וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רוע טהור": המניפסט של היורה מבאפלו מגלה מדוע נער בן 18 ביצע ירי המוני

עודכן לאחרונה: 15.5.2022 / 21:36

היורה, פייטון ג'נדרון בן ה-18 מהעיר קונקלין בניו יורק, הואשם אתמול בכמה אישומים של רצח בכוונה תחילה. הוא העלה מניפסט בן 180 עמודים, ובו נכתב "גיוון הוא אינו חוזקה. אחדות, כוונה, אמון, מסורות, לאומניות ולאומניות גזעית הן החוזקה"

פייטון גנדרון, ירה והרג עשרה בני אדם בסופרמרקט בעיר באפלו, ניו יורק, 14 במאי 2022. טוויטר, אתר רשמי
פייטון גנדרון, ירה והרג עשרה בני אדם בסופרמרקט בעיר באפלו, ניו יורק, 14 במאי 2022/אתר רשמי, טוויטר

היורה

משרד המשפטים האמריקני חוקר את הירי ההמוני, שבו נהרגו עשרה בני אדם ושלושה נוספים נפצעו, אתמול (שבת) בסניף סופרמרקט בעיר באפלו בניו יורק כפשע שנאה המונע מגזענות והקצנה אלימה.

היורה, פייטון ג'נדרון בן ה-18 מהעיר קונקלין בניו יורק, הואשם אתמול בכמה אישומים של רצח בכוונה תחילה. שמו של היורה תואם גם לשם המחבר של מניפסט שצץ ברשתות החברתיות זמן קצר לאחר הירי, שבו הוא נוטל אחריות על האירוע האלים בשם העליונות הלבנה.

ג'נדרון נסע כשלוש שעות מקונקלין לדרום מזרח באפלו כדי לשדר בסטרימינג את הירי שביצע בשכונה השחורה בעיקרה. על פי הרשויות, הוא יצא מרכבו, ירה בארבעה אנשים בחניון והרג שלושה מהם. לאחר מכן, נכנס ג'נדרון לסניף של "טופס פרדנלי מרקט" והחל לירות בקונים ברבה סער.

פייטון גנדרון עם משפחתו ורובה, ארצות הברית. טוויטר, אתר רשמי
פייטון גנדרון עם משפחתו ורובה, ארצות הברית/אתר רשמי, טוויטר

היורה מקבל רובה מתנה לחג המולד

ג'נדרון הותיר מניפסט שבו הוא מדבר על תיאוריית ההחלפה, שמקורה של הימין הרדיקלי הלאומני הלבן בצרפת, ולפיה קיים תהליך מכוון להחלפת האוכלוסייה הצרפתית הלבנה-קתולית בצרפת בעמים לא-אירופיים. בארצות הברית התיאוריה מתמקדת בנתון שלפיו בתוך כ-25 שנה יהפכו הלבנים לעוד מיעוט באוכלוסייה האמריקאית.

אך שרשויות החוק לא אישרו את אמינות המסמך לאחר המתקפה, גורם בכיר ברשויות הפדרליות אמר לניו יורק טיימס כי ג'נדרון העלה אותו.

"גיוון הוא אינו חוזקה", כתב ג'נדרון, על פי המניפסט שהעלה לרשת. "אחדות, כוונה, אמון, מסורות, לאומניות ולאומניות גזעית הן מה שמספקות את החוזקה".

בנוסף ללהג גזעני המתנגד למהגרים, המניפסט שוטח את התוכנית של ג'נדרון להרוג כמה שיותר אנשים שחורים, אמרו הרשויות. הוא תיכנן לירות במאבטח בכניסה ולאחר מכך בקונים שחורים.

המסמך, שהגיע לידי רשת ניוז4 באפלו, מראה כי ג'נדרון תיכנן את המתקפה בפרטי פרטים. הוא תיכנן את הפעולות שלו שנייה אחר שנייה, כולל דיאגרמות של המסלול שלו בתוך החנות. הוא בחר את הסניף המסוים בשדרות ג'פרסון בשל האחוז הגבוה של שחורים שמתגוררים בסמוך.

המניפסט מכיל כמה עמודים לגבי סוג הציוד שבו בחר ג'נדרון באופן ספציפי לפני המתקפה, מהקסדה והנשק ועד לתחתונים. לפי המסמך, הוא תיכנן את ארוחת הבוקר שלו, זמן ההגעה לסניף, השידור החי והבריחה.

"זה היה רוע טהור", אמר שריף מחוז אירי ג'ון גרסיה. "פשע שנאה גזעני ללא שום ספק", הוא הוסיף. אלכסנדר רוזנברג, סגן מנהל אזורי של הליגה נגד השמצה אמר כי הארגון עדיין חוקר את המסמך בן 180 העמודים, אך כבר הצליח להסיק כמה מסקנות.

"מאוד אנטישמי, מאוד גזעני נגד אנשים לא לבנים, מלא בעליונות לבנה והקצנה בכל הדרכים האפשריות", אמר רוזנברג לניוז 4. "180 עמודים של אמירות כאלה".

ג'נדרון גם שידר בסטרימינג את המתקפה ברשת החברתית טוויץ' ועל הרובה שלו חרט את האות N (Nigro). ג'נדרון גם אמר כי הוא תומך ב"אלה שחולמים על עתיד לילדים לבנים ולקיום של העם שלנו".

היורה מובא בפני שופט

בסרטון אחר שהעלתה אמא של ג'נדרון בחג המולד, היא נראית נותנת לו מתנה רובה של יצרנית הנשק האמריקנית סבאג' ארמס. ג'נדרון נראה בסרטון עם שני אחיו שפותחים מתנות אחרות. ג'נדרון אמר כי יודה באשמה אם ישרוד את המתקפה, אך בבית המשפט אתמול הוא אמר רק "אני מבין את האישומים שהוגשו נגדי" - ולא הודה באשמה.

הרשת החברתית טוויץ' אישרה כי היורה השתמש בפלטפורמה שלה ומחקה את שידור הסטרימינג של המתקפה בבאפלו. "ליבנו יוצא לקהילה שנפגעה מטרגדיה הזאת, לטוויץ' יש מדיניות של אפס סובלנות לאלימות מכל סוג ופועלת במהירות כדי להגיב לכל התקריות. המשתמש הושעה עד להודעה חדשה מהשירות שלנו, וננקוט בכל הפעולות הנדרשות, כולל ניטור של כל החשבונות שמשדרים את התוכן הזה", נמסר בהצהרה של החברה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully