וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכפר באוקראינה אליו ברחו משפחות יהודיות מופגז: "חייבים את עזרתכם הדחופה"

עודכן לאחרונה: 27.2.2022 / 19:53

"הכפר של טוביה החולב" המרוחק 40 דקות נסיעה מקייב הפך בימים האחרונים למחסה עבור כ-250 משפחות יהודיות שברחו מהתופת. כעת אזור הכפר מופגז וטנקים רוסיים נמצאים במרחק ק"מ ממנו ונעשים מאמצים לחלץ מהמקום את הפליטים היהודים. "יש פה הרבה פאניקה"

בווידאו: הרב אסמן מעדכן על מצב היהודים שמצאו מחסה בכפר אנטבקה/באדיבות הקהילה היהודית באוקראינה

כ-250 משפחות יהודיות מצאו מחסה בכפר אנטבקה המרוחק 40 דקות נסיעה מקייב. כעת איזור הכפר מופגז וטנקים רוסיים נמצאים במרחק ק"מ ממנו ונעשים מאמצים לחלץ מהמקום את הפליטים היהודיים שמצאו בו מחסה.

הכפר הוקם בשנת 2015 על ידי רבה של אוקראינה, הרב משה ראובן אסמן, והוא נועד לתת מחסה ליהודים שנמלטו אז מאיזורי הבדלנים הפרו-רוסים וצבא אקוראינה בחלקים המזרחיים של אוקראינה.
הכפר זכה לשם "אנטבקה" כמחווה לשם העיירה היהודית בסיפרו המפורסם של שלום עליכם - "טוביה החולב". על ספר זה גם מתבסס המחזמר "כנר על הגג".

הפליטים היהודיים מוצאים מחסה בכפר של טוביה החולב. באדיבות הקהילה היהודית בקייב, אתר רשמי
"שמנו בכל החלונות דבק סלוטייפ"/אתר רשמי, באדיבות הקהילה היהודית בקייב

לצפיה בגלריית התמונות מהמלחמה באוקראינה

חייל מסתתר במקלט בבסיס אווירי באזור קייב, אוקראינה, 26 בפברואר 2022/רויטרס

בכפר הוקמו בתי ספר, בתי מלאכה למוצרי יודאיקה, מרכז קהילתי ומרכז שיקומי. בכפר חי הרב שמואל אסמן, בנו של הרב משה ראובן, והוא מנהל את מוסדות החינוך במקום. מאז פרוץ המלחמה בשבוע שעבר נמלטו לכפר מאות יהודים מקייב וביומיים האחרונים הוצאו מהמקום הסעות למדינות השכנות ובהן היו כ-180 משפחות.

"המקום הפך מוקד עלייה לרגל ומנסים להוציא מפה אוטובוסים לגבולות. כעת אנחנו מופגזים ואין לאן לברוח", אמר לוואלה הרב שמואל אסמן. בעקבות העוצר שהוכרז - הכפר הוחשך. במקום נמצאים אלפי יהודים, גברים, נשים וילדים תושבי קייב והסביבה שהגיעו אחרי הכרזתו של הרב משה אסמן כי כל יהודי מוזמן להגיע לאנטבקה, שם הוא יקבל אירוח מלא, מזון ושאר צרכים ככל שיידרש.

לדברי שמואל אסמן, "בכל שעה מגיעים לפה עוד יהודים, אנחנו חייבים עוד אוכל כדי להאכיל מאות רבות של יהודים. עזרו לנו בשעה הקשה". המצב באנטבקה החמיר אתמול. לדבריו, "שמענו כל הזמן פיצוצים. שמנו דבק על החלונות. אנשים בפאניקה. יש כאן יהודים זקנים, גברים ונשים והרבה ילדים. לצידנו יש בונקר משוריין שאליו אנחנו הולכים כשיש אזעקות". אסמן הוסיף שבמקום נותנים לכל מי שבא מקום ללון, אוכל, שתייה ושאר צרכים. "כל הזמן מגיעים עוד ועוד יהודים", הוא מדגיש.

הפליטים היהודיים מוצאים מחסה בכפר של טוביה החולב. באדיבות הקהילה היהודית בקייב, אתר רשמי
הכפר הוקם בשנת 2015 על ידי רבה של אוקראינה/אתר רשמי, באדיבות הקהילה היהודית בקייב

"במהלך השבת", אמר הרב אסמן, "היו הרבה הפגזות השבת הייתה לא פשוטה בכלל. ברגעים אלו, אסור לנו להדליק אורות וגם הדרך לבונקר - לא מוארת, הכול פה חשוך מכיוון שיש הרבה מאוד התראות שהולכים להיות הרבה מאוד פיצוצים במהלך הלילה. בליל שבת, היו הרבה הדי פיצוצים חזקים, שמנו בכל החלונות דבק סלוטייפ כדי שהחלונות לא יעופו בגלל הפיצוצים. במהלך השבת, הגיעו לפה הרבה אנשים. יש פה הרבה פאניקה. פעמיים ניסו לצאת מכאן - לכיון הגבול, חלקם חזרו - חלקם ברוך השם עברו, אנחנו רק מתפללים לטוב כי באמת המצב הוא לא פשוט בכלל".

הרב אסמן אמר כי יש צורך בתרומות כדי לקנות אוכל ושתיה וכדי לממן את מבצע הסעת הפליטים מחוץ לאוקראינה. "אנחנו חייבים את עזרתכם הדחופה. המצב פה מחמיר. אנחנו חייבים עוד אוכל ומזון כדי להאכיל את אלפי היהודים המבוהלים. תתנו לנו יד בשעה קשה זו. יהודים בני רחמנים. התקשרו עכשיו למוקד החירום שלנו במספר 3770* ותתנו לנו יד ועזרה. אני מתחנן בפניכם".

לינק לתרומות

  • עוד באותו נושא:
  • רוסיה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully