וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

29 ימים של מגעים מרתוניים: מאחורי הקלעים של ההסכם עם בחריין

11.9.2020 / 22:33

כמה שעות אחרי ההכרזה על הנורמליזציה בין ישראל לאמירויות התקשר בכיר בממלכה ליועציו של טראמפ ואמר: "אנחנו הבאים בתור". ההתקדמות המשמעותית הגיעה בביקור קושנר במנאמה, ועם קבלת אור ירוק מהסעודים. בבית הלבן דחפו להגיע להסכם עוד לפני הטקס

בווידאו: נתניהו מעדכן על הסכם השלום עם בחריין/צילום: לע"מ

בין ישראל לבחריין היו יחסים חשאיים שנמשכו למעלה משני עשורים, אבל השלב הסופי שהוביל להודעה המשותפת על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים נמשכה 29 ימים בלבד. גורמים שהיו מעורבים במגעים חושפים הערב (שישי) את הפרטים המלאים של מה שהתרחש מאחורי הקלעים והוביל להסכם ההיסטורי.

ב-13 באוגוסט, כמה שעות אחרי ההכרזה על הסכם הנורמליזציה בין איחוד האמירויות לבין ישראל, התקשר גורם בכיר ביותר בממשלת בחריין ליועצו הבכיר של הנשיא טראמפ ג'ארד קושנר ולשליח הבית הלבן אבי ברקוביץ'. גורם שמעורה בתכני השיחה אמר כי המסר של הבכיר הבחרייני היה ישיר. "אנחנו רוצים להיות המדינה הערבית הבאה שמנרמלת יחסים עם ישראל", אמר הבכיר ליועצי טראמפ.

מהרגע הזה התחילו מגעים מרתוניים בין האמריקנים לבחריינים וישראל. לצד קושנר וברקוביץ' בצוות האמריקני שניהל את השיחות עם הבחריינים ועם ישראל היו היועץ לביטחון לאומי רוברט אובריאן, השליח לנושא איראן בריאן הוק, האחראי על המזרח התיכון בבית הלבן הגנרל מיגל קוריאה, שגריר ארצות הברית בישראל דיוויד פרידמן ובכיר הבית הלבן אדם בואלר.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, יועצו הבכיר ג'ארד קושנר וסגן הנשיא מייק פנס בהצהרה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לבחריין. 11 בספטמבר 2020. רויטרס
קושנר, ברקוביץ' והצוות שלהם ניהלו את המגעים. טראמפ והצוות שלו בעת ההכרזה, היום/רויטרס
בביקור בישראל, קושנר וברקוביץ' עדכנו את גנץ ואשכנזי על פריצת הדרך במגעים מול בחריין

קושנר, ברקוביץ' והצוות שלהם ניהלו את המגעים מול יורש העצר של בחריין, הנסיך סלמאן בן חמד, אחד מיועציו הבכירים ושגריר בחריין בארצות הברית. מי שהוביל את השיחות בצד הישראלי היה שגריר ישראל בוושינגטון רון דרמר וראש הממשלה בנימין נתניהו באופן אישי.

אחד הלקחים שהופקו בבית הלבן אחרי ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות נגע לפוליטיקה הפנימית בישראל. גורם שמעורה בנושא אמר כי כאשר קושנר וברקוביץ' ביקרו בישראל ביום ראשון שעבר הם נפגשו עם שר הביטחון בני גנץ ועם שר החוץ גבי אשכנזי ועדכנו אותם על פריצת הדרך במגעים מול בחריין. השניים עודכנו גם בימים האחרונים על ההודעה המתקרבת.

עוד בוואלה!

עם שלטון סוני ורוב שיעי, בחריין רואה באיראן איום קיומי

לכתבה המלאה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם מלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה בריאד, 21 במאי 2017. AP
"רוצים להיות המדינה הערבית הבאה שמנרמלת יחסים עם ישראל". מלך בחריין וטראמפ/AP

בשבוע שעבר, אחרי הביקור בישראל ואיחוד האמירויות המשיכו קושנר, ברקוביץ' וחברי הצוות שלהם למנאמה בירת בחריין. לפני הביקור בבחריין הזמין קושנר מסופר סת"ם בארצות הברית ספר תורה ושילם עליו מכספו. ספר התורה נועד להיות מתנה למלך בחריין חמד בן עיסא אל-חליפה שבארצו יש קהילה יהודית קטנה שחיה במדינה מאות שנים. שליח הבית הלבן ברקוביץ' נכנס לפגישה עם המלך כשהוא נושא את ספר התורה על ידיו.

המתנה ל"אור ירוק"

לבית הלבן היה חשוב מאוד לסגור את ההסכם בין בחריין לישראל עוד לפני טקס החתימה ב-15 בספטמבר

בפגישה עם המלך ובפגישה נוספת עם יורש העצר חלה התקדמות גדולה. קושנר וברקוביץ' חשבו שניתן יהיה להגיע להסכם כבר, אז אך לבסוף החליטו להמשיך בשיחות עוד כמה ימים כדי לסכם סופית את כל הפרטים. בנוסף, היה צורך להשלים את המגעים גם עם ערב הסעודית ולוודא שהסעודים "נותנים אור ירוק" למהלך של הבחריינים.

בשבוע האחרון נמשכו המגעים בין קושנר וברקוביץ' לבין יורש העצר הבחרייני ואנשיו ובמקביל מול השגריר הישראלי דרמר. גורם שהיה מעורה בשיחות בין האמריקנים לבחריינים אמר כי לבית הלבן היה חשוב מאוד לסגור את ההסכם בין בחריין לישראל עוד לפני טקס החתימה ב-15 בספטמבר.

יועצו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, ג'ארד קושנר, השליח האמריקני לנושאי משא ומתן, אבי ברקוביץ', והיועץ לשעבר לענייני איראן, בראיין הוק, במסיבת עיתונאים בנושא ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות. 13 באוגוסט 2020. רויטרס
ממובילי ההסכם. הוק, קושנר וברקוביץ'/רויטרס

המחשבה בבית הלבן הייתה שאם שתי מדינות ערביות יתייצבו בטקס המסר לעולם ולאזור יהיה מהדהד הרבה יותר. "איחוד האמירויות שברו את הקרח והיו המובילים אבל גם לבחריינים מגיע הרבה קרדיט כי הם אירחו עוד קודם לכן את הוועידה בה הוצג החלק הכלכלי של תכנית טראמפ ועזרו מאוד לממשל טראמפ בסוגיות רבות בשלוש השנים האחרונות", אמר בכיר אמריקני.

שיחת הטלפון בין טראמפ נתניהו ומלך בחריין הייתה חמה וידידותית. בכיר אמריקני אמר כי השלושה סיכמו כי במסגרת כינון היחסים הדיפלומטיים שתי המדינות יפתחו שגרירויות ויחליפו שגרירים, יתחילו בטיסות ישירות בין מנאמה לתל אביב, וישתפו פעולה בתחומי הבריאות, העסקים, הטכנולוגיה, החינוך, הביטחון והחקלאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully