וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצור על הים האדום: החות'ים תקפו שתי ספינות, תאגיד נפט מפסיק לשוט באזור

עודכן לאחרונה: 18.12.2023 / 21:09

המורדים הפרו-איראנים אמרו כי תקפו בכלי שיט לא מאויישים שתי ספינות ש"היו בדרכן לישראל". בעוד שענקית הנפט BP מצטרפת לחברות בינלאומיות אחרות ומפסיקה להעביר סחורות דרך הנתיב הזה. שר ההגנה האמריקני צפוי להכריז על כוח ימי בינלאומי

תיעוד שפרסמו החות'ים מההשתלטות ספינת גלקסי לידר/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

המורדים החות'ים תקפו היום (שני) שתי ספינות נוספות בים האדום, בעוד שחברות בינלאומיות נוספות הודיעו שיפסיקו לעבור בנתיב הזה עד להודעה חדשה. דובר המורדים התימנים הפרו-איראנים אמר כי הכוחות שלהם תקפו בכלי שיט בלתי-מאויישים את הספינות MSC "קלארה" ו"סוואן אטלנטיק", משום שאנשי הצוות לא נשמעו לקריאותיהם.

גורמים אמריקניים אמרו כי הספינה "סוואן אטלנטיק", שבבעלות נורבגית, נפגעה משיגורים רבים משטחים שבשליטת החות'ים. בעלי הספינה אמר כי היא נפגעה מעצם "לא מזוהה" והוסיף שלא היו נפגעים בקרב אנשי הצוות.

החברה המפעילה את הספינה, שנשאה שמנים צמחיים בדרך לאי ראוניון, אמרה שהצוות כיבה שריפה קטנה שפרצה בה אחרי שנפגעה בצדה השמאלי. אויסטיין אלגן, מנכ"ל החברה שבבעלותה המכלית, אמר לרויטרס כי אין לה קשר לישראל, אף שהחות'ים אמרו כי הם תוקפים רק כלי שיט המפליגים לישראל או שיש להם קשר אליה.

הגורמים האמריקניים אמרו כי משחתת של הצי הגיבה לקריאות מצוקה של הספינה. בימים האחרונים, ספינות אמריקניות, בריטיות וצרפתיות יירטו טילים ומל"טים ששיגרו החות'ים לעבר הים האדום.

MSC היא ספינה ששטה תחת דגל פנמה. לא ברור כיצד היא הותקפה, אך שירות הסחר הימי הבריטי דיווח מוקדם יותר על ניסיון של חמושים על סירות להשתלט על ספינה שסוכל על ידי ספינות זרות.

סירות של המורדים החות'ים מלווים את הספינה "גלקסי לידר" אחרי שהשתלטו עליה בים האדום, 20 בנובמבר 2023. רויטרס
סירות של החות'ים מלוות את הספינה "גלקסי לידר" אחרי שהשתלטו עליה בים האדום, בחודש שעבר/רויטרס

ההתקפות גרמו לדאגה בשווקים ביחס להשפעה על משלוחי הנפט, התבואה וסחורות אחרות, והן גרמו לזינוק במחירי הביטוחים והסחורות העוברות דרך הים האדום.

כמה חברות בינלאומיות נוספות הודיעו היום שהן יפסיקו לעבור בנתיב הזה עד להודעה חדשה, בהן תאגיד הנפט "בריטיש פטרולום" (BP), מהגדולים בעולם, וקבוצת המכליות "פרונטליין" שבסיסה בנורבגיה. במקום לשוט ממפרץ עדן לים האדום דרך מצר באב אל-מנדב המפריד ביניהם, ומשם דרך תעלת סואץ לים התיכון, ייאלצו הספינות להקיף את אפריקה ולהאריך את מסעותיהן בימים ארוכים.

שר ההגנה של ארצות הברית, לויד אוסטין, שהחל היום בישראל את ביקורו באזור, צפוי להודיע מחר על הקמת כוח ימי רב-לאומי שיתמודד עם האיום של המורדים החות'ים, השולטים על חלקה הצפוני של תימן. למרות המרחק הרב, הם שיגרו טילים מסוגים שונים ומל"טים לעבר שטח ישראל מאז 7 באוקטובר.

החות'ים הבטיחו להמשיך במתקפותיהם עד שישראל תפסיק את המלחמה בעזה, אך אתמול הם אמרו אתמול כי אם יינקטו צעדים ממשיים להקלת המשבר ההומניטרי ברצועת עזה, הם יתרמו ל"צמצום ההסלמה". הם גם אמרו כי הם נמצאים בשיחות בתיווך עומאן על "פעולותיהם" הימיות. זו הייתה האינדיקציה הראשונה לכך שהמורדים פתוחים לשיחות על בלימת ההסלמה, המאיימת גם על המשך שיחות השלום שלהם עם ערב הסעודית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully