וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צבא ניז'ר הודיע על הדחת הנשיא: "החלטנו לשים קץ למשטר העלוב"

הטלוויזיה הרשמית שידרה הודעה של קבוצת קצינים, שהכריזה על הפלת שלטונו של מוחמד בזום בשל "התדרדרות המצב הביטחוני במדינה". החונטה סגרה את הגבולות, וארה"ב מזהירה כי תעצור את הסיוע לניז'ר, אחרי הפיכה שישית במספר במערב אפריקה בשנים האחרונות

הפיכה צבאית בניגר, 27 ביולי 2023. רויטרס
הפיכה צבאית בניגר, 27 ביולי 2023/רויטרס

כוחות מצבא ניז'ר הודיעו הלילה (חמישי) כי נשיא המדינה, מוחמד בזום, הודח מהשלטון, יממה אחרי שהמשמר הנשיאותי עצר אותו בארמונו בבירה ניאמיי. בהודעה מוקלטת שפורסמה בטלוויזיה הממלכית, עמד אדם שזוהה בתור קולונל אמאדו עבדורמאנה, ולצדו חיילים נוספים, והכריז: "החלטנו לשים קץ למשטר העלוב שאתם מכירים", וציין את התדרדרות המצב הביטחוני במדינה שבמערב אפריקה.

עוד הוסיף הקולונל כי "במסגרת עוצר שהוכרז במדינה, גבולותיה של ניז'ר נסגרו". כמו כן, הוא ציין כי כל הפעילות של מוסדות השלטון הושעו עד להודעה חדשה. שר הפנים של ניז'ר, האמאדו סולי, מוחזק גם כן בתוך המתחם הנשיאותי יחד עם הנשיא בזום.

הקהילה הבינלאומית גינתה את האירועים בניז'ר, והפצירה בכוחות הצבא לשחרר את הנשיא הנבחר. זו ההפיכה הצבאית השישית שמתחוללת בשנים האחרונות במערב אפריקה, על רקע התפשטות ארגוני הטרור באזור הסהאל. ניז'ר היא בעלת ברית מרכזית של מדינות המערב במלחמתן בטרור העולמי, בעוד שהחונטות השולטות במאלי ובבורקינה פאסו התרחקו מהן והתקרבו לרוסיה.

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, שוחח עם בזום והדגיש את "תמיכתה הבלתי מעורערת של ארצות הברית" בשלטונו הנבחר. בזום היה המנהיג הראשון במדינה, שעברה ארבע הפיכות צבאיות מאז שקיבלה את עצמאותה מצרפת ב-1960, שעלה לשלטון באופן דמוקרטי. עם זאת, ימים לפני השבעתו לתפקיד במרץ 2021, סוכל ניסיון הפיכה נוסף, כשיחידה צבאית ניסתה להשתלט על ארמון הנשיאות.

בלינקן הדגיש בשיחה כי "השותפות הכלכלית והביטחונית החזקה של ארצות הברית עם ניז'ר תלויה בהמשך הממשל הדמוקרטי המדינה וכיבוד שלטון החוק וזכויות האדם". ארצות הברית, כמו צרפת, מחזיקה בכוחות צבא בניז'ר שאימנו בשנים האחרונות את הכוחות המקומיים ושיתפו עמם פעולה במאבק בארגוני הטרור הג'יהאדיסטים, שחלקם קשורים לארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) ואל-קאעדה.

לאחר ההודעה על הדחתו של הנשיא בזום וסגירת גבולותיה של המדינה, בלינקן החריף את הטון וקרא לשחרור מידי של הנשיא. בהצהרה שפרסם לתקשורת, מסר שר החוץ האמריקני כי "האירועים בניז'ר מהווים בבירור ניסיון לתפוס את השלטון בכוח, אנו עוקבים מקרוב אחר המצב שם". כמו כן, הוא קרא לאזרחי ארצות הברית להימנע מנסיעה לניז'ר, אחת המדינות העניות ביותר בעולם אך בעלת משאבים רבים, כולל מאגרי אורניום גדולים.

נשיא ניג'ר מוחמד בזום, 27 ביולי 2023. רויטרס
נשיא ניג'ר מוחמד בזום, 27 ביולי 2023/רויטרס

אתמול, לאחר הדיווחים על החזקתו של הנשיא, התאספו מאות מפגינים בבירה ניאמייי לתמיכה בנשיא. המפגינים אף ניסו להתקרב לשערי הארמון, אך המשמר הנשיאותי ירה לעברם ירי אזהרה במטרה להרחיקם. חלק מהמפגנים אחזו בתמונות של בזום וחלקם צעקו: "לא לערעור היציבות של מוסדות הרפובליקה".

מנגד, תומכי ההפיכה תקפו את מטה מפלגת השלטון בבירה והציתו אותו, וחלקם נראו אוחזים בדגלי רוסיה, אף שבאופן רשמי מוסקבה קראה לשחרורו של בזום. בנוסף לכך, בוושינגטון הדגישו כי הם לא ראו סימנים לכך שרוסיה הייתה מעורבת בהפיכה הצבאית, אף שזו יכולה לשרת את האינטרסים שלה להרחיב את השפעתה ביבשת.

צרפת העבירה את כוחותיה ממאלי לניז'ר בשנה שעברה בשל משבר ביחסים עם הגנרלים במאלי, וגם הסיגה יחידות מיוחדות מבורקינה פאסו עקב מתחים דומים. במקום הכוחות המערביים, המדינות הללו מסתייעות לפי דיווחים בכוח שכירי החרב ואגנר. ניז'ר היא גם בעלת ברית מרכזית של האיחוד האירופי במאבק נגד ההגירה הלא חוקית ממדינות אפריקה שמדרום לסהרה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully