וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי דיון סוער וברקע הפגנות מחוץ לכנסת: החוק לביטול עילת הסבירות אושר סופית

עודכן לאחרונה: 24.7.2023 / 16:19

בתום יותר מחצי שנה של מחאה ועימותים פוליטיים, אישרה היום הכנסת את החוק הראשון במהפכה המשפטית עליה הכריז השר לוין בינואר. זאת, חרף ניסיונות עיקשים לריכוך הצעת החוק והפגנות אלימות מחוץ למשכן. כעת יכריעו בקואליציה כיצד ומתי לקדם את המשך החקיקה

יואב גלנט ויריב לוין מתווכחים בזמן ההצבעה בקריאה שנייה על ביטול עילת הסבירות, ונתניהו מפריד ביניהם. 24 ביולי 2023/ערוץ הכנסת

מליאת הכנסת אישרה היום (שני) סופית בקריאה שנייה ושלישית את החוק לביטול עילת הסבירות, ברוב של 64 ח"כים מול 0 מתנגדים לאחר שכל חברי האופוזיציה נטשו את המליאה. מדובר בחוק הראשון שעובר במסגרת המהפכה המשפטית שמקדמת הממשלה, והוא עבר בתום יותר מחצי שנה של מחאה נרחבת ועימותים פוליטיים קשים בין הצדדים.

מיד לאחר אישר ההצעה,הוגשו עתירות לבג"ץ נכד המהלך: "תורו של בית המשפט העליון להתייצב ולמנוע את החקיקה הזאת". במקביל, ארגוני המחאה קראו לצאת לרחובות להפגין. "מדינת ישראל עוברת לתקופה השחורה מהקמתה, ממשלת חורבן הבית הכריזה מלחמה נגד אזרחיה, נגד הדמוקרטיה ונגד מגילת העצמאות. נמשיך במאבק עיקש שרק יילך ויחריף ובסופו ישראל תשוב להיות דמוקרטיה", נמסר מ"כוח קפלן".

לאורך הדיון, שכלל הצבעה על אלפי הסתייגויות, ח"כים ושרים בקואליציה לחצו על ראש הממשלה בנימין נתניהו לרכך באופן חד צדדי את החוק, עם קבלת הסתייגות לריכוך החוק והכרזה על הקפאה של המשך הרפורמה למשך כמה חודשים, בדגש על השינוי בוועדה לבחירת שופטים. במקביל לדיון, מפגינים רבים מחו מחוץ למשכן הכנסת, כאשר חלקם הגיעו לשטח החסינות ופונו על ידי המשטרה.

שורה של ויכוחים פרצו בין חברי קואליציה בזמן הדיון. בשולחן הממשלה בזמן ההצבעה, השרים יואב גלנט, יואב קיש ובצלאל סמוטריץ' הגיעו לראש הממשלה בנימין נתניהו וניסו לשכנע אותו לקבל את המתווה המרוכך. אולם, שר המשפטים יריב לוין והשר איתמר בן גביר התנגדו. מאוחר יותר, חל עימות בין לוין לגלנט שניסה לשכנע את רה"מ לקבל ריכוך מסוים.

עם התקדמות ההצבעה על ההסתייגויות גלנט עבר בין ראשי האופוזיציה במאמצים אחרונים לבדוק אם יסכימו למתווה כלשהו של חזרת החוק לוועדה והמשך דיונים עליו בהסכמה ללא הגשת הסתייגויות נוספות. מאמציו לא הגיעו לפריצת דרך. כמו כן הוא ניסה גם לבחון אפשרות לקבל הסתייגות שתדחה את תחולת החוק בכמה חודשים כדי לאפשר שיחות נוספות על החוק.

בן גביר עצמו זעם על הלחצים בקואליציה לרכך את החוק: "לצערנו חלקים בקואליציה מנהלים משא ומתן עם עצמם ושוקלים להגיע לפשרה שתעקר את החוק. כל פשרה בהצבעות על חוק הסבירות תהיה חרפה לימין כולו".

שרי הקואליציה בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. הכנסת, ירושלים. 24 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
שרי הקואליציה בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. הכנסת, ירושלים. 24 ביולי 2023/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

אחרי אישור ההצעה נשא יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, הצהרה מיוחדת ותקף את הממשלה ואת נתניהו: "הממשלה הקיצונית הזו מתחבקת ומצטלמת כדי לחגוג את הרגע שבו הם גרמו לזה שכבר לא אנשים אחים אנחנו. חוגגים את הרגע שבו הצליחו לזרוק לפח האשפה של ההיסטוריה את כל מה שמחבר בינינו. ראינו היום מופע חולשה של נתניהו שלא היה כדוגמתו מעולם. אין ראש ממשלה בישראל. נתניהו הפך לבובה על חוט של קיצונים משיחיים".

בהמשך קרא לפיד לאנשי המילואים לחכות עם השהיית שירותם, ואמר שיקבלו את ההחלטה אחרי שבג"ץ ידון בחוק. "תנו לבג"ץ לדון בחוק ורק אז תחליטו את ההחלטה הקשה מכל", אמר יו"ר האופוזיציה. "אל תפסיקו לשרת, אל תפגעו בכשירות צה"ל ובמוכנות שלו, כל עוד אנחנו לא יודעים מה תהיה הפסיקה".

"זהו המשבר הלאומי הגדול והמסוכן ביותר שאיתו התמודדנו. הוא לא קרה בגלל אויבינו, אלא בגלל ממשלה קיצונית של אכפת לה מהכלכלה, לא מהמשכנתאות, לא מהיחסים עם העולם ולא מהקרע בעם ישראל", הוסיף יו"ר האופוזיציה. "אין אזרח שלא ירגיש בכיסו את הנזק הכלכלי של היום הזה. אין ישראלי שפרנסתו לא תיפגע. המשבר הזה מאיים לפרק אותנו כי יש פה ממשלה קיצונית שרוצה להגיד שהיא ניצחה, אפילו אם המחיר הוא שכולנו מפסידים. היא לא ניצחה, מפני שהמאבק לא נגמר. הוא רק התחיל".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד בנאום לאחר שעילת הסבירות עברה באופן סופי. הכנסת, ירושלים 24 ביולי 2023. יואב דודקביץ, TPS
"אין ראש ממשלה בישראל". לפיד/TPS, יואב דודקביץ

זמן קצר קודם לכן, יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד הודיע על פיצוץ שיחות המו"מ עם הקואליציה. "בשבועות האחרונים ובשעות האחרונות עשינו כל מאמץ להגיע להסכמות, אבל היו תנאים והתנאי המרכזי היה לשמור על הדמוקרטיה", אמר לפיד. "עם הממשלה הזו אי אפשר להגיע להסכמות כאלה. הם רוצים לפרק את המדינה, את הדמוקרטיה ואת ביטחון עם ישראל. לפיכך אין דרך להמשיך להתנהל מולם".

גורמים בסביבת לפיד אמרו כי הקואליציה לא קיבלה את התנאים של לפיד - הקפאה של המשך הרפורמה לשנה ועיגון ההקפאה בחקיקה. "נתניהו נכנע ללוין ורוטמן", אמרו. זמן קצר לפני ההצבעה נועד נתניהו בלשכתו עם גלנט. השניים לא אמרו דבר ביציאתם מהחדר.

קודם לכן, נשא דברים במליאה שר המשפטים יריב לוין. "אנחנו עושים היום צעד ראשון וחשוב בכיוון הנכון", אמר לוין ופנה לחברי הקואליציה ו"לרוב" אזרחי ישראל. "יש לכל אחת ואחד מכם חלק חשוב בשינוי שייחלנו לו שנים רבות ושאני מקווה שבתום ההצבעה ייכתב היום גם בספר החוקים של מדינת ישראל. חברות וחברי הכנסת, אני קורא לכם להצביע בעד הצעת החוק, אני קורא לכם להצביע היום בעד הדמוקרטיה".

נתניהו וגנץ לוחצים ידיים במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על ביטול חוק עילת הסבירות 24 ביולי 2023. ערוץ הכנסת, אתר רשמי
המו"מ פוצץ. נתניהו וגנץ לוחצים ידיים, היום/אתר רשמי, ערוץ הכנסת

גלנט משוחח עם ראשי האופוזיציה

בווידאו: שר הביטחון יואב גלנט בשיחות גם עם יאיר לפיד ובני גנץ/טל שלו
יריב לוין נואם בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. 24 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
גנץ נואם במליאה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ
יריב לוין ושמחה רוטמן משוחחים בזמן שהכנסת מצביעה על ביטול עילת הסבירות לאישור סופי. הכנסת, ירושלים. 24 ביולי 2023. נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
לוין ורוטמן מסתודדים במהלך ההצבעה, היום/דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

"איפה בית הספר לסבירות שבו אפשר ללמוד מה סביר, יש מקום כזה? ברור שאין. אם היה בית ספר כזה אני הייתי רץ ללמוד. הייתי הראשון שהיה נרשם. מי לא רוצה להיות האדם הסביר?", הוסיף לוין. אבל אין דבר כזה ולא יכול להיות דבר כזה. כי סבירות היא השקפת עולם. זה לא דיני חוזים ולא דיני ראיות, זה לא עניין משפטי".

"מי בכלל אמר שמה שסביר בעיני השופטים זה בכלל הדבר ההגיוני לעשות, מי קבע שהעמדות האישיות שלהם יותר טובות מאלה של השרים", הוסיף שר המשפטים. "התיקון שאנחנו עושים מבוסס על עקרונות שהתווה שופט העליון סולברג ברוח הגישה של נשיא העליון בדימוס מאיר שמגר. אין שום סיבה לחשוש מהתיקון הזה, יש הרבה סיבות לראות בו צעד חשוב בהשבת האיזון בין הרשויות ובכיבוד רצון הבוחר. אנחנו הולכים בדרך זהירה מאוד, אנחנו לא מבטלים את עילת הסבירות אלא מצמצמים את השימוש בה, באופן שהשקפת עולמם של שופטים בודדים לא תבוא במקום הכרעת העם".

בנוגע למגעים מול האופוזיציה אמר כי "אני יודע שרוב מוחלט של הציבור רוצה בתיקונים במערכת המשפט. לכן אפשר לגבש הסכמה רחבה. אני מקווה שנדע לנצל את חודשי פגרת הכנסת כדי לשבת לשיחות רציניות, באופן ישיר, ללא צורך במתווכים, כדי להשיג הסכמה באשר למכלול מרכיבי הרפורמה. דלתי הייתה ונשארה פתוחה לרווחה".

יריב לוין במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על ביטול חוק עילת הסבירות 24 ביולי 2023. ערוץ הכנסת, אתר רשמי
"הולכים בדרך זהירה מאוד". לוין בכנסת, היום/אתר רשמי, ערוץ הכנסת

הבוקר, ראשי סיעות האופוזיציה נפגשו בלשכתו של לפיד והחליטו לאמץ את הצעת יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ולהחרים את ההצבעה בקריאה שלישית. מדובר במהלך בעל משמעות הצהרתית בלבד, שיצייר תוצאה של 0-64.

כל ראשי האופוזיציה השתתפו בפגישה, כולל יו"ר חד"ש-תע"ל איימן עודה שלרוב אינו מוזמן לישיבות. לפי מקורות באופוזיציה, במהלך הפגישה יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי ויו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ ביקשו לקבל עדכון על המאמצים של הנשיא להוביל להסכמות, אך לפיד סירב.

במקביל, נתניהו נועד בלשכתו עם לוין ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. מוקדם יותר, קיים נתניהו התייעצויות עם יו"ר ש"ס אריה דרעי, השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר ומזכיר הממשלה יוסי פוקס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully