וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יהאן סאדאת, אלמנתו של נשיא מצרים לשעבר, מתה בגיל 88

רעייתו של אנואר סאדאת, שחתם על הסכם השלום עם ישראל, אושפזה בחודש האחרון בטיפול נמרץ אחרי ששבה מטיפולים בארה"ב. היא קידמה לאורך השנים חוקים למען זכויות נשים, והיא נקברה בהלווייה ממלכתית לצד בעלה. בישראל ספדו: "קידמה את השלום"

ג'יהאן סאדאת, אלמנתו של נשיא מצרים אנואר סאדאת, 12 בנובמבר 1995. רויטרס
קידמה חוקים לזכויות נשים שכונו "חוקי ג'יהאן". ג'יהאן סאדאת/רויטרס

ג'יהאן סאדאת, אלמנתו של נשיא מצרים לשעבר אנואר סאדאת, מתה בגיל 88 - כך הודיעה היום (שישי) הנשיאות המצרית. סאדאת אושפזה בחודש האחרון בטיפול נמרץ, אחרי ששבה לפני כחודשיים מטיפולים בארצות הברית.

סאדאת, ילידת 1933, הייתה הגברת הראשונה של מצרים מאז שבעלה סאדאת עלה לשלטון ב-1970, ועד ההתנקשות בו ב-1981 בעקבות הסכם השלום שחתם עם ישראל שנתיים קודם לכן. במהלך הקריירה הפוליטית שלה, היא קידמה חוקים חדשים לזכויות נשים, כמו הזכות לדמי מזונות ולמשמורת על ילדים במקרה של גירושים, והם ומכונים "חוקי ג'יהאן". לזוג סאדאת היו ארבעה ילדים.

לאחר מותה, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי החליט להעניק לה אות כבוד הניתן לנשים על "תרומתן למדינה או לאנושות" ולקרוא על שמה כביש בקהיר. "היא שימשה דוגמה לאישה מצרית שתמכה בבעלה בזמנים הקשים והעדינים ביותר", מסרה הנשיאות המצרית בהצהרה, בהתייחסה למלחמת יום הכיפורים ב-1973, המכונה במצרים מלחמת אוקטובר.

בהמשך היום, השתתף א-סיסי בהלווייתה הצבאית של סאדאת, והיא נקברה באתר "החייל האלמוני" לצד בעלה, סמוך למקום ההתנקשות בו.

ראש הממשלה מנחם בגין מקבל את פניהם של נשיא מצרים אנואר סאדאת ורעייתו ג'יהאן עם הגעתם לנמל חיפה, 4 בספטמבר 1979. AP
ג'יהאדן סאדאת לצד אנואר ומנחם בגין בביקור בנמל חיפה, 1979/AP

סאדאת היה חלק ממהפכת הקצינים החופשיים שהפילה את המלוכה במצרים ב-1952, והוא ירש את גמאל עבד א-נאסר אחרי מותו ב-1970. הוא הגיע לביקור היסטורי בישראל ב-1977, ארבע שנים בלבד אחרי סיום מלחמת יום הכיפורים שבה ראתה קהיר ניצחון אסטרטגי, וזכה בפרס נובל לשלום יחד עם ראש הממשלה מנחם בגין על הסכם השלום שחתמו ב-1979 - הראשון בין מדינת ישראל למדינה ערבית.

נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בהלויית הגברת הראשונה לשעבר ג'יהאן סאדאת בקבר החייל האלמוני בקהיר, 9 ביולי 2021. רויטרס
זכתה לכבוד ממלכתי. סיסי בהלוויית סאדאת, היום/רויטרס

ב-6 באוקטובר 1981, במהלך מצעד לציון המלחמה, נרצח סאדאת ביריות על ידי אנשי הג'יהאד המצרי. לאחר הרצח, סאדאת עברה לתחום החינוך והכתיבה, והשלימה תואר דוקטור בספרות השוואתית באוניברסיטת קהיר. אחרי מהפכת תחריר ב-2011, היא אמרה כי בעלה טעה כשבחר בחוסני מובארק כסגנו ובסופו של דבר ליורשו.

עוד בוואלה!

הזאב הבודד ממצרים שהצליח להפתיע פעמיים: כך נערכה ישראל לביקור סאדאת

לכתבה המלאה

בישראל ספדו: "עסקה בקידום השלום"

ג'יהאן סאדאת התלוותה אל בעלה בעת ביקורו בישראל, ורבים במדינה ספדו לה.

"ג'יהאן עמדה לצד הנשיא סאדאת במעשה ההיסטורי של ביקורו בירושלים ועשיית השלום עם ישראל. ג'יהאן עסקה בקידום השלום בשנים בהן פעל להשגת שלום עם ישראל. בשמי ובשם מדינת ישראל תנחומינו לנשיא מצרים והעם המצרי", מסר נשיא המדינה יצחק הרצוג

גם שר הביטחון בני גנץ הביע את תנחומיו "‏אני משתתף בצער העם המצרי על מותה של ג'יהאן סאדאת, אשתו של הנשיא המנוח, הפטריוט המצרי, הלוחם ואיש השלום אנואר סאדאת, שנרצח על פועלו ושבצל מורשת השלום שלו אנו פועלים היום", כתב בחשבון הטוויטר שלו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully