וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתמחים לא שמו לב שקיבלו מלפיד צ'ק דחוי, ושוב חגגו מוקדם מדי

עודכן לאחרונה: 15.9.2022 / 8:55

לפיד והמתמחים סיכמו על "היערכות" לקראת יישום המתווה לקיצור התורנויות כדי שהם יימשכו את מכתבי ההתפטרות. אלא שהאישור שניתן להעברת הכסף והתקנים לצורך המתווה לא מספיק, שכן בפועל לא ניתן יהיה להשתמש בכסף שהוקצב למתווה עד לספטמבר 2023, ועד אז - אלוהים גדול

מאות מתמחים מפגינים ברחבת הבימה בתל אביב במחאה על אורך התורנויות/מערכת וואלה

האם המתמחים חגגו, שוב, מוקדם מדי, כשמשכו את מכתבי הפיטורים שלהם? כמו שזה נראה כרגע, התשובה היא כן, מכיוון כשהפשרה שהציע ראש הממשלה יאיר לפיד אינה מקדמת בפועל את מתווה קיצור התורנויות, אלא משאירה את יישומו לעוד שנה.

כדי למשוך את מכתבי ההתפטרות, הסכימו המתמחים להצעת רוה"מ לפיד, להתחלה מידית של "היערכות" לקראת יישום המתווה של קיצור התורנויות ל-18 שעות, אבל במקום להביא לשינוי ממשי, היא תסתכם, כך נראה, בחלופות מכתבים ועניינים בירוקרטיים בלבד. בגלל מניעה משפטית לא יוכלו להיקלט מתמחים חדשים עד לספטמבר 2023 וקיצור התורנויות לא ייכנס לתוקף במועד המצופה. המשמעות היא, ששום דבר לא השתנה באמת, אבל דבר אחד בטוח: העברת התקציב לקיצור התורנויות, שעוררה הטחת האשמות הדדים בין לשכת רוה"מ לאוצר, שהפכה להתכתשות פוליטית בין "יש עתיד" ל"ישראל ביתנו", הוא כבר לא בעיה.

מחאת המתמחים. 25 באוגוסט 2022. אבשלום ששוני, מעריב
חגגו שוב מוקדם מדי? נציגי המתמחים בחודש שעבר/מעריב, אבשלום ששוני

הערב שלח שר האוצר, אביגדור ליברמן, מכתב לשרת הכלכלה, אורנה ברביבאי, שבו הוא מודיע, על העברת 66 מיליון שקלים, מהם 33 מיליון נמצאים בבסיס התקציב, למשרד הבריאות ודורש שהמתווה לקיצור התורנויות יחל, כמו שסוכם, בפריפריה ורק אחר כך בשאר הארץ.

"נדהמתי לקרוא במכתבך על פנייתך לכלל בתי החולים, לרבות במרכז הארץ, להיערך ליישום המידי של קיצור תורנויות המתמחים", כתב ליברמן לברביבאי. "ברור שכל מתמחה שעומדת בפניו האפשרות לתורנות מקוצרת בת"א או ר"ג, לא יבחר להגיע לבית חולים בצפת או נהריה. ברור כי בתי חולים חזקים שממוקמים במרכז הארץ יוכלו להיערך מהר יותר מאותם עשרה בתי חולים עליהם סיכמנו במתווה המקורי.

"אני קורא לך להבהיר באופן מידי, שאינו משתמע לשני פנים", הוסיף, "שבכוונתך להיצמד למתווה המקורי שעליו חתמת ולו התחייבת, שיביא לקיצור התורנויות בשלב הראשון באותם עשרה בתי חולים בפריפריה".

עוד בוואלה!

לפיד השיג תמונת ניצחון במאבק המתמחים - אך בקרב הקשה הם ימצאו עצמם לבד

לכתבה המלאה
מסע"ת | שר האוצר, אביגדור ליברמן. משרד האוצר, ירושלים  17 באוגוסט 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
בפועל לא ניתן יהיה להשתמש בכסף שהוקצב למתווה עד לספטמבר 2023. ליברמן/פלאש 90, יונתן זינדל

ככל הנראה, גם אם שרת הכלכלה תיצמד למתווה המקורי ותקדם את יישומו בפריפריה, יישום ההיערכות בפועל אינו יכול להתקיים בגלל מניעה משפטית וזאת עקב עתירה שהגישה קופת חולים כללית לבג"צ, לדחיית יישום מתווה קיצור התורנויות. המדינה השיבה שיישומו יידחה עד לספטמבר 2023. פיזור הממשלה הוסיף קושי משפטי נוסף.

כדי לסיים את המשבר ולמנוע את התפטרות המתמחים, הציעה נעמה שולץ, מנכ"לית משרד רוה"מ, פשרה, ולפיה בתקופת ההיערכות למתווה, 66 מליוני השקלים יועברו להוספת תקני מתמחים כדי שעם כניסת המתווה לתוקף, תהיה תוספת משמעותית של כוח אדם שתאפשר את יישומו בעוד שנה.

משרד הבריאות פנה הערב לאוצר כדי שיחד עם העברת הכסף, יאשר את מתן התקנים החדשים לארבעת בתי החולים הממשלתיים בפריפריה. שר האוצר הביע הסכמה, אבל גם היא לא פותרת את הפלונטר. התקנים החדשים לא יוכלו להיות מאוישים עד לתאריך שקבעה היועצת המשפטית לממשלה, ספטמבר 2023, כשאף אחד לא יכול לחזות מה יקרה עד אז.

ממשרד רוה"מ נמסר בתגובה: "בניגוד לנטען לא קיימת בעיה תקציבית ולא קיימת בעיה משפטית".
ממשרד המשפטים נמסר שתיקון ההיתר נקבע ל - 1.9.2023, "בהתחשב במגבלות של תקופת הבחירות, לא ניתנה חוו"ד נוספת בה נטען כי יש לפעול אחרת. בנוגע לשאלה האם קיימת מניעה משפטית בהיבטי הבחירות להיערך ליישום ההיתר מבחינת הקצאת תקנים, הבהירה המשנה ליוע"משית כי סוגיה זו היא מקצועית ולא משפטית וממילא אינה מעלה מניעה משפטית".

בארגון הרופאים המתמחים מרשם מביעים סיפוק מהעברת הכסף. "אנחנו שמחים לשמוע ששר האוצר עומד מאחורי ההתחייבות שלו להעביר את התקציב. קיצור התורנויות יטיב עם המתמחים ועם הציבור ואנו תקווה שהתקציב אכן יועבר על בתי החולים לצורך התחלת התהליך בהקדם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully