וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מני אסייג: "הפסדתי מעל ל-200 אלף שקל בגלל הקורונה"

19.8.2020 / 0:00

האכזבה מקולגות ("סידרתי להם עבודה והם הכפישו אותי"), ההסתייגות מכך ששחקני הסדרה הופיעו בקמפיין ש"ס ("זה לא טוב לסדרה"), והפגיעה מהקורונה ("הסרט הוקפא והפסדתי מעל ל-200 אלף שקל"). מני אסייג, הכותב הראשי של "שנות ה-80", סוגר עונה ומדבר בלי חשבון

קטע מתוך פרק סיום העונה החמישית של הסדרה "שנות ה-80" של רשת 13/רשת 13

"הפרק הכי מרגש בכל העונות של 'שנות ה-80', שגרם להרבה אנשים לבכות, היה בעונה הראשונה, ובו קוקו כאילו זוכה בטוטו אבל הטמבל הזה לא החתים את הטופס", אומר מני אסייג, הכותב הראשי של הסדרה המצליחה "שנות ה-80" של רשת 13, שגם יצר אותה עם אחיו השחקן והקומיקאי שלום אסייג. "זה מראה איך כשבנאדם בזוי ונלעג, שאף אחד לא סופר אותו ולא שם עליו, ברגע שהוא זוכה בלוטו ונהיה מיליונר לרגע - הכל מתהפך. כל מי שלעג לו עכשיו מתחנף אליו".

באיזה רגע בחיים האמיתיים שלך חשת בצביעות דומה מצד החברה או התעשייה?

"התפרצת לדלת פתוחה. כמי שהיה כותב ראשי בתכנית 'צחוק מהעבודה' תמיד פרגנתי לכותבים אחרים, כאלה שאמרו לי 'אחי, אין לי עבודה', הייתי נלחם כדי שייכנסו למערכת הכתיבה. הייתי אהוב ואהוד. והסתבר שזאת הייתה ברובה אהבה שתלויה בדבר. בתקופת צוק איתן הקצנתי בדעות שלי ונקלעתי לוויכוחים פוליטיים עם אנשים. ואותם אלה שעזרתי להם התחילו להכפיש אותי, וקראו לי פרימיטיבי ובור וכל מה ששמאלנים אומרים על ימנים. וזה אחרי שעזרתי להם עם הפרנסה. ברוך השם, נחלתי הצלחה בעולם הבמה, כל תכנית שלי הפכה להיות קאלט וקיבלה אהדה וחיבוק. ובמקביל, יש קבוצת ווטסאפ של כותבים, ומי מחוץ לקבוצה הזאת? מני אסייג. ככה גיליתי עם הזמן. וגיליתי שמדברים עליי בקבוצה הזאת, עם ביקורת עליי וחלק אמרו 'אח שלו סידר לו עבודה'. והתייחסו אליי בגזענות".

מני אסייג. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"יש לי מוח קצת שרוט. זה מוכח – אני לוקח כדור סרוקסט". מני אסייג/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"אחרי שהקצנתי בדעות הפוליטיות שלי, אנשים שעזרתי להם בעבר למצוא פרנסה התחילו להכפיש אותי, וקראו לי פרימיטיבי ובור וכל מה ששמאלנים אומרים על ימנים. יש קבוצת ווטסאפ של כותבים, ומי מחוץ לקבוצה הזאת? מני אסייג. גיליתי שאומרים עליי 'אח שלו סידר לו עבודה'"

מחר (חמישי) ישודר ברשת 13 הפרק האחרון של העונה החמישית של הסדרה שוברת הרייטינג. כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות לפני חודש, למרות הפרסומים והפרומואים של רשת לפיהם "שנות ה-80" תרד בסוף העונה החמישית, למעשה תהיה עונה נוספת ושישית שתיקרא "שנות ה-90".

תמוה שרשת עושה קמפיין היוצר מצג שווא לפיו הסדרה תרד בזמן שבחברה כבר ידוע שהיא ממשיכה לעונה נוספת.

"אני מאוד מכבד את רשת, אבל בכל מה שנוגע לקמפיין השיווקי הזה הם יודעים ברשת שאני לא זרמתי עם זה ולא התלהבתי מזה. פנו אליי וחטפתי את כל הריקושטים - 'למה הורידו אתכם?'. רשת ספגו מלא קללות, אמרו 'השמאלנים האלה מורידים אתכם בגלל שאתה ימני, תעבור לערוץ 20', מלא כאלה. וכל זאת בזמן שאני יודע בתוכי שהסדרה לא באמת יורדת. הם חשבו על קמפיין שיווקי שייצור באז ויעורר עניין לקראת הפרקים שנותרו לעונה. תראה, זה היה חצי אמת כי כתבו 'נפרדים משנות ה-80' בידיעה שהעונה השישית היא שנות ה-90. בכל מקרה, אני חף מפשע, לא קשור לקמפיין הזה בכלל וידוע כאחד שהתנגד לו. בכל מקרה, ישראל והסדרה 'שנות ה-80' זה חיבור מאז 2013 וזה משהו שחייב להתקיים לנצח".

בשלב שבו נטען שהסדרה תרד, ראיתי ברשת וידאו של קשישה מרוקאית חמודה שמביעה את הבאסה שלה מכך. "אנחנו, הזקנים, זה התענוג שלנו לראות את הסדרה", היא אמרה ואיימה שתפנה לביבי בתלונה על כך.

"איזה חמודה. תתפלא, כשצילמנו בנצר סרני, קיבוץ אשכנזי קלאסי, אשכנזיה בת 85 על קלנועית אמרה לנו את אותם דברים, על כמה היא אוהבת את הסדרה. 'שנות ה-80' חצתה מגזרים. מאוד מרגש שגם הרבה ערבים פנו אליי ואמרו שהם ממש אוהבים את הסדרה. אומרים עליי שאני ימני קיצוני, אבל בסדרה הזאת הבאתי מסרים של דו קיום שלא ראיתי באף סדרה ישראלית אחרת".

עוד בוואלה!

למרות ה"פרידה" מהסדרה: תהיה עונה נוספת ל"שנות ה-80" שתיקרא "שנות ה-90"

לכתבה המלאה
מני אסייג. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"חברי האקדמיה לקולנוע לטלוויזיה עוד לא הרוויחו את החיבה שלי אליהם". מני אסייג/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

מה אנחנו צפויים לראות בעונה הבאה של הסדרה, שכאמור עוברת לשנות ה-90?

"קופצים חמש שנים קדימה, לשנת 1993. בשנים האלה הדברים נראים אחרת בנוף המשפחתי. שלום, כמו במציאות, מכיר את אשתו העתידית באילת. דבי בהיריון. מני חייל משוחרר, מתחיל לעבוד בבזק, ומכיר את אשתו העתידית הרומניה. הקריירות ישתנו. גידי רוכש מכולת ויהיו עוד דמויות מטורללות ומגניבות נוספות. ועוד שינוי רדיקלי בחיים של מורדי".

בשנה שעברה נודע כי סרט קולנוע רשמי שמבוסס על הסדרה אמור היה להצטלם השנה ולצאת הקיץ, אולם בעקבות משבר הקורונה צילומי הסרט נדחו. לצורך כך, הוקם אתר לגיוס מימון המונים. "החלטנו שאנחנו רוצים להפיק את הסרט באופן עצמאי, ללא צנזורים או סירוסים", נכתב באתר. "המטרה היא ליצור את אחד הסרטים הישראלים המצחיקים בכל הזמנים". היוצרים ציינו כי הם רואים בסרט גם פרויקט חברתי, ומתכוונים לשתף פעולה עם "החברה למתנ"סים" ולהקרינו גם בערים פריפריאליות שבהן אין אולמות קולנוע מסחריים. בסרט אמורים להשתתף כל הכוכבים והכוכבות של הסדרה.

"סיימתי את התסריט לסרט כבר בנובמבר-דצמבר, ויצא מדהים, מצחיק, מטורף ושונה", אומר אסייג. "בסרט העלילה קופצת לשנות התשעים, למלחמת המפרץ, לאינתיפאדה הראשונה, כוללת נסיעה להילולת הבבא סאלי, ובדרך כניסה בטעות לשכונה בעזה, מחבלים וברדק שלם, וכל זה בזמן הבלגן של מלחמת המפרץ. כמו שאני אוהב לעשות, מיזגתי את ההיסטוריה האמיתית עם ההוויי של השכונה. התקדמנו, התחלנו להתכונן עם העבודה שלפני הצילומים, הפרה-פרודקשן. זו הייתה אמורה להיות הפקה הרבה יותר גדולה מהסדרה, עם הרבה יותר שחקנים. כולל צחי נוי, שגדלנו עליו, בתפקיד די משמעותי. הצילומים היו אמורים כבר להתחיל באפריל-מאי, והקורונה עצרה את הכל. חלק מהמשקיעים החיצוניים גם נסוגו בגלל הקורונה. זה נתקע. מאוד התבאסתי. עם כל הכבוד לעונה הבאה, אני מחכה לסרט שיש בו משהו מיוחד".

העונה החמישית של הסדרה "שנות ה-80" שך רשת 13. אוהד רומנו,
"הסדרה 'שנות ה-80' חוצה מגזרים. אשכנזיה מקיבוץ נצר סרני אמרה לי שהיא אוהבת את הסדרה". "שנות ה-80"/אוהד רומנו
"הקורונה עצרה הכל. הסרט שמבוסס על הסדרה היה אמור להתחיל להצטלם באפריל, אבל נדחה. חלק מהמשקיעים החיצוניים נסוגו והתבאסתי. הפסדתי מעל ל-200 אלף שקל על הפקות שנפלו ועל מופעי סטנד אפ שאני כותב להם. והכי קשה היה לי עם ביטול המימונה"

היה גם דיבור על גרסה בימתית לסדרה והבימה חיזרו אחריכם, למה זה לא קרה?

"לפני מעל לשנה ישבנו עם הבימה שמאוד רצו לעשות מחזמר. זה לא שיש לנו משהו נגד הבימה, אבל חשבנו שעדיף סרט על פני מחזמר".

בנוסף לצילומי הסרט שנדחו, איך עוד טלטלה הקורונה את עולמך?

"הפסדתי מעל ל-200 אלף שקל בתקופה הזאת, על הפקות שנפלו ועל מופעי סטנד אפ שאני כותב להם של שלום אסייג, רותם אבוהב, ננסי ברנדס, דניאל אסייג, יוסי וידר וענת מגן שבו. הכל כרגע בהקפאה. היום הכי קשה שהיה לי בקורונה הוא המימונה. להיות לבד בבית עם האישה במימונה, החג שמגיל אפס היה דבר כזה גדול ושמח, היה נורא. מרוב דיכאון הלכתי למיטה ב-11 בערב במקום להישאר עד 4 לפנות בוקר. אשתי הרומניה ניסתה לפנק אותי במופלטות - אבל יצא לה סופגניות".

בשנים האחרונות כעסת לא פעם על האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה בגלל הדרת "שנות ה-80" מקטגוריית הקומדיה הטובה ביותר של פרסי האקדמיה. אמרת עליהם שהם "מתנשאים, מנותקים מהעם ואידיוטים". בינתיים התחלף יו"ר האקדמיה. אתה עדיין כועס עליהם?

"בעיקרון אני מרוקאי. מרוקאים כועסים, רותחים ואחר כך נרגעים. הרבה פעמים אני כותב פוסטים רותחים, אחרי שעה שעתיים נרגע ומוריד את הפוסט. כך גם עם האקדמיה, אחת לשנה אני רותח ליום יומיים, כשהם מפרסמים את המועמדים ועוד פעם אנחנו לא ברשימה, ועוד פעם התעלמות מוחלטת מהטעם של העם, אני מתעצבן. ואז ממשיך את השנה והראש שלי עובר לדברים אחרים. לא יודע אם אני עדיין כועס, אבל אני עדיין לא מסמפט אותם. הם עוד לא הרוויחו את החיבה של מני אסייג אליהם, כי הם בזים לנו. אני לא משתגע על אנשים שבזים לך באופן סדרתי".

מני אסייג (שני משמאל) על סט הסדרה "שנות ה-80" עם שחקניה. באדיבות המצולמים
"באחת הביקורות כתבו שאני 'מנציח סטיגמות'. אולי פה ושם באמת חרגתי". מני אסייג/באדיבות המצולמים

לצד ההצלחה הגדולה ברייטינג, הסדרה חטפה ביקורות שליליות רבות. אילו הרגיזו אותך במיוחד?

"אני מצפה ממבקרים להיות ישרים, הגונים ואמיתיים. בתחילת העונה הזאת מישהו כתב עלינו רק רע, רע ורע. אבל הסדרה מגיעה לכל כך הרבה צופים, אז איך הם אוהבים את מה שהמבקרים - וחלקם מוואלה - הגדירו כדבר כל כך נמוך, נחות, עילג ולא מצחיק? אצלכם בוואלה יש את סלונים, ששחט אותנו בתחילת העונה, הוא כתב על המבטא. בוא'נה, מדובר פה על סדרה תקופתית, לפני 30 ומשהו או 40 שנה, לכולם אז היו מבטאים באמת! לכל העלייה מגיאורגיה בשנות השבעים היו מבטאים, כולל הילדים, וגם לעיראקים. ההורים שלי היו מדברים חצי מרוקאית, חצי עברית, שליש צרפתית. הבאנו את זה כמסמך, אתה לא יכול לבקר אותנו על עדתיות בסדרה שמבוססת על הצבעוניות והעדתיות שהייתה אז. אבל המבקרים בגדול מזלזלים בזה עוד לפני שחלקם צפו בסדרה".

הייתה ביקורת שלילית על הסדרה שדווקא הסכמת איתה?

"קודם כל, אין בנאדם מושלם. מדובר ביצירה עם הרבה עיניים שבדקו אותה. עדיין יש תקלות וטעויות. אם אמרו באחת הביקורות שאני 'מנציח סטיגמות', אז אולי פה ושם באמת חרגתי. פעם הבאנו איזה דמות בשם ברטו המשוגע, ששיחק שחקן מצוין בשם יניב סוויסה, שהייתה מבוססת על אדם אמיתי מטירת הכרמל, שהיום יגדירו אותה כעל הספקטרום. יש לדמות בעיה ביכולת הביטוי, הדיבור והמוטוריקה. הכנסנו אותו כדמות מצחיקה. היינו בכיף ממשיכים איתה את הסדרה אבל בדיעבד חשבנו שהיא אולי יכולה לפגוע בציבור של בעלי צרכים מיוחדים, אז ירדנו מהדמות הזאת. לא זוכר אם הייתה ביקורת ספציפית על הדבר הזה, אבל אם הייתה - הייתי מבין אותה".

מנאייכ, פרק 1, שלום אסייג, עמוס תמם. כאן 11, צילום מסך
שחקן מצוין. שלום אסייג ועמוס תמם בסדרה "מנאייכ" בכאן 11/צילום מסך, כאן 11
"חמש עונות אף אחד מהמבקרים לא שם לב לשלום ב'שנות ה-80', ופתאום בסדרה 'מנאייכ' הם מופתעים ששלום אסייג שחקן מצויין! הוא באמת שחקן גדול, חבל שהם שמו לב רק עכשיו"

בניגוד לביקורות שליליות רבות על "שנות ה-80", הסדרה "מנאייכ" של כאן 11 בה מככב שלום - זכתה לשבחים רבים. אריאנה מלמד למשל כתבה בהארץ: "הפתעה: שלום אסייג שחקן מצוין".

"כל מיני אנשים כמו אריאנה גילו פתאום את שלום. אני מאוד שמח בשבילו, תמיד חשבתי שהוא אחלה שחקן, ב'שנות ה-80' הוא עשה תפקיד הומוריסטי לצד המון קטעים דרמטיים, אבל חמש עונות אף אחד מהמבקרים לא שם לב אליו, ופתאום הם מופתעים - שלום אסייג שחקן מצוין! הוא באמת שחקן גדול, חבל שהם שמו לב רק עכשיו. זו סדרה מצוינת, יש בה סיפור מעניין שמושך את הצופים, ואני מאמין שירכשו את הסדרה הזאת".

במסגרת קמפיין ש"ס בבחירות מועד ג', שהתקיימו השנה, העלתה המפלגה סרטון שבו הופיע יו"ר שלה, השר אריה דרעי, עם שלושה שחקנים מ"שנות ה-80" - אילן אדרי, דניאל סוויסה ולירן יקוטי - תחת הדמויות שלהם מהסדרה. זה נעשה בהסכמת שלום וההפקה? אולי יש פה טעם לפגם בגיוס הסדרה למען מפלגה אחת שלא כל הצופים שלכם צופים בה?

"השחקנים לא ממש ביקשו לזה אישור במסודר מההפקה. בגדול זאת הייתה יוזמה פרטית של השחקנים האלה, שלא עברו את כל התהליכים שאמורים לעבור בדרך כלל. אם היו מבקשים מראש מההפקה ומשלום, לדעתי הוא היה מתנגד. כי שלום לא רוצה בכלל זהות פוליטית. חוץ מזה שבסדרה אנחנו אומרים שהיינו בליכוד של בגין. אני באופן אישי גם לא הייתי רוצה קמפיין פוליטי עם דמויות של הסדרה, כי זה לא טוב לסדרה. ואגב, תתפלא, יש לנו כמה שחקנים שהם שמאל בסדרה".

האחים שלום אסייג ומני אסייג. באדיבות המצולמים
"היו כותרות ענק בעיתונים - שלום אסייג נחקר תחת אזהרה! אבל על סגירת התיק נגד אחי כמעט ולא כתבו". האחים שלום ומני אסייג/באדיבות המצולמים

התבטאת בחריפות כנגד גל המחאות הגדול מול מעון ראש הממשלה.

"המחאות בבלפור הם נטו פוליטיות, נטו לעשות הפיכה, אנרכיה, ממומנות בלי ספק על ידי גופים כמו הקרן החדשה, קרן וקסנר וכל מיני קרנות עוינות, יאיר לפיד ואהוד ברק, זה פשוט מחאת אנטי ביבי מובהקת, שיש בה שימוש באלמנטים פגניים שמזכירים טקסים של עגל הזהב. זה שקוף, כל ילד רואה ומבין. השמאל איבד את זה".

אתה מדקלם יפה את דף המסרים של בלפור, ואומר מלא דברים שחלקם פשוט לא נכונים. זו מחאה עממית, ואני מזכיר לך שגם מצביעי נתניהו נפגעו מהכישלון שלו בטיפול בקורונה.

"אני לא ממש מאמין שיש שם מצביעי נתניהו. יש שם מסלפי מציאות, חלקם ממומנים, שמספרים שהם מצביעי נתניהו. מי שיש לו מצוקה בגלל הקורונה - לא מגיע לבלפור. מי שלא קשור במפלגת 'רק לא ביבי' לא מגיע לשם, יש לו דרכים אחרות להביע את הכאב והמצוקה שלו. השמאל הוכיח שהוא איבד את זה בגדול, כשביבי הביא הסכם היסטורי מטורף, שיש בו בשורה אדירה לעתיד מדינת ישראל. הם בזים ומזלזלים בהסכם שלום עם מדינה ערבית מהחשובות שיש. כי הרבה בשמאל רגילים שבשביל הסכם שלום צריך לוותר ולגרש יהודים. וביבי מדינאי הכי גאון, אפילו יותר מבגין, מביא הסכם בלי לוותר על כלום".

ההתפתחות הזאת מול איחוד האמירויות היא בהחלט חיובית. אבל בוא נדייק - אתה טועה כשאתה מגדיר זאת "שלום תמורת שלום", מניח שבגלל שזה יותר קליט מ"מסמך הבנות לקראת נירמול היחסים תמורת ויתור על סיפוח שטחים".

"זה שלום תמורת שלום קלאסי. הסיפוח הזה גם בלי קשר לשלום עם האמירויות היה ברור שהולך להתעכב גם בגלל הקורונה. אחת הטעויות של ביבי שהוא התחיל להתעסק עם הסיפוח לפני הגל השני שהוא לא ציפה לו. הסכם השלום הזה שהולך להיחתם חשוב למדינת ישראל, ויכניס את ביבי להיסטוריה ולא יעזור להם כלום".

מני אסייג. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"לא זרמתי ולא התלהבתי מהקמפיין של רשת, שאמר שנפרדים מ'שנות ה-80', בזמן שאני יודע שהסדרה לא באמת יורדת". מני אסייג/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"השחקנים מהסדרה שהשתתפו בקמפיין הבחירות של ש"ס לא ביקשו לזה אישור מההפקה. אם היו מבקשים, לדעתי שלום היה מתנגד, כי הוא לא רוצה בכלל זהות פוליטית. זה לא טוב לסדרה"

בסוף החודש שעבר התבשרנו שפרקליטות מחוז צפון סגרה את תיק החקירה נגד ראש עיריית טירת הכרמל, אריה טל, ונגד סגנו וממלא מקומו - מוריס אסייג, אחיהם של מני ושלום אסייג. זאת לאחר שאריה ומוריס נחקרו בחשד לקבל דבר במרמה. במסגרת הפרשה נחקר באזהרה גם שלום אסייג, בעקבות שירותים שהעניק לכמה רשויות מקומיות, בהן טירת הכרמל. על פי החשד, עיריית טירת הכרמל רכשה מיזם חינוכי שהקים שלום, ואת רכישת הפרויקט קידם אחיו מוריס ללא מכרז כנדרש על פי חוק. המיזם עוסק בלימוד אינטרנטי של מגוון מקצועות לתלמידים בחטיבות הביניים והתיכונים. לאחר סגירת התיק כתב מני אסייג בעמוד הפייסבוק שלו, לצד צילום פסק הדין, ש"נגרם נזק גדול לשמה הטוב של המשפחה, וכמובן שלא ישנתי לילות מצער על העוול הנורא".

"זה באמת היה סיוט אמיתי. יעידו אחרים. נפגע השם שלנו, שעבדנו עליו שנים, דאגנו לאנשים, תמכנו באנשים, התנהגנו בהגינות וביושר. אחי מוריס נכנס במקרה לפוליטיקה כי דחפו אותו, ובפוליטיקה אתה קונה לך אויבים אוטומטית. והאויבים האלה מחפשים כל דרך לתקוף ולהזיק. הבעיה היא שכשיש חקירה, אוטומטית כותרות ענק בעיתונים - "שלום אסייג נחקר תחת אזהרה!" אבל על סגירת התיק כמעט ולא כתבו או שכתבו רק בקטנה. חלק לא יודעים על סגירת התיקים, וזה כאב גדול שנפגע השם. לאחר סגירת התיק, עשינו סעודת הודיה מיוחדת, הבאנו רב מבית שאן, שעשה לנו ברכה מיוחדת. הייתה חגיגה מבחינתנו. שמנו טהור ונוקה".

מני אסייג. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
"השמאל איבד את זה". מני אסייג/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

עוד שלושים שנה תעשה סדרה על שנות ה-20 של המאה ה-21, או שבגלל ששנת 2020 כל כך מבאסת עם הקורונה - תוותר על התענוג?

"בגדול הראש שלי מלא סיפורים, יש לי מוח קצת שרוט. זה מוכח - אני לוקח כדור סרוקסט. אפשר לעשות סדרה על שנת 2020 הארורה. כמה צרות יש בשנה הזאת. כולל המוות הנורא של קובי בראיינט. הכל התנקז בשנה הזאת. אני מקווה שבעוד שנתיים בעזרת השם נסתכל אחורה על שנת 2020 ונגיד איך הצלחנו לשרוד אותה, וכמה טוב לנו היום. כולי תקווה שנהיה הרבה יותר מאוחדים ממה שאנחנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully