וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הקצין שנמצא מת בכלא: פרטי האישום וזהותו יישאר חסויים

עודכן לאחרונה: 21.12.2021 / 8:19

ההחלטה התקבלה ע"י נשיא בית הדין הצבאי לערעורים לאחר שהתביעה הצבאית הודתה כי אין טעמים הנוגעים לביטחון המדינה שמצדיקים את פרסום זהותו וכן לאור בקשת המשפחה. "אנחנו שבעי רצון מההחלטה", נמסר מטעם המשפחה

בווידאו: הרמטכ"ל בהתייחסות הראשונה לפרשת קצין המודיעין/צילום: הבינתחומי הרצליה

צו איסור הפרסום בפרשת הקצין ממודיעין, שנמצא מת בכלא, יוותר על כנו - כך החליט הערב (שני) נשיא בית הדין הצבאי לערעורים, אלוף דורון פיילס. זאת, לבקשת המשפחה שעתרה בנושא ולאחר שהתביעה הצבאית הודתה כי אין טעמים הנוגעים לביטחון המדינה שמצדיקים את פרסום זהותו.

"הפרשה שלפניי היא פרשה יוצאת דופן, ייחודית מורכבת ורגישה, לפי טיבה ומהותה, ואין חולק כי היא מעוררת עניין ציבורי רב", אמר פיילס. "מדובר בקצין ששירת ביחידה טכנולוגית בחיל המודיעין שעבר לכאורה עבירות ביטחוניות חמורות, שפגעו בביטחון המדינה. נסיבות מותו הטראגי של הקצין טרם התבררו עד תום". האלוף הוסיף: "מנגד, מותו הוביל לביטול ההליכים המשפטיים נגדו. אין ניתן להרבות בפרטים על אודות האישומים שיוחסו לו ועל הפרשה כולה, מחמת חשש לפגיעה בביטחון המדינה", וכי "במצב דברים זה, אין ביכולתם של הוריו להשמיע את טענותיהם וגרסתם באופן מקיף ומעמיק, ודאי שלא לפרטי פרטים נגד האישומים שיוחסו לקצין בכתב האישום".

שוטר צבאי בכלא צבאי. דובר צה"ל
"פרשה שמעוררת עניין ציבורי רב"/דובר צה"ל

"המשפט בוטל ולא יתנהל, ועל כן האישומים שאמנם יש להם לכאורה בסיס מוצק בחומר החקירה, לא יווכחו ולא יופרכו לעולם. בכך למעשה, נחסמת בפני ההורים האפשרות להתגונן בפני האישומים שיוחסו לבנם ולהציג טענות מנומקות להפרכת האישומים או להקהות החומרה המיוחסת להם. במצב דברים זה, בפרסום הפרטים האישיים של הקצין, נפגעת במידה רבה מאוד יכולתם של ההורים להגן על זכויותיו וכפועל יוצא זכויותיהם לכבוד, לשם טוב ולפרטיות".

"אנחנו שבעי רצון מההחלטה, אבל מתוסכלים שעדיין לא הסתיימה חקירת נסיבות המוות", אמרה לוואלה! אמו של הקצין, "אנחנו מחכים ומחכים. לפני שבועיים-שלושה כשנפגשנו עם הפצ"רית החדשה היא הבטיחה לנו שזה תיכף קורה. שתיכף יסיימו את החקירה ושתיכף יסכמו. אז אנחנו מצפים שהיא תעמוד בדיבורה כי זה פשוט לא ייאמן. כל אחד מהנהן בראש כשאנחנו שואלים איך יכול להיות שעברו שבעה חדשים ולא יודעים ממה הוא מת".

"מי היה מסכים שככה הוא יקבור מישהו מיקיריו וימשיך לא להבין מה קרה לו. הצבא טוען שהם חוקרים ושהחקירה מורכבת ושהם עושים אותה ביסודיות. אני לא יודעת מה זה אומר. אולי בסוף כשיהיו תוצאות או כשהם יראו לנו את כל מה שהם חקרו אז נבין למה זה לקח להם כל כך הרבה זמן, אבל בינתיים קשה להבין ולהאמין. ממשיכים לכאוב. במצב הנתון אנחנו לא יכולים לחזור לשגרה כלשהי. אפילו לא לשגרת אבל. לא התקדמנו לשום מקום. ממש לא".

חייל. shutterstock,
"מותו הוביל לביטול ההליכים המשפטיים נגדו"/shutterstock

עו"ד סא"ל (מיל.) בני קוזניץ שייצג את הקצין ועורכות הדין אל"מ (מיל.) שרון זגגי פנחס (לשעבר התובעת הצבאית הראשית) וסא"ל (מיל.) אפרת נחמני בר, (סגנית הסנגורית הצבאית הראשית לשעבר), שהצטרפו לצוות המייצג את המשפחה מול הצבא מסרו בשמה כי: "החלטתו של נשיא בית הדין הצבאי להשאיר על כנו את החיסיון על פרטיו של בננו, כמו גם לא להתיר פרסומם של פרטים הנוגעים לכתב האישום מוצדקת ראויה ומקלה עלינו במעט. אין ולא היה מקום להעניק ליצר הסקרנות עדיפות באירוע טראגי זה. אסור ולא ראוי לתת פרסום לאישומים כאשר קולו של אדם ביחס אליהם אינו יכול עוד להשמע. זה דבר בלתי נסבל שרק היה פוגע, ללא כל סיבה, בזכרו של בננו".

המקרה התרחש בלילה שבין 17-16 במאי, אז נמצא הקצין בבסיס הכליאה הצבאי במרכז הארץ כשהוא במצב רפואי קשה בתאו. הקצין פונה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים, שם נקבע מותו. עוד מסרו כי הקצין היה עצור בבסיסי כליאה צבאיים, כי הוא נכלא בשמו, ושהוא עמד בקשר עם סגל הכליאה והיה בסביבת כלואים אחרים.

לדברי צה"ל, הקצין זכה לזכויות כנדרש במהלך שהותו בכלא, זכה לטיפול רפואי שוטף ולליווי של גורמי בריאות הנפש. עוד מסרו כי בני משפחתו של הקצין "ביקרו אותו בבסיס הכליאה והיו עמו בקשר שוטף. בנוסף, הקצין עמד בקשר עם שתיים מידידותיו. גורמים מאגף המודיעין ביקרו אותו מספר פעמים".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully