וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדגמים בהולנד: מפלגת הימין הקיצוני של חירט וילדרס זכתה ברוב גדול בבחירות

עודכן לאחרונה: 23.11.2023 / 10:14

מפלגת החירות, המתנגדת להגירה, תכפיל את כוחה בפרלמנט אחרי הישג דרמטי בבחירות. "נחזיר את המדינה להולנדים", הבטיח וילדרס, שקרא ליריביו לחבור אליו כדי שיוכל להקים קואליציה. הבחירות התנהלו בצל משבר ההגירה, שהוביל לפרישת המנהיג הוותיק רוטה אחרי 13 שנה

בווידאו: דרמה בהולנד: מנהיג הימין הקיצוני חירט וילדרס ניצח בבחירות/רויטרס

מנהיג הימין הקיצוני בהולנד חירט וילדרס צפוי לרשום ניצחון גדול בבחירות לפרלמנט - כך עולה הערב (רביעי) ממדגמים שפורסמו עם סגירת הקלפיות, המבשרים על רעידת אדמה אפשרית במדינה, ומעבר לה.

"נמצא את הדרכים לעמוד בציפיות של המצביעים שלנו, להחזיר את המדינה להולנדים", אמר וילדרס בנאום הניצחון שלו בהאג. "עכשיו הגיע הזמן שמפלגות יסתכלו על הסכמים, לא ניתן להתעלם מאתנו". הוא הבטיח לשים קץ ל"צונאמי" של מבקשי מקלט ומהגרים.

בניגוד לכל התחזיות, מפלגת החירות של וילדרס תזכה לפי המדגמים 35 מתוך 150 מושבים - כפול מכוחה בפרלמנט היוצא. היא מובילה בעשרה מושבים על היריבה הקרובה ביותר שלה - איחוד בין מפלגת הלייבור לירוקים בהנהגת נציב האיחוד האירופי לשעבר פרנס טימרמנס.

מפלגתו השמרנית של ראש הממשלה היוצא מארק רוטה, הגיעה למקום השלישי עם 23 מושבים, לפי המדגמים. הגירה - הסוגייה שגרם לקריסת ממשלתו האחרונה של רוטה לאחר 13 שנים בשלטון - הייתה נושא מרכזי בקמפיין. וילדרס ניצל את הסנטימנט נגד מהגרים ותלה את משבר הדיור במבקשי המקלט.

וילדרס צפוי להוביל את השיחות להרכבת הממשלה שיחלו ביום שישי והוא פנה ישירות ליריביו וקרא להם לשתף עמו פעולה. המפלגה השמרנית והמפלגה הטרייה "האמנה החברתית החדשה", השייכות לגוש הימין-מרכז, הביעו לפני הבחירות התנגדות להצטרפות לקואליציה בהנהגתו לאור עמדותיו נגד מוסלמים. עם זאת, מנהיגיהם - שרת המשפטים, דילן יסילגוז, שהחליפה את רוטה, ופיטר אומציגט - בירכו אותו על ניצחונו. יחד, לשלוש המפלגות הללו יש 79 מושבים, על פי המדגמים.

חירט וילדרס חוגג את ניצחון מפלגת החירות בבחירות לפרלמנט בהאג, הולנד, 22 בנובמבר 2023. רויטרס
"לא ניתן להתעלם מאתנו". וילדרס חוגג את ניצחונו עם תומכיו בהאג, הערב/רויטרס

הניצחון של וילדרס מצטרף לכמה הצלחות שרשמו בחודשים האחרונים מפלגות אירוסקפטיות אחרות באירופה. בסלובקיה, רוברט פיצ'ו חזר לתפקיד ראש הממשלה כשהוא מבטיח לעצור את הסיוע הצבאי לאוקראינה ולבלום את ההגירה. ובשנה שעברה, איטליה הקימה את הממשלה הימנית ביותר שלה מאז מלחמת העולם השנייה בהנהגת ג'ורג'ה מלוני.

בצרפת, מנהיגת הימין הקיצוני מארין לה פן כי ניצחונו מוכיח את "הזיקה הגוברת להגנה על זהויות לאומיות" ברחבי היבשת.

וילדרס, תומך של ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, מחזיק גם בעמדות אירו-סקפטיות ובעבר קרא לקיים משאל עם על פרישתה של הולנד מהאיחוד האירופי. עם זאת, הוא הודה כי המדינה לא "במוד" לכך. וילדרס רוצה להגביר את הפיקוח של הולנד על הגבולות בתוך האיחוד, להפחית משמעותית את הכספים שהיא מעבירה לגוש ולמנוע את הצטרפותן של חברות חדשות אליו.

שמו נודע בהולנד ומחוצה לה כמתנגד חריף לאסלאם. הוא הורשע בעבר באפליה בעקבות עלבונות שהטיח באזרחים ממוצא מרוקאי בעצרת פוליטית ב-2014. וילדרס גם מחזיק בעמדות פרו-ישראליות וגינה בחריפות את מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר.

"המאבק של ישראל בחמאס הוא המאבק של העולם בברבריות", אמר וילדרס בפרלמנט לאחר פרוץ המלחמה. "ההצהרה של הפלסטינים מהנהר ועד לים היא לא רק נגד ישראל. זה גם יגיע בקרוב להולנד".

עוד בוואלה!

אישה ראשונה או מנהיג הימין הקיצוני? הולנד בוחרת מנהיג חדש אחרי 13 שנה

לכתבה המלאה
מנהיגת המפלגה השמרנית דילן יסילגוז אחרי פרסום המדגמים בהאג, הולנד, 22 בנובמבר 2023. רויטרס
לא עמדה בציפיות. מנהיגת השמרנים דילן יסילגוז בעצרת בהאג אחרי פרסום המדגמים, הערב/רויטרס

לאורך השנים, וילדרס ספג איומים על חייו וחי תחת אבטחה משטרתית צמודה. הוא כינה בעבר את הנביא מוחמד "פדופיל", תיאר את האסלאם בתור "אידיאולוגיה פשיסטית" ו"דת נחשלת". הוא קרא בעבר לאסור על מסגדים ועל הקוראן, אף שבחודשים האחרונים של הקמפיין אמר כי הוא מוכן "להקפיא" חלק מהעמדות שלו כדי למשול עבור "כל ההולנדים". אף על פי כן, יריביו עדיין ספקניים שהוא אכן השתנה.

התבטאויותיו של וילדרס נגד האסלאם הובילו בעבר להתפרצויות של הפגנות אלימות במדינות מוסלמיות, בין היתר בפקיסטן, אינדונזיה ומצרים. בפקיסטן אף הוצא נגדו פסק הלכה.

ארגונים מוסלמיים ומרוקאיים הביעו חשש מניצחונו של וילדרס. "הלחץ והפחד הם אדירים", אמר חביב אל-קאדורי, העומד בראש ארגון המייצג הולנדים ממוצא מרוקאי. "אנחנו מפחדים שהוא יצייר אותנו כאזרחים סוג ב'", אמר לסוכנות הידיעות ההולנדית.

"זה הולך להיות הרבה יותר קשה למהגרים ואני מפחדת שהם ימנעו מאנשים את זכויות האדם שלהם", אמרה אשלין יוז, שהצביעה עבור גוש השמאל.

תומכי גוש השמאל חוגגים עם פרסום המדגמים בבחירות באמסטרדם, הולנד, 22 בנובמבר 2023. רויטרס
בשמאל ינסו למנוע ממשלה בראשות וילדרס. תומכי גוש הלייבור והירוקים חוגגים באמסטרדם, אתמול/רויטרס

וילדרס אף קורא להולנד לעצור את משלוחי הנשק לאוקראינה, בטענה שהיא זקוקה להם כדי להגן על עצמה. הולנד הייתה אחת התומכות המרכזיות של קייב תחת הנהגתו של רוטה, אך מנהיג מפלגת החירות יתקשה לממש את המדיניות הזו גם אם ירכיב ממשלה, משום שהשותפות הפוטנציאליות שלו אינן תומכות בכך.

"אני משוכנע שנוכל להגיע להסכם. אני מבין היטב שאנחנו לא יכולים לנקוט צעדים לא חוקתיים", אמר וילדרס בנאום הניצחון שלו. לדבריו, המפלגה שלו הפכה לגדולה מדי מלהתעלם ממנה והוא מוכן להוביל את המדינה.

יסילגוז, שהחליפה את רוטה בהנהגת המפלגה השמרנית, הביעה ספק בכך שוילדרס יצליח למצוא את המספרים הדרושים לו להרכבת ממשלה, ואמרה כי עמיתיה למפלגה צריכים להחליט כיצד להגיב. לפני הבחירות היא התעקשה שלא תכהן בממשלה בראשותו, אך לא שללה אפשרות לעבוד איתו אם היא תנצח. כמה פוליטיקאים ואנשי ציבור מוסלמים האשימו אותה במתן לגיטימציה לווילדרס כשלא שללה לעבוד איתו.

אומציגט הבטיח בתחילת הדרך כי מפלגתו החדשה, שאותה הקים במטרה להיאבק בשחיתות, לא תעבוד עם וילדרס, אך לאחר פרסום המדגמים אמר כי הם "זמינים להפוך את האמון הזה (של הבוחרים) למעשים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully