וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצבעות והנאומים: הממשלה ה-37 יצאה לדרך

עודכן לאחרונה: 29.12.2022 / 21:05

נתניהו נחפף עם רה"מ היוצא יאיר לפיד במשך 40 דקות, ובתום הישיבה האחרון השאיר פתק על משרד ראש הממשלה: "לפיד 2024". היועמ"ש בהרב-מיארה לא הוזמנה לישיבת הממשלה, בניגוד למקובל

השבעת הממשלה: טל שלו ויקי אדמקר מדווחים מהכנסת לאחר שנתניהו הציג את ממשלתו השישית 29.12.22/צילום: ניב אהרונסון

כמעט חודשיים אחרי יום הבחירות, הממשלה ה-37 הושבעה היום (חמישי), ובכך החלה באופן רשמי את כהונתה. לפני ההשבעה, מליאת הכנסת נפתחה בנאום של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהציג את קווי היסוד של הממשלה וחלוקת התפקידים בה על 30 שריה. מאוחר יותר בחרה הכנסת בח"כ הליכוד אמיר אוחנה ליו"ר הכנסת והצביעה בעד הממשלה, עם רוב של 63 ח"כים. לבסוף החלה בהשבעת חבריה.

לאחר ההשבעה, ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד נפגש עם מחליפו נתניהו, לפגישת חפיפה שארכה כ-40 דקות. לאחר מכן השאיר פתק על השולחן במשרד ראש הממשלה, עליו נכתב "לפיד 2024".

בניגוד למקובל, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה לא הוזמנה לישיבת הממשלה. זאת, ברקע העימות החזיתי המסתמן בינה ובין הממשלה החדשה, שחלק מבכיריה כבר הצהירו כי יש לפטרה. כל ישיבות הממשלה מתקיימות בנוכחות היועצת המשפטית לממשלה או נציג מטעמה, ואי הזמנתה לישיבה היא ככל הנראה מסר מלשכת ראש הממשלה ליחסים העתידיים ביניהם. בנוסף לכך, שר המשפטים הנכנס יריב לוין ביקש שלא יתקיים טקס חילופים, ככל הנראה כדי להימנע ממעמד בו השר היוצא גדעון סער, בהרב-מיארה ופרקליט המדינה ינאמו.

בתגובה לכך, לשכת ראש הממשלה הבהירה כי "מדובר בישיבת ממשלה טקסית ללא החלטות ולכן משתתפים בה רק חברי הממשלה". יש לציין, כי בישיבת הממשלה הראשונה של לפיד ובנט הוזמן היועמ"ש דאז אביחי מנדלבליט. נתניהו שוחח עם היועמ"שית והשניים קבעו פגישת עבודה ביום ראשון.

עם פתיחת נאומו של נתניהו, חבר האופוזיציה קטעו אותו בקריאות. "חלש, חלש, חלש", צעקו חברי האופוזיציה לנתניהו. ראש הממשלה המיועד השיב להם: "תקשיבו, אולי תלמדו משהו". כמה חברי כנסת מהאופוזיציה הוצאו בעקבות קריאותיהם. "אני שומע את הקינות הקבועות של האופוזיציה על 'סוף המדינה' ו'קץ הדמוקרטיה'. להפסיד בבחירות זה לא קץ הדמוקרטיה, אלא מהותה", אמר נתניהו.

ישיבת ממשלה/מערכת וואלה!
בנימין נתניהו, דיון השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
תחילת ממשלתו השישית. נתניהו/ראובן קסטרו
יוראי להב הרצנו,רם בן ברק, דיון השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ערוץ כנסת, צילום מסך
"חלש, חלש, חלש"/צילום מסך, ערוץ כנסת

לאחר מכן יו"ר האופוזיציה המיועד יאיר לפיד נאם, ואחרי כן נערכו דיונים סיעתיים. כמו כן כל אחת מסיעות האופוזיציה קיבלה 15 דקות כדי לשאת דברים מעל דוכן הכנסת. הסיעות היו רשאיות לחלק את זכות הדיבור לכמה דוברים, ובלבד שכל דובר לא ינאם יותר משלוש דקות.

לפיד סיכם את פעילות ממשלתו המשותפת עם ראש הממשלה הקודם, נפתלי בנט, ואמר: "בלב לא שקט אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת. אנחנו מעבירים לכם מדינה במצב מצויין. עם כלכלה חזקה, עם יכולות ביטחוניות משופרות והרתעה עוצמתית, עם מעמד בינלאומי מהטובים שהיו פה אי פעם. תשתדלו לא להרוס את זה, אנחנו תיכף חוזרים".

יו"ר הציונות הדתית, בצלאל סמוטריץ', שימונה לשר אוצר, אמר בנאומו מעל בימת הכנסת: "אנחנו מקימים היום בעזרת השם ממשלה יהודית, ציונית ולאומית, שתקדם את החזון הזה קומה על גבי קומה. אכנס למשרד האוצר ובפנינו אתגרים עצומים - כשכלכלות העולם בטלטלה, בימים של פוסט הקורונה ומשבר עולמי, כשהאינפלציה וההאטה מאיימים לזעזע את העולם, אנו נשאף למדיניות אחראית ולפעמים לא פשוטה של אחריות פיסקלית וריסון תקציבי, מדיניות של שוק פתוח של הסרת חסמים ומכסים, מדיניות שתשאף להגדיל את שיעור ההשתתפות בשוק התעסוקה במדינה בכלל האוכלוסיות, שתגדיל את הפיריון, ומדיניות שלא תרמוס אף ציבור, שתראה את מעמד הביניים ותדע להיות עם חמלה כלפי מי שבאמת צריך, ואף תדע להקל על השחקנים שהם הקטליזטור של המשק ושל הכלכלה הישראלית".

יאיר לפיד, השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
"אנחנו תיכף חוזרים". לפיד/ראובן קסטרו
יאיר לפיד,בנימין נתניהו, השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
אחרי הדיון הסוער, לפיד חולף על פני נתניהו/ראובן קסטרו

יו"ר מפלגת נעם התייחס בדבריו לפרסומים נגד המפלגה. לדבריו, "בשבוע האחרון הסערה התורנית בתקשורת הייתה הגילוי המרעיש על ה'רשימות השחורות' כביכול של מפלגת נעם על להט"בים ושמאלנים, כאילו עוד רגע מתחילים טיהורים סטאליניסטים או לפחות רדיפה בנוסח המקארתיזם. כמובן, שהמציאות היא שונה והפוכה ב-180 מעלות מכפי שמשתקף ב'תשקורת'".

"מדובר בסך הכל בחומרי הסברה למעבירי חוגי בית שנלקחו מאתרים כמו וואלה וכלי תקשורת אחרים, שבהם רוכזו נתונים כדי להראות השפעה במערכות ציבוריות שונות. ככה זה כשיש גורמים בתקשורת שבשביל להכתים את הממשלה המוקמת היום מוכנים לעשות הכול לחברי הקואליציה החדשה", המשיך. "אין שקר גדול מזה. בעשייתי הציבורית ובהתבטאויותיי אין שום דבר שמכוון כנגד אנשים ספציפיים, גם אם כואב לי על מי שחי ופועל באופן מנוגד לתורה. זו הסיבה שבגללה אצביע היום בעד מינויו של חבר הכנסת אמיר אוחנה לתפקיד יו"ר הכנסת. הביקורת שלי היא תמיד על האידיאולוגיה, על האג'נדות ועל הארגונים שמשתמשים באותם פרטים לטובת אותן אג'נדות. אינני מדבר על אף אחד מאלו הנמשכים לבני מינם באופן אישי, אלא על הלה"טביזם כרעיון וכתנועה פוליטית".

שר הבינוי והשיכון יצחק גולדקנופף, הוסיף כי "אינני מאמין באפליה, ואינני מאמין בקיפוח האחר. אני מאמין בסובלנות ובשיתוף פעולה. זהו מעמד חגיגי שרבים מאזרחי ישראל חיכו לו. אחרי סבבי בחירות חוזרים ונשנים וחוסר תפקוד שלטוני. עיני העולם נשואות אלינו, עיני הדור הצעיר נשואות אלינו, יש להם ציפיות מאיתנו - שלפחות ננהג בדרך ארץ ובכבוד הדדי איש לרעהו".

אמיר אוחנה, איתמר בן גביר, השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
בן גביר מחבק את אוחנה/ראובן קסטרו
ישראל כץ, השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
קוצץ בסמכויות וחולק ברוטציה. שר החוץ לעתיד, ישראל כ"ץ/ראובן קסטרו

חבר הכנסת משה גפני גם נשא דברים, ואמר כי "אני פונה לציבור החילוני - לא הולך לקרות דבר, היינו בשלטון עשרות שנים, דאגנו לכולם. ואני מבטיח לכם שלא יהיה שום שינוי בהתנהגות שלנו. אמשיך לעבוד בשביל האיש שנמצא בפריפריה שיוקר המחייה לא יהיה כמו שהיה בממשלה היוצאת. ביהדות התורה נייצג את כל הציבור בישראל, אל תיתנו יד לפוליטיקאים שמנסים להשיג רווח פוליטי על הגב שלנו".

ממשלת נתניהו השישית. ראובן קסטרו, ניב אהרונסון, אולבייה פיטוסי-פלאש 90, פול צלמים- אוהד צויגנברג,, עיבוד תמונה
ממשלת נתניהו השישית/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו, ניב אהרונסון, אולבייה פיטוסי-פלאש 90, פול צלמים- אוהד צויגנברג,

הפלונטר המרכזי של נתניהו קשור לתיק החוץ - לפי הפתרון המסתמן, חבר הכנסת אלי כהן יהיה שר החוץ לשנה ראשונה, חבר הכנסת ישראל כ"ץ יהיה במשרד האנרגיה. אחר כך כ"ץ יכהן כשנתיים כשר החוץ, ואז כהן יחזור למשרד לשנה נוספת. כ"ץ סירב להצעה הראשונית, לפיה כהן יתחיל במשרד החוץ והוא באנרגיה. נתניהו שואף לרצות את כ"ץ ולפרק את הברית שלו עם חברי הכנסת דוד ביטן ודודי אמסלם, שסירב לתפקידים שהוצעו לו בממשלה והחליט להישאר חבר כנסת.

רון דרמר, לשעבר שגריר ישראל בארצות הברית ומקורבו של נתניהו, ימונה למשרד לעניינים אסטרטגיים שנסגר על ידי הממשלה הקודמת וייפתח מחדש. זאת אומרת - חלק מסמכויות משרד החוץ יועברו לדרמר, אחרי שנתניהו רצה למנותו לשר החוץ במקור, אך נמנע בגלל החשש מתסיסה בליכוד.

פלונטר נוסף, אותו ניסה נתניהו לפתור קשור לחברת הכנסת גילה גמליאל - שסירבה לקבל את המשרד לשוויון חברתי שיועד לה וגם לא תפקיד שגרירה. גמליאל רצתה את תיק הגנת הסביבה שנמסר לידי סילמן, ובינתיים תיק השיוויון החברתי שהוצע לה נמסר לשיקלי. לבסוף הודיע נתניהו כי גמליאל תמונה לשרת המודיעין. גם חבר הכנסת דני דנון מתוסכל מחלקות התיקים, לאחר שדרש להתמנות ליו"ר הכנסת, אולם נתניהו הציע לו להתפטר מהכנסת ולהיות יו"ר קק"ל - דנון סירב ודרש תיק בממשלה.

דנון ואמסלם נותרו מחוץ לממשלה, כשאמסלם החל כבר להוות אופוזיציה לעומתית לנתניהו בסיעת הליכוד. לנתניהו יש עדיין תיק פנוי - המשרד שיתוף פעולה אזורי, אותו הפקיד בינתיים בידי שר אחר מהליכוד, מקורבו יואב קיש, והוא יוכל להשתמש בו בעתיד.

מרב מיכאלי בהפגנת ארגון 'צו 8 אזרחי להצלת הדמוקרטיה' בזמן השבעת הממשלה, מחוץ לכנסת, 29 בדצמבר 2022. שלומי גבאי
מיכאלי בהפנה מחוץ למשכן הכנסת/שלומי גבאי
אריה דרעי, השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
אריה דרעי מנמנם/ראובן קסטרו

לפני סיכום הדיון אמר שר האוצר היוצא אביגדור ליברמן: "אני חייב לציין שהיום אני הרבה יותר אופטימי מצד אחד כי אני ראיתי איך התנהל המשא-ומתן, איך הייתה הצגת הממשלה כאן, ואיזה בזאר טורקי מתנהל גם בשעות האלה. הרבה זמן לא תחזיקו מעמד. אני מוטרד מתפקודו של ראש הממשלה, אני ראיתי איך הוא הציג את הממשלה ובעיקר עקבתי אחרי נאומיו בחודש האחרון. אני תוהה האם האיש לא שולט בחומר באופן מוחלט או שהוא משקר במכוון, המסקנה שלי ששני הדברים נכונים".

שר המשפטים היוצא גדעון סער: "הייתי פעמים רבות מעורב במשא ומתן להסכמים קואליציוניים, למעלה מ-20 שנה. אני קובע בצורה הברורה ביותר מעולם לא הייתה כניעה גורפת ומבישה לרוחב כל החזית של מפלגת השלטון למפלגות מגזריות".

אמיר אוחנה, השבעת הממשלה, כנסת, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
יו"ר הכנסת אוחנה בנאומו, היום/ראובן קסטרו

בהמשך התקיימה ההצבעה על בחירת יו"ר הכנסת, בה אושרה מועמדתו של ח"כ הליכוד אמיר אוחנה, עם 63 שתמכו בו. "לפני שבע שנים בדיוק נכנסתי לראשונה לאולם הזה, אולם מליאת הכנסת, כדי לשאת את נאום הבכורה שלי", אמר אוחנה בנאומו. "התחלתי אז כנגד כל הסיכויים כי הרי לא צמחתי במסלול חיים פוליטי. כנסת ישראל חשובה ככל שתהיה היא לא הריבון, גם לא הממשלה ובוודאי לא מערכת המשפט. הריבון הוא העם. נבוא לציבור אחת לתקופה ונבקש לקבל את אמונו - זו מהות הדמוקרטיה".

אוחנה הוא יו"ר הכנסת הראשון מהקהילה הגאה. במהלך נאומו הזכיר אוחנה את בן זוגו אלון ואת שני ילדיו, והתחייב: "הכנסת הזאת לא תפגע באף משפחה". בשעה שנבחר, הח"כים החרדים יצאו החוצה מהמליאה, וח"כ גפני הסיט את מבטו.

גפני ופרוש מרכינים ראש בזמן נאומו של אמיר אוחנה יו"ר הכנסת הנכנס בזמן השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו
גפני מסיט את מבטו בזמן נאום אוחנה/ראובן קסטרו

לאחר נאומו של אוחנה, הצביעה מליאת הכנסת בעד הבעת אמון בממשלה החדשה. 63 חברי כנסת הצביעו בעד לעומת 54 שהתנגדו. מיד אחר כך החלו חברי הממשלה להישבע לה אמונים.

לאחר ההשבעה, שרת התחבורה הנכנסת מירי רגב מהליכוד ביקשה לא לקיים טקס חילופים במשרד התחבורה אלא פגישת חפיפה בלבד עם קודמתה בתפקיד, יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי. זאת, בנוסף לשר המשפטים הנכנס יריב לוין שביקש לא לקיים טקס חילופים במשרד המשפטים עם השר היוצא גדעון סער אלא רק פגישת חפיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully