וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרגילים ו"ההתמקדות" בכלכלה: כך הרדים חמאס את ישראל לקראת מתקפת הפתע

עודכן לאחרונה: 10.10.2023 / 17:19

מקור המקורב לארגון סיפר לרויטרס כיצד חמאס שכנע את ישראל שהוא עסוק בצרות כלכליות בעזה בעוד שבפועל הוא נערך לפלישה - לעיני כל. כדי למנוע הדלפות, אפילו חלק ממנהיגי חמאס מודרו. גורמים ישראליים: "חשבנו שסינוואר עסוק בניהול ולא בהרג יהודים, זה 11 בספטמבר שלנו"

בווידאו: חמאס מפרסם תיעוד של האימונים לקראת הלחימה/תיעוד ברשתות חברתיות

חמאס ניהל קמפיין הונאה ממושך בשנתיים האחרונות כדי לשכנע את ישראל שהוא לא מעוניין בעימות, כשבינתיים הוא תכנן את מתקפת הפתע חסרת התקדים ביום שבת - כך תיאר מקור המקורב לארגון את ההכנות הקפדניות שנעשו בפני סוכנות הידיעות רויטרס, שחשפה פרטים מאחורי הקלעים של תכנון ההתקפה הדרמטית ביותר על ישראל מאז מלחמת יום הכיפורים ב-1973.

אותו מקור סיפר כי בזמן שישראל האמינה שניתן לרסן את חמאס באמצעות הטבות כלכליות לפועלים מעזה, לוחמי חמאס ערכו אימונים ותרגילים, שלעתים היו גלויים לעיני כל. "חמאס נתן לישראל תחושה שהוא לא מוכן להילחם", אמר המקור המקורב לחמאס. "חמאס השתמש בטקטיקות מודיעיניות חסרות תקדים כדי להטעות את ישראל בחודשים האחרונים, כשנתן את הרושם בפומבי שהוא לא רוצה להיכנס ללחימה או לעימות עם ישראל בעוד שהוא נערך למבצע האדיר הזה".

תרגיל של חמאס בשטח בנוי ברצועת עזה. רויטרס
תרגיל של חמאס בלוחמה בשטח בנוי בעזה/רויטרס

המתקפה, שכללה רחפני צניחה, אופנועים ובולדוזרים בתחילת הפלישה, הכתה את ישראל בתדהמה והותירה לפחות 700 נרצחים ועשרות חטופים. "זה 11 בספטמבר שלנו", אמר לרויטרס סרן ניר דינר מדובר צה"ל. "הם תפסו אותנו. הם הפתיעו אותנו והגיעו במהירות מנקודות רבות - מהאוויר, מהיבשה ומהים".

אוסמה חמדאן, נציג חמאס בלבנון, אמר לרויטרס כי המתקפה הוכיחה שלפלסטינים יש את הנחישות להשיג את מטרותיהם, "חרף העוצמה והיכולות הצבאיות של ישראל".

על פי המקור המקורב לחמאס, במהלך ההכנות למתקפה, חמאס בנה דגם של יישוב בעזה, שבו הוא תרגל פשיטה צבאית והסתערות. במשך שנים ארוכות לא הסתיר הארגון את הכנותיו ותרגיליו ברצועה, ופרסם אינספור תיעודים שפורשו כלוחמה פסיכולוגית בלבד.

"אני משוכנע שישראל ראתה אותם, אבל הייתה משוכנעת שחמאס לא רוצה להיכנס לעימות", אמר אותו מקור לרויטרס.

בתקופה שקדמה למתקפה, חמאס ניסה לשכנע את ישראל שהוא דואג יותר לרווחתם של הפועלים בעזה המבקשים עבודה בשטחה, וכי אין לו עניין לפתוח במלחמה חדשה. "חמאס הצליח ליצור תמונה שלמה שלפיה הוא לא היה מוכן להרפתקה צבאית נגד ישראל", אמר.

ישראל האמינה כי יציבות כלכלית בעזה, באמצעות מתן אלפי רישיונות עבודה לעזתים, תרסן את חמאס. "האמנו לכך שאם הם באים לעבוד וחוזרים לעזה עם כסף, זה יצור מידה של רגיעה. טעינו", אמר גורם אחר בצה"ל לרויטרס.

גורם ביטחוני ישראלי הודה כי מערכת הביטחון נפלה בפח של חמאס. "הם גרמו לנו להאמין שהם רוצים כסף", אמר לרויטרס. "ובכל הזמן הזה הם היו מעורבים באימונים ותרגילים עד שהם יצאו משליטה".

עוד בוואלה!

דף וסינוואר בעזה, הנייה ועארורי בחו"ל: מנהיגי חמאס מימשו את תכנית העל - והימרו על כל הקופה

לכתבה המלאה
תרגיל של חמאס בחופי רצועת עזה, 29 בדצמבר 2020. רויטרס
התרגילים של חמאס היו גלויים. אימון לחופי עזה, דצמבר 2020/רויטרס

כחלק מקמפיין ההונאה, חמאס נמנע בשנתיים האחרונות להצטרף ללחימה לצד הג'יהאד האסלאמי ואף ספג על כך ביקורת מצד חלק מתומכיו, שראו בו כמי שמעדיף את השלטון על פני המאבק בישראל. גם בפתח, שבראשה עומד יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, היו מי שלעג לחמאס. ביוני אשתקד פרסם הארגון היריב כי מנהיגי חמאס נמלטו לבירות ערב כדי לחיות ב"מלונות ובאחוזות פאר" כשהם מותירים את אנשיהם בעזה לחיות בעוני.

מקור ביטחוני ישראלי אחר אמר לרויטרס כי הייתה תקופה שבה ישראל סברה כי מנהיג חמאס בעזה, יחיא סינוואר, עסוק בניהול הרצועה "מאשר בלהרוג יהודים". הוא הוסיף כי באותו הזמן, ישראל הפנתה את תשומת הלב שלה מחמאס כדי לקדם את הנורמליזציה מול ערב הסעודית.

למנוע הדלפות

המקור המקורב לחמאס סיפר כי הארגון שם דגש רב במניעת הדלפות בתכנון המתקפה. ישראל התגאתה במשך שנים ביכולתה לחדור לשורות ארגוני הטרור ולהשיג מידע קריטי, אך לא הפעם. לדברי המקור, רבים ממנהיגי חמאס לא היו מודעים לתכניות, בעוד שאלף הלוחמים שעברו אימונים לקראת המתקפה לא ידעו על המטרה המדויקת של האימונים.

לדבריו, ביום המתקפה המבצע חולק לארבעה חלקים. הראשון היה מטח של אלפי רקטות - הוא נקב ב-3,000, בעוד בישראל נקבו ב-2,500 - במקביל לחדירות לשטח ישראל באמצעות מצנחי רחיפה.

לאחר שהם נחתו בשטח, הם אבטחו אותו כדי לאפשר ליחידות העילית של חמאס להסתער על הגדר החכמה, שהייתה אמורה להיות מבוצרת ולמנוע חדירות. המחבלים הפעילו מטעני נפץ כדי לחדור אותה, והתפרסו ברחבי עוטף עזה על אופנועים. במקביל, דחפורים הרחיבו את הפרצות בגדר ומחבלים נוספים חדרו ברכבים לשטח ישראל.

בהמשך, כוחות העילית של חמאס תקפו את מפקדת אוגדת עזה ושיבשו את אמצעי התקשורת שלה וכך מנעו מהכוחות במקום להזעיק תגבורות או לתקשר ביניהם. בשלב האחרון נלקחו החטופים הרבים לעזה, רבים מהם צעירים שהיו במסיבה הסמוכה לקיבוץ רעים, כמו גם ילדים, נשים ומבוגרים.

אחד המקורות הביטחוניים הישראליים שדיברו עם רויטרס מתח ביקורת על ההחלטה לקיים את המסיבה בסמיכות כה רבה לעזה. הוא הוסיף כי כוחות צה"ל לא היו בפריסה מלאה באזור הגבול עם עזה, משום שחלקם הועברו לגדה בעקבות גל הטרור שם בחודשים האחרונים.

"חמאס ניצלו זאת", אמר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully