וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפריקה מתפצלת לשתי יבשות ועשויה ליצור אוקיינוס חדש ועצום

21.3.2023 / 0:11

מחקר מצא כי ממש אוטוטו, תוך 5 עד 10 מיליון שנה, אוקיינוס חדש צפוי להיווצר, לחתוך את היבשת האפריקאית ולהפוך את מזרח אפריקה לאי בפני עצמו

אוקיינוס חדש נוצר באפריקה/@lionofjudahhiddeke

לאט אבל בטוח, אפריקה נקרעת לשניים. כמו כל דבר בגיאולוגיה, זהו תהליך ארוך במיוחד שייקח מיליוני שנים, אך בסופו של דבר נראה חלק ממזרח אפריקה שיתנתק משאר היבשת - וככל הנראה יגרום לאוקיינוס חדש להייווצר בין שני קטעי היבשה המאסיביים.

ההתפרקות העצומה קשורה למערכת הבקעים המזרח אפריקאית (EARS), אחד הבקעים הגדולים בעולם המשתרע כלפי מטה לאורך אלפי קילומטרים דרך מספר מדינות באפריקה, כולל אתיופיה, קניה, הרפובליקה הדמוקרטית של קונגו, אוגנדה, רואנדה, בורונדי, זמביה, טנזניה, מלאווי ומוזמביק. בעבר הוא נחשב לחלק מהשבר הסורי-אפריקאי המוכר לכולנו, אל מחקרים מצאו שהוא עומד בפני עצמו.

מערכת השסעים הזו פירושה שהלוח האפריקאי מתפצל לשני לוחות - הלוח הסומלי הקטן יותר והלוח הנובי הגדול יותר - שמתרחקים זה מזה בקצב איטי במיוחד של כמה מילימטרים בשנה, כך לפי מחקר משנת 2004.

בשנת 2018 החדשות על סדק שהופיע בקניה הפכו לוויראליות ורבים טענו שזו עדות לכך שאפריקה מתפרקת לשניים לנגד עינינו. אמנם הסצנה המדהימה הזו הייתה קשורה ל-EARS, אבל זה קצת מטעה להציג אותה כעדות חיה לפיצול הגדול של אפריקה.

כפי שדיווחו ב-IFLScience בזמנו, כנראה היה שמדובר בביטוי מקומי ביותר לפעילות השבר הקבועה של העמק. ה-EARS נמצא בתהליך הנוכחי מזה כ-25 מיליון שנה והסדק בקניה היה לחישה עקיפה על מה שמתרחש מתחת לפני היבשת.

עם זאת, בעוד 5 מיליון עד 10 מיליון שנים, שינויים ב-EARS עלולים לגרום לעולם להיות בעל מראה שונה באופן דרסטי מהמוכר לנו כיום. בסביבות פרק הזמן הזה, אנו צפויים לראות צורת אוקיינוס חדשה בין הלוח הסומלי ללוח הנובי. היבשת הגדולה של אפריקה תאבד את כתפה המזרחית וים עצום ינתק את מזרח אפריקה.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

הסדק בקניה היה רק לחישה למה שמתרחש באמת

עד כמה שזה נראה מוזר, כדאי לזכור שפני כדור הארץ נמצאים במצב קבוע של גאות. התהליך פשוט כל כך איטי שהחוויה האנושית לא יכולה להבחין בזה.

מראה העולם כפי שאנו מכירים אותו כיום הוא חדש יחסית. היבשה והים שאנו רואים היום - של אירואסיה, אמריקה, אפריקה, אנטארקטיקה ואוקיאניה - הם תוצר של לוחות טקטוניים עצומים שמתחברים זה לזה כמו פאזל. עם זאת, לאט מאוד, חלקי הפאזל הללו נעים זה מזה בטווח זמן של מיליוני שנים.

רק תחשבו על הפיצול שראה כדור הארץ לפני כ-138 מיליון שנה כשדרום אמריקה ואפריקה התחלקו. אם תסתכלו על החוף המערבי של אפריקה והחוף המזרחי של דרום אמריקה, תבחינו שהם משתלבים זה בזה כמו שני חלקי פאזל, מה שמדגיש בצורה יפה את האופן שבו היבשות הללו התחברו פעם ליבשת העך הקדומה פנגיאה.

עזיבתה של מזרח אפריקה תהיה רק עוד עמוד בספר הגיאולוגי הענק הזה. מי יודע אם האנושות תהיה בסביבה כדי לראות כל אחד מהשינויים האלה, אבל זה לא נראה מלא תקווה נכון למצבנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully