וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאת העליון אסתר חיות פרשה מתפקידה ללא מחליף: "אל לנו לאבד תקווה לימים טובים"

עודכן לאחרונה: 16.10.2023 / 12:09

בשל סירובו של שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים לא מונה לחיות מחליף ומי שיכהן בתפקיד ממלא מקומה הוא השופט עוזי פוגלמן. חיות נפרדה במילים: "החברה הישראלית מתגלה במלוא תפארתה בימים הכואבים והקשים מנשוא שחווים כולנו"

חיות בטקס יום השואה: "למדנו לעמוד על ערכי היסוד כמדינה יהודית ודמוקרטית"/שלומי גבאי

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות פורשת היום (שני) מתפקידה בהגיעה לגיל 70 - ללא מחליף. בשל סירובו של שר המשפטים יריב לוין לכנס את הוועדה לבחירת שופטים לא מונה לחיות מחליף ולכן מי שיקבל את סמכויותיה ויכהן בתפקיד ממלא מקום הנשיא בפועל הוא המשנה לנשיאת העליון הנוכחי - השופט עוזי פוגלמן. גם טקס הפרישה של חיות שתוכנן בוטל עקב המלחמה בעזה.

חיות כיהנה כשופטת במשך 33 שנים, מאז מונתה במרץ 1990 לשופטת בבית משפט השלום בתל אביב. ב־1 במרץ 2003 החלה לכהן כשופטת בפועל בבית המשפט העליון וב־24 במאי 2004 החלה לכהן כשופטת בית המשפט העליון במינוי קבע. מאז ספטמבר 2017 היא מכהנת כנשיאת בית המשפט העליון.

באיגרת פרידה מיוחדת ששלחה לשופטים היא כתבה: "רצה הגורל וביום פרישתי מכס השיפוט אנו נתונים באחת התקופות הקשות ביותר בתולדות המדינה. אנו קוברים את מתינו וחובשים את פצעינו, ומתפללים לשיבת כל החטופים והנעדרים לחיק משפחתם במהרה. על כן העת הזו אינה מתאימה לטקסים חגיגיים או לאירועי פרישה. בעת הזו מוטב להתרכז בעשייה, בסיוע, בחיזוק ובתמיכה. זהו סוד כוחה ועוצמתה של החברה הישראלית, המתגלה במלוא תפארתה בימים הכואבים והקשים מנשוא שחווים כולנו".

חיות רומזת לנסיבות בהם לא מונה לה מחליף: "ואף שבשונה מן הנשיאים שקדמו לי, לא התאפשר לי להעביר את התפקיד לנשיא קבוע שימונה תחתיי, אני סמוכה ובטוחה שהרשות השופטת נתונה בידיים מצוינות. אין לי ספק שכל אחת ואחד מכם בחלקתו ימשיך למלא את תפקידו באמונה, במסירות ובמקצועיות על הצד הטוב ביותר, תחת הובלתו של המשנה לנשיאה, השופט עוזי פוגלמן, אשר מתוקף החוק יכהן החל ממחר כממלא-מקום נשיא בית המשפט העליון"

אסתר חיות, דיון בג"ץ הנבצרות, ביהמ"ש העליון, 28 בספטמבר 2023. ראובן קסטרו
אסתר חיות, דיון בג"ץ הנבצרות, ביהמ"ש העליון, 28 בספטמבר 2023/ראובן קסטרו

בסיום האיגרת חיות מצטטת ממילותיו של המשורר אנדר אלדן מקיבוץ בארי: "לסיום אני מבקשת להביא בפניכם שיר מתוך ספר השירים "שש שעת שחר" שפרסם המשורר אנדד אלדן, יליד 1924 ואיש קיבוץ בארי. הספר פורסם בשנת 2016 והוקדש לבתו לירז שנפטרה, אך בימים הכאובים האלה שעוברים אנשי בארי, על יישובי הדרום ועל המדינה כולה, השיר פורט על כל נימי הנפש:

עַל קִירוֹת בְּאֵרִי כָּתַבְתִּי קוֹרוֹתֶיהָ

מִמְּקוֹרוֹת וּמַעֲמַקִּים קְרוּעֵי קֹר

עֵת קָרְאוּ אֶת הַקּוֹרֶה בַּכְּאֵב וְאוֹרוֹתֶיהָ

נָפְלוּ לַעֲרָפֶל וַאֲפֵלַת לַיְלָה וִילָלָה כְּמַקּוֹר

לְרַחֲמֵי שָׁמַיִם נוֹשְׁמִים שְׁמָמָה וּשְׁכוֹל

הוֹרִים לְלֹא רַחֲמִים מִי יְנַחֵם כִּי קְלָלָה

לוֹחֶשֶׁת אַל טַל וּמָטָר וּמֻתָּר לִבְכּוֹת לְמִי שֶׁיָּכוֹל

יֵשׁ שָׁעָה רוֹחֶשֶׁת חֹשֶׁךְ אַךְ יֵשׁ שַׁחַר וְהִלָּה

חיות סיכמה את האגרת במילים: "אכן, זוהי שעה רוחשת חושך, אך כפי שכותב אנדד אלדן - יש שחר והילה, ואל לנו לאבד תקווה לימים אחרים, טובים מאלה. במהלך סיורי הפרידה שערכתי בכל בתי המשפט, לפני החושך שנפל עלינו, נפרדתי מכם במסר של תקווה והענקתי לכם למזכרת סימניה שעליה נכתבו, בין היתר, מילותיו של הרב יונתן זקס ז"ל: "התקווה היא האמונה שביחד נוכל לשנות את פני הדברים לטובה". המילים הללו נושאות היום יותר מתמיד משמעות עמוקה - הבה נעשה למען שינוי פני הדברים לטובה. הבה נשמור בכל כוחנו על היחד".

נשיא המדינה יצחק הרצוג נפרד מחיות וכתב: "אני מבקש להודות לנשיאת בית המשפט העליון השופטת אסתר חיות, המסיימת היום את כהונתה על כס השיפוט לאחר למעלה משלושה עשורים, שהחלו עת הושבעה כשופטת על ידי אבי - הנשיא חיים הרצוג ז"ל. השופטת חיות, בת לשורדי שואה, הוכיחה עצמה לכל אורך שנותיה - מילדותה במעברה ועד לכהונתה כנשיאת בית השפט העליון - כאשת עקרונות ויושרה, בעלת אומץ לב ומנהיגות, ולא פחות מכך - רגישות רבה לאדם באשר הוא אדם. בשם מדינת ישראל אני מודה לה על הובלת מערכת בתי המשפט ועל תרומתה העצומה לעולם המשפט".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

השופט פוגלמן: "הנשיאה חרשה תלמים משמעותיים בתחום הביקורת השיפוטית על חוקי היסוד"

השופט עוזי פוגלמן בדיון בעתירה שעניינה אפשרותם של בני זוג מאותו המין לאמץ לפי חוק אימוץ ילדים, ביהמ"ש העליון, 2 באוגוסט 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
השופט עוזי פוגלמן פוגלמן שלח רמז עבה בנוגע לגורל העתירות בנושא ביטול עילת הסבירות וחוק הנבצרות/פלאש 90, יונתן זינדל

השופט עוזי פוגלמן, שנכנס לתפקיד ממלא מקומה של חיות, פרסם את דברי הפרידה מהנשיאה, שאותם תכנן לשאת בטקס פרישתה, שבוטל בשל המצב. בדבריו הוא מונה את המשברים איתם התמודדה חיות: "אחד מהאתגרים המשפטיים שזימנה ההיסטוריה לנשיאה חיות היה חוסר היציבות הפוליטית בישראל, ובכלל זאת קיומן של חמש מערכות בחירות בשלוש שנים וחצי. במסגרת זאת נדרשה לשאלות שנוגעות ליסודות המשטר הדמוקרטי בישראל, ובהן האפשרות להטיל את הרכבת הממשלה על חבר כנסת שתלוי ועומד נגדו כתב אישום; וסמכותו של יו"ר הכנסת לסרב להעלות על סדר יומה של המליאה בחירת יו"ר קבוע לבקשת 61 חברי כנסת".

פוגלמן גם רמז בדבריו לרפורמה במערכת המשפט אותה מקדמת הממשלה בשנה האחרונה ואמר "גם שנות נשיאותה האחרונות לוו במשבר שהציף שאלות משפטיות מורכבות, שחלקן עודן תלויות ועומדות לפני בית משפט זה ועל כן לא ארחיב בעניינן. אומר רק כי הנשיאה חרשה תלמים משמעותיים בתחום הביקורת השיפוטית על חוקי היסוד. פסיקתה של חיות עיצבה את המבחנים המשפטיים בשאלה אם הכנסת, בחקיקת חוק יסוד, עשתה שימוש לרעה בסמכותה המכוננת"

פוגלמן שלח רמז עבה בנוגע לגורלן של העתירות בנושא ביטול עילת הסבירות וחוק הנבצרות: "עוד יצקה הנשיאה תוכן בשאלה אם קיימות מגבלות על כוחה של הכנסת בכובעה כרשות מכוננת. בפסק דינה בעניין חסון קבעה כי אף בשלב זה של המפעל החוקתי הישראלי, אין ביכולתה של הכנסת לשלול בחוק יסוד את עצם היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית. באותו עניין קבעה: "הכרזת העצמאות התוותה את אופייה של המדינה כיהודית ודמוקרטית; חוקי היסוד עיגנו שני מרכיבים אלה בזהותה של המדינה באופן מפורש; החקיקה והפסיקה חיזקו וביצרו אותם; וקורות חייה של האומה מאז הקמתה שבו והמחישו כי זו דמותה. על כן, דומה כי אף שהמפעל החוקתי טרם הושלם, זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית אינה ניתנת לערעור".

לסיום כותב פוגלמן בנימה אישית: "אסתי, בחודשים הקרובים תשלימי את מלאכת כתיבת פסקי הדין שנותרו על שולחנך, ותסיימי את פרק השיפוט והנשיאות בחייך. תוכלי עתה לקחת, כמילותיה של לאה גולדברג, כמה ימי חופש ולבלות במחיצתם של בני משפחתך האהובים עלייך כל כך: אמך, יהודית; בן זוגך דודי; יוסי ואורית ואורי והדס והנכדות והנכדים, משוש חייך, אלונה, גליה, יערה יונתן ואריאל. מי כמוהם יודע עד כמה בתקופת השיפוט, ובפרט בשנות נשיאותך, העשייה למען הציבור הישראלי מילאה את כל ימייך".

טקס חנוכת מבנה חדש לבית משפט השלום בצפת בהשתתפות שר מהשפטים יריב לוין ברחוב הפלמ"ח 100, צפת. 27 בספטמבר 2023. ללא, צילום מסך
"הודה לה מעומק לב על תרומתה הגדולה", יריב לוין לחיות/צילום מסך, ללא

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים יריב לוין התקשר לנשיאת בית המשפט העליון הפורשת והודה לה מעומק לב על תרומתה הגדולה למערכת המשפט ולמדינת ישראל, ועל עבודתם המשותפת בחודשים האחרונים. כמו כן, איחל לוין בהצלחה לחיות בכל אשר תבחר לעשות בהמשך. שר המשפטים התקשר גם לשופט פוגלמן ואיחל לו בהצלחה בתפקיד. השניים סיכמו להיפגש בימים הקרובים, לעמוד בקשר רציף ולעבוד במשותף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully