניבה שנמצאה בזירה סיפקה כעת חשוד מרכזי וקצה חוט משמעותי: "עד סוף השנה הזאת תהיה לנו תשובה חד משמעית"

הטריילר לדוקו "איפה אתה די בי קופר?"/נטפליקס

יותר מ-52 שנים חלפו מאז שדן "די. בי." קופר חטף מטוס ונעלם לתוך העלטה עם שלל של 200 אלף דולרים. התיק הזה לא פוענח מעולם, אבל ייתכן מאוד שסוף סוף נמצא קצה החוט שיביא לפיענוחו - עוד השנה.

הרקע: ב-24 בנובמבר 1971 אדם שנשא את הזהות "דן קופר" רכש כרטיס טיסה מפורטלנד לסיאטל. בעודו משלם 20 דולר, שאל את דיילת הקרקע "המטוס הוא בואינג 727, נכון?". הוא לא היה סתם סקרן: קופר תכנן מראש לעלות על דגם 727 שהתאים לתוכנית המילוט שלו. בעודו יושב במטוס של נורת'ווסט איירליינס, הוא העביר פתק לדיילת פלורנס שפנר ואמר לה: "גברת, כדאי שתקראי את הפתק, יש לי פצצה במזוודה. כדאי שתשבי לידי, המטוס נחטף".

קופר דרש 200 אלף דולר במזומן וארבעה מצנחים. המטוס חג בשמיים עד שמגדל הפיקוח אישר לטייס לנחות. לאחר הנחיתה בנמל התעופה סיאטל-טאקומה, שוחררו 36 הנוסעים שככל הנראה כלל לא ידעו שנחטפו - ועל המטוס נותרו ארבעה אנשי צוות לבקשתו של די. בי קופר. הוא המריא שוב ובעודו באוויר, הוא פתח את דלתו האחורית, יצא לגרם המדרגות ההידראולי ובתנאי מזג אוויר בלתי אפשריים קפץ עם התיק מלא המזומנים אל החשכה. קופר מעולם לא נמצא מאז, כשזהותו וגם גורלו נותרו לא ידועים עד היום.

ראיות שהובילו למבוי סתום ואוסף של חשודים שלא אומתו כאותו חוטף מסתורי הובילו את ה-FBI לסגור את התיק ב-2016. על אף סגירת התיק, רבים המשיכו לעסוק בו בניסיון לאתר ראייה חדשה שתסייע לפתירתו. אחד מהם הוא היסטוריון הפשע אריק יוליס, שלקח על עצמו כפרויקט לגלות מי הוא דן קופר ולאן הוא נעלם.

די בי קופר. AP
הקלסתרון של דן "די. בי." קופר/AP

העובדה שקופר לא פגע באיש הפכה אותו לאנטי גיבור האולטימטיבי - לאיש שדפק את המערכת, ביצע את הפשע המושלם ויצא עם 200 אלף דולר. מעל 15 שנים שיוליס חוקר את המקרה ומנסה לדלות ממצאים חדשים. בריאיון לוואלה! חדשות הוא סיפר רק לפני 3 שנים: "אני רוצה לדעת מיהו באמת די בי קופר, לא הפנטזיה, אלא האיש עצמו. לדעתי בסוף נדע מי היה די בי קופר. אני מאמין שזה יקרה במהלך עשר השנים הקרובות".

אכן, יוליס טוען כעת שעלה על כיוון חדש בחקירתו שעשוי למצוא סוף כל סוף פיתרון לתעלומה.

עוד תעלומות היסטוריות שנפתרו
מדוע אנחנו לא שומעים יותר על "תעלומת" משולש ברמודה?

תעלומת הרצח הגדולה ביותר של אוסטרליה נפתרה אחרי 74 שנים

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

אז מי *באמת* היה די. בי קופר?

לעוד סיפורים ביזאריים ומעניינים מהעולם - בואו לערוץ הווטסאפ שלנו >>>


יוליס חשף בחודש שעבר שהוא הצליח להשיג דגימת DNA מהעניבה שדי. בי. קופר השאיר בזירת האירוע. העניבה הייתה תמיד בידי הרשויות, אך ההתקדמות בטכנולוגיית הזיהוי הפלילי מאפשרת לחוקרים כיום ללמוד הרבה מראיות מיקרוסקופיות שנמצאו ב-DNA. יוליס אומר שהוא זיהה עקבות של נירוסטה וטיטניום מהדגימות ואלו הפנו אותו לעבר חברת פלדה מפנסילבניה שסגורה כעת וסיפקה רבים מהחומרים שיצרנית המטוסים בואינג השתמשה בהם לבניית המטוסים שלהם.

המידע הזה סיפק ליוליס חשוד מרכזי: מהנדס שעבד במפעל הפלדה קרוקיבל, וינס פטרסן, שמת ב-2002 ובזמן חטיפת המטוס היה בן 52. אם זה לא הוא, יוליס אומר שפטרסן "כנראה התחכך" עם קופר האמיתי.

מטוס נורת'ווסט שנחטף על ידי די בי קופר. AP
מטוס נורת'ווסט שנחטף על ידי די. בי קופר/AP
עניבה. צילום מסך, צילום מסך
העניבה שעשויה להוביל לפיענוח הפרשה/צילום מסך, צילום מסך

בשיחה עם Fox News, הוא אמר שעבודתו של פיטרסן העניקה לו ידע על אופן פעולת המטוס וכי לבואינג הייתה "ירידה משמעותית בהכנסות" ב-1971, שאולי השפיעה על פרנסתו של האיש ועודדה אותו לבצע מעשה פשע כזה. עובדי מפעל הפלדה קרוקיבל גם טסו לעתים קרובות לסיאטל - והטיסה שחטף די.בי קופר עשתה את דרכה לשם.

במהלך החקירה שלו, יוליס יצר קשר עם מפקח לשעבר במפעל הפלדה קרוקיבל, שכיוון אותו לפטרסן, שלטענתו היה היחיד שעשוי להתאים לחשד. אוליס טוען שהיו רק שמונה מהנדסים שהועסקו בקרוקיבל בשנים שבהם התבצעה החטיפה ו"כולם היו נוהגים לענוב עניבה". "החלקיקים שנמצאו על העניבה היו נדירים מאוד וכשאתה לוקח בחשבון את גילו של קופר, גובהו ודברים נוספים, הדברים מתבהרים די מהר", הוא הוסיף.

עוד על פרשת די. בי. קופר >>

בשיחה עם LADbible, יוליס סיפר שהוא הצליח לדבר עם משפחתו של פטרסן. על אף שהם טענו בתוקף שאביהם אינו קופר, הם חלקו איתו מעטפה שנשלחה ע"י פטרסן ב-1961, עשור לפני התקרית. הפריט שופע בדנ"א שלו, אשר בשילוב עם טכניקת דגימת DNA מודרנית של מטא-גנומיקה עשויה לגרום לכך שפטרסן יזוהה כקופר עד סוף השנה.

כמובן, יש לקחת בחשבון שלא ימצא קשר בין פטרסן לקופר, אולם ה-DNA של המעטפה יאפשר ליוליס לשלול אותו כחשוד ולהמשיך בחקירה.

יוליס אמר ל-LADbible: "אני בטוח שאם הוא לא די.בי. קופר, הוא התחכך בדי. בי קופר. הוא אולי הכיר את הבחור אפילו בלי לדעת זאת. למזלי בתו מסרה לי מעטפה עם מכתב ששלח לאמו ב-1961. החותמת עדיין במקומה והמעטפה למעשה עדיין סגורה מאחור וקרועה בקצה על מנת להוציא את המכתב. זה היה לפני הימים של הדבקה עצמית של בולים ומעטפות, אז ה-DNA שלו נמצא שם ומאפשר לי לרצף את ה-DNA של וינס פטרסן ולעשות השוואה ישירה למה שאנחנו יכולים להוציא מהעניבה".

הוא הוסיף: "הדבר שיפה בזה הוא שנדע לכאן או לכאן. אני חושב שווינס פטרסן מסייע להגיע לפתרון התיק הזה בכל מקרה. דיברו עליו כאדם שמעניין לחקור אותו כי הוא במקרה הגיע מהמעבדה שבה מתמקדת כל תשומת הלב שלנו. נראה שהראיות מצביעות לכיוון שלו".

בשל טכנולוגיית ריצוף ה-DNA המתקדמת, יוליס מאמין שגילוי זהותו הוא כעת רק עניין של זמן. הוא גם מאמין שזו חתיכת הפאזל האחרונה שתצמיד שם ופנים לפושע המסתורי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully