וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמונה שיחות הטלפון של ביידן ומטח הסיום שלא היה: מאחורי הקלעים של הפסקת האש

עודכן לאחרונה: 22.5.2021 / 13:46

7 רקטות ששיגר חמאס לבירה הביאו את נתניהו וגנץ להודיע לממשל: "יוצאים לפעולה משמעותית בעזה". בוושינגטון החליטו לנהוג בדיפלומטיה שקטה בניסיון לסיים את ההסלמה, וכך קרה: משינוי המסלול ביום י-ם, השיחות עם אבו מאזן והמנוף המצרי - אלה המהלכים שהביאו לסיום הלחימה

נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, במסיבת עיתונאים בבית הלבן/רויטרס

שמונה שיחות טלפון בין נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ויו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן הובילו להפסקת האש שסיימה 11 ימים של לחימה ברצועת עזה. שיחות עם גורמים אמריקנים שהיו מעורבים במגעים חושפות פרטים חדשים על מה שהתרחש מאחורי הקלעים באותן שיחות.

כבר אחרי ביטול הבחירות ברשות הפלסטינית הבינו שורה של גורמים בממשל כי מדובר בפוטנציאל להסלמה. הם הזהירו את הבית הלבן אך המסר לא חלחל. כאשר החלה המתיחות בשייח ג'ראח ובהר הבית הבינו בממשל כי יש כאן בעיה שצריך לטפל בה.

גורמים אמריקנים שמעורים בפרטים אמרו כי כבר בסוף אפריל כאשר היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת הגיע לשיחות בוושינגטון עם מקבילו האמריקני ג'ייק סאליבן העלו האמריקנים את המצב בירושלים וביקשו מישראל לנקוט בצעדים להורדת המתיחות.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, וושינגטון, 21 במאי 2021. רויטרס
השתמש במוניטין. ביידן/רויטרס

שבוע לאחר מכן כאשר ההסלמה נמשכה שוחח היועץ לביטחון לאומי של הנשיא ביידן ג'ייק סאליבן בטלפון עם בן שבת וסגנית שר החוץ וונדי שרמן שוחחה עם מנכ"ל משרד החוץ אלון אושפיז. האמריקנים הציגו שלוש דרישות לביצוע באופן מיידי - עצירת תהליך הפינוי של המשפחות הפלסטיניות בשייח ג'ראח, הרגעת המצב בהר הבית ועצירת מצעד הדגלים בעיר העתיקה.

בכירים ישראלים תדרכו אז כתבים על כך שבן שבת דחה את בקשותיו של סאליבן וטען כי זה יהיה פרס לטרור, אבל בפועל נתניהו יישם את כל הבקשות האמריקניות - ביקש מבית המשפט לדחות את הדיון בנושא שייח ג'ראח, עצר כניסת יהודים להר הבית ושינה את המסלול של מצעד הדגלים כדי שלא יעבור בשער שכם וברובע המוסלמי.

אלא שזה כבר היה מאוחר מדי. החמאס שיגר שבעה טילים לעבר ירושלים. בכירים בלשכת ראש הממשלה התקשרו לעמיתיהם בבית הלבן. "זה אירוע שמשנה את כללי המשחק", הם אמרו. "אנחנו יוצאים לפעולה משמעותית בעזה".

עוד בוואלה!

שומר החומות - היום שאחרי: ההישגים, הפערים וההשפעה על עתיד המדינה

לכתבה המלאה

הדרך להפסקת האש - האירועים המרכזיים:

  • אחרי המטח לי-ם ישראל הודיעה לאמריקנים: "הולכים למבצע"
  • ביידן אמר ליועציו: לא נטפל במשבר כמו בצוק איתן. לא נהפוך את עצמנו לסיפור
  • במהלך המבצע היה חשש מהסלמה בגדה. ביידן דרש מאבו מאזן להרגיע את המצב
  • מצרים השיגה הבנות עם חמאס שלא פורסמו על הפסקת הירי לת"א
  • בכירים בצה"ל מסרו למקביליהם האמריקנים ברביעי שהם מיצו את המבצע
  • ביידן לנתניהו ברביעי: "אתה לא שולט באירועים. הגיע הזמן לסיים"
  • לפני הקבינט בחמישי ביידן קיבל מא-סיסי ערבויות לכך שחמאס יפסיק את האש
  • אחרי הקבינט נתניהו עידכן את ביידן על ההחלטה לסיים את המבצע אבל הבהיר: אם חמאס יירה מטח סיום ישראל תגיב בחריפות
הצהרה של שר הביטחון בני גנץ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש שב"כ נדב ארגמן והרמטכ"ל אביב כוכבי בקריה, 21 במאי 2021. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
"זה אירוע שמשנה את כללי המשחק". נתניהו, גנץ, כוכבי וארגמן/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בבית הלבן החלו דיונים קדחתניים בשאלה מה לעשות. גורמים אמריקנים אמרו שהאינסטינקט האמריקני המיידי הוא להיכנס למעורבות מאוד פומבית ובולטת במשבר ולשגר את שר החוץ לאזור. אלא שהפעם הנשיא ביידן החליט לא לנקוט בדרך הזו.

הסיבה העיקרית היא לקחים שבכירי הממשל הפיקו ממבצע צוק איתן ב-2014 במהלכו רבים מהם שימשו בתפקידים בכירים גם בממשל אובמה. ב-2014 שר החוץ ג'ון קרי היה מעורב באופן אישי בנסיונות להשיג הפסקת אש. הבית הלבן פרסם קריאות פומביות להפסקת אש ומועצת הביטחון של האו"ם הוציאה הודעות על הצורך בהפסקת הלחימה.

אנשים תופסים מחסה בזמן אזעקות לעבר ירושלים, 10 במאי 2021. יונתן זינדל / פלאש 90, פלאש 90
תופסים מחסה בזמן אזעקות לעבר ירושלים/פלאש 90, יונתן זינדל / פלאש 90

גורם שמעורה בדיונים שהתקיימו בבית הלבן בתחילת המשבר הנוכחי סיפר כי המסקנה היתה שב-2014 ארצות הברית הפכה את עצמה לסיפור, יצרה התנגדות בצד הישראלי וכך פגעה בסיכויים להגיע להפסקת אש. כבר בדיון הראשון במשבר הנוכחי ביידן הבהיר ליועציו - אנחנו נטפל במשבר הזה על ידי דיפלומטיה שקטה ואינטנסיבית עם ישראל ומצרים ולא בקריאות להפסקת אש בתקשורת.

המדיניות אותה קבע ביידן התבססה מצד אחד על גיבוי פומבי לישראל במלחמה בעזה, ושיחות שקטות ואינטנסיביות עם ישראל כדי לוודא שהמבצע יהיה קצר ככל האפשר. ביידן החליט לא לקרוא פומבית להפסקת אש ולא לאפשר הצהרות או החלטות של מועצת הביטחון של האו"ם.

נזקי תקיפת צה"ל על מבנה בניין אלג'לאא בו משדרת רשת אל-ג'זירה ברצועה 15 במאי 2021. רויטרס
הפלתו הגבירה את הלחץ. בניין משרדי אי-פי בעזה תחת אש/רויטרס

גורם שמעורה בדיונים שהתקיימו בבית הלבן אמר כי לנגד עיניהם של ביידן ויועציו עמדו 50 הימים של מבצע צוק איתן והמטרה היתה לעשות הכל כדי לא לחזור על אותו תרחיש. ביידן אמר ליועציו בדיונים הראשונים בתחילת המשבר: "אם נקרא להפסקת אש אנחנו נהפוך לסיפור, ההשפעה שלנו על ישראל תיפגע וזה לא יוביל להפסקת אש בשטח".

בשבת אחרי ההפצצה בעזה שפגעה בבניין בו שכנו משרדי סוכנות הידיעות AP התקשר ביידן לנתניהו. אחרי שתי שיחות טלפון שכללו בעיקר גיבוי, בשיחה הזו הבהיר ביידן כי הפגיעה בבניין הגבירה את הלחצים עליו מבית לפעול לסיום הלחימה.

השיחה עם אבו מאזן

אלא שהשיחה החשובה יותר מבחינת הבית הלבן באותו יום היתה בכלל עם אבו-מאזן. זו היתה השיחה הראשונה בין ביידן לאבו-מאזן מאז חילופי הממשל בארצות הברית והשיחה הראשונה של אבו-מאזן עם נשיא אמריקני מאז דצמבר 2017 כאשר הנשיא לשעבר דונלד טראמפ החליט להעביר את השגרירות האמריקנית לירושלים.

גורם אמריקני שמעורה בפרטים אמר שמטרת השיחה עם אבו מאזן היתה לוודא שהמשבר בעזה לא הופך גם להתלקחות אלימה בגדה המערבית. ביידן אמר לאבו מאזן במהלך השיחה כי הוא מצפה ממנו לשלוח את כוחות הביטחון הפלסטינים למוקדי ההפגנות ולחצוץ בין המפגינים לחיילים הישראלים כדי להרגיע את המצב. "אני רוצה שהם יעמדו לפני המפגינים לא מאחוריהם", אמר ביידן לאבו-מאזן. הנשיא הפלסטיני השיב שהוא נגד אלימות וכי יעשה את מה שביידן ביקש.

מצרים כמתווך אמין

במהלך סוף השבוע התגבשה הבנה בבית הלבן כי המצרים הם המתווך היעיל היחיד שיכול להביא לסיום הלחימה. בבית הלבן גם הגיעו למסקנה שהכרזה על הפסקת אש חד צדדית מצד ישראל תהיה לא יציבה ולכן יש צורך להגיע להפסקת אש דו צדדית בתיווך מצרים.

בין יום ראשון ליום שני החלו בבית הלבן לראות סימנים ראשונים להפסקת אש. גורמים שמעורים בנושא מציינים כי מצרים הצליחה ביום ראשון להשיג הבנות שקטות שלא פורסמו לפיהן חמאס יפסיק לירות רקטות ארוכות טווח לכיוון תל אביב. במשך 18 שעות חמאס לא ירה רקטות לעבר מרכז הארץ. זה נתן את ההוכחה לביידן שהמצרים יכולים לספק את הסחורה.

"חייבים לחסל את היכולות של חמאס"

ההפוגה הזו בירי הרקטות על תל אביב הובילה את ביידן לומר בשיחתו עם נתניהו ביום שני בפעם הראשונה שהוא תומך בהפסקת אש. אלא שבאותה נקודה המסר הישראלי לאמריקנים - גם מנתניהו וגם משר הביטחון בני גנץ - היה: "אנחנו לא מפסיקים כי אנחנו חייבים לחסל את היכולות הצבאיות של חמאס".

ביום רביעי בבוקר לפי שעון ארצות הברית התגבשה הערכת מצב בבית הלבן שניתן להשיג הפסקת אש בקרוב מאוד. גורם שמעורה בפרטים ציין כי הדבר נבע ממסרים שבכירים בצה"ל מסרו למקביליהם האמריקנים באותו יום ולפיהם המבצע השיג את מטרותיו וכי מבחינת הצבא הלחימה מוצתה. ביידן החליט בשלב הזה להתקשר לנתניהו ביום רביעי ולהגביר את הלחץ בעניין הפסקת האש.

"נתניהו, אתה לא שולט באירועים, מתי זה נגמר?"

כמו כל השיחות בין ביידן לנתניהו במהלך המשבר האווירה לא היתה מתוחה או לוחמנית. השניים מכירים זה את זה 40 שנה וביידן אמר לא פעם כי חרף מחלוקות קשות יש לו חיבה בסיסית כלפי נתניהו. גורמים שמעורים בפרטים אומרים עם זאת כי בשיחה ביום רביעי ביידן היה תקיף יותר מאשר בשלוש השיחות הקודמות.

"לאן המבצע הזה הולך? מתי אתם מסיימים את זה?", הוא שאל את נתניהו לפי גורמים שמעורים בתכני השיחה. נתניהו השיב שהוא צריך כמה ימים נוספים ללחימה, אבל ביידן ידע כבר שמבחינת צה"ל המבצע מוצה. "אתה יכול להמשיך עוד כמה ימים אבל אתה לא שולט באירועים", אמר ביידן לנתניהו. "כל יום שאתה ממשיך משהו יכול להשתבש ותהיה הסתבכות. יש למצרים הצעה סבירה ואני חושב שהגיע הזמן לסיים".

נתניהו אמר לביידן בשיחה כי המבצע יימשך עוד 24 שעות. ביידן אף רמז להתחייבות הזו במסיבת עיתונאים עם ראש ממשלת קוריאה הדרומית ביום שישי בלילה. "אמרתי לנתניהו (ביום רביעי) שצריך הפסקת אש והוא מילא את ההתחייבות שלו במסגרת הזמן שהוא אמר שהוא יעשה זאת. נתניהו נתן לי מילה לגבי הפסקת האש. הוא אף פעם לא הפר את המילה שלו מולי", אמר ביידן.

אלא שהמסר של נתניהו בפומבי לציבור הישראלי היה שונה. אחרי השיחה עם ביידן הוא מיהר להקליט סרטון בעברית בו הכריז כי המבצע יימשך ללא הגבלה. בבית הלבן ראו את הדברים והחליטו לא להגיב. גורם שמעורה בפרטים אמר שבבית הלבן כבר הבינו שהכיוון הוא הפסקת אש אבל גם הבינו שלפי הסקרים 70 אחוז מהישראלים לא רצו הפסקת אש. לכן, ביידן לא כעס על הסרטון של נתניהו והבין שראש הממשלה היה זקוק לסרטון לצרכים פוליטיים פנימיים.

ביום חמישי אחר הצהרים לפני ישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני ביידן התקשר לנשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי. גורם שמעורה בפרטים ציין שביידן ביקש ערבויות לכך שמצרים תוודא שחמאס יפסיק את האש אם ישראל תסכים להפסקת אש. הנשיא המצרי התחייב. הבית הלבן העביר את המסר של הנשיא המצרי לישראל עוד לפני ישיבת הקבינט.

מטח הסיום שלא היה

מיד אחרי ישיבת הקבינט נתניהו התקשר לביידן ועדכן אותו בהחלטה. גורמים שמעורים בפרטים מציינים שלנתניהו היתה הסתייגות אחת - הוא אמר לביידן שאם חמאס יירה מטח סיום בשעתיים וחצי שנותרו עד כניסתה של הפסקת האש לתוקף ישראל תגיב בחריפות, דבר שעלול למוטט את כל מהלך הרגיעה.

אלה היו שעתיים דרמטיות ביותר. האמריקנים מיהרו להתקשר למצרים ולוודא עמם שוב שחמאס לא יירה מטח סיום. חצי שעה לאחר מכן, לקראת השעה 01:00 בלילה בין יום חמישי ליום שישי, נתניהו התקשר שוב לביידן ואמר שקיבל מסר מהמצרים על כך שחמאס לא יירה מטח סיום. רק אז ביידן יצא לתקשורת ומסר את ההצהרה על סיום הלחימה.

גורמים אמריקנים שמעורים במגעי הפסקת האש אמרו כי ביידן השתמש במוניטין שלו כידיד ישראל כדי לדחוף להפסקת אש מהירה ככל האפשר באמצעות דיפלומטיה שקטה. לדבריהם, העובדה שלא נוצר עימות פומבי בין ישראל לארצות הברית במהלך המבצע תרמה לכך שהוא הסתיים תוך פרק זמן קצר בהרבה מאשר מבצע צוק איתן. הם ציינו כי דווקא בגלל הגיבוי שביידן נתן לישראל במהלך כל המבצע, הבקשה שלו מנתניהו ביום רביעי לחתור לסיום הלחימה התממשה בתוך 24 שעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully