וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגיבורה האנוכית, הנבל המושלם וההתרשלות שגונבת את ההצגה: "טהרן" הגיעה למחצית הדרך

29.6.2020 / 22:40

אסתי ירושלמי עושה קאמבק מרשים בדמותה של ארזו, הדמות של ניב סולטן מפלרטטת בשפה הלא נכונה והמרגל שנוסע במכונית הכי לא מתאימה למרגלים בעולם. סדרת המתח של "כאן 11" שנמכרה במיליונים לאפל ממשיכה להציג מתח מבריק לצד רגעים מטופשים במיוחד. בלוג המעקב של "טהרן"

קטע מהסדרה "טהרן" של כאן 11 בהשתתפות מנשה נוי ולירז צ'רכי/כאן 11

(בסרטון: קטע מתוך "טהרן" של כאן 11)

מתישהו באמצע שנות ה-90, ירמי קפלן התגלה כאחד מכוכבי הבמה המפתיעים של ישראל. הוא היה מזוהה במשך שנים בתור מתופף, אך בגיל 33 עבר לקדמת הבמה והוכיח שמתחת לרעמת התלתלים הג'ינג'ית שגרמה לו להיראות כמו "סייד שואו בוב" ממשפחת סימפסון, הוא מסתיר נפש מלאה באנרגיה חייתית ופרועה. קפלן יצר דמות בימתית שהציגה מין שילוב בלתי סביר של ג'ון לנון, איגי פופ וישראל גוריון. באלבום הסולו הראשון שלו, "ירמי קפלן והפרחים", הוא הקדיש שני שירים למי ששברה לו את הלב באותם ימים, השחקנית אסתי ירושלמי. השירים "אסתי" ובעיקר "מודדת" שתיעדו ריבים של השניים, הפכו לחלק מרכזי במופע הסוער ממילא של קפלן. בהמשך הוא גם הקליט גרסת כיסוי לשיר "גלי" של נעם קניאל. גרסתו של קפלן, שהפכה ללהיט רדיו ענק, נשמעה בזמן אמת כמו קינה זועקת לדמותה של ירושלמי ב"עניין של זמן", תוכנית הקאלט שרצה באותם ימים בטלוויזיה החינוכית. ואולי זה רק צירוף מקרים.

הרבה מים זרמו בנהר שַׁט אל-ערב מאז שהיא הייתה המוזה ללהיטי רוק, ובימים אלה אסתי ירושלמי מככבת בסדרת המתח הישראלית "טהרן". ירושלמי מגלמת בסדרה את ארזו, דודתה של סוכנת המוסד הישראלית תמר רביניאן, שהתנתקה ממשפחתה היהודית שעלתה לישראל. ארזו נשארה בטהראן, התאסלמה, והקימה משפחה עם בן זוגה המוסלמי. ירושלמי, ילידת טהראן בעצמה שעלתה לישראל זמן קצר לאחר המהפכה האסלאמית במדינה, מתגלה לא רק ככוכבת המפתיעה של הסדרה, אלא כעוגן המוסרי שלה.

ירושלמי היא הקונטרה לכוכבים הראשיים של הסדרה, סוכנת המוסד הישראלית תמר (ניב סולטן) ופארז (שון טאוב), בכיר במשמרות המהפכה. הדמויות המרכזיות פועלות מאידיאולוגיה לאומנית, בשירות למדינה שהם בחרו להיות נאמנים לה. פארז, המייצג ממילא מדינה שמוצגת כרקובה מוסרית ומוציאה להורג אנשים ברחוב כחלק משגרת החיים, נוטש את אשתו רגע לפני ניתוח מציל חיים כדי לפקח בצורה אישית על חקירה של שני תרמילאים ישראלים שנחתו בטעות בטהראן. הבחירה הזאת מציגה אותו כנבל המושלם, איש שיותר חשוב לו לפגוע באויב מאשר לעזור לאשתו. אלא שגם גיבורת הסדרה כביכול, תמר הישראלית, מתגלה בעצמה כאדם די אנוכי כשהיא מתדפקת על דלתה של קרובת משפחה שאותה מעולם לא פגשה, ומציבה את כל משפחתה בסכנת חיים ממשית, והכול תחת סיסמת הבחירות המקורית של בני גנץ: "ישראל לפני הכול".

בעוד רוב דמויות המשנה בסדרה פועלות משלל סיבות - חלק למען כסף, חלק למען אידיאולוגיה דתית, חלק מתאווה גופנית - ארזו, דמותה של ירושלמי, היא היחידה שהולכת עם הלב שלה. ארזו עושה את מה שהיא רואה לדבר הנכון מוסרית לעשות, וכשבתה של אחותה מבקשת ממנה עזרה, היא לא מצליחה לומר לה "לא". ראוי לציין שזו החלטה מאוד מטומטמת לאור הנסיבות, במדינה שבה אסור להרוג בתולות ולכן אונסים אותן לפני שמוציאים אותן להורג. ובכל זאת, סתומה ככל שתהיה, ארזו עושה את המעשה המטומטם מכוונה טובה וטהורה. היא לא עוזרת לזרה המסתורית שדופקת לה בדלת בשם דגל או אלוהים, אלא לזכר אחותה המנוחה.

מעבר לדמות מעוררת האמפתיה, ירושלמי גם נותנת בית ספר למשחק. בסדרה שבה לא גילינו איזה עומק תסריטאי מיוחד גם אחרי ארבעה פרקים, זה לא דבר של מה בכך. ייתכן כי זה הקשר האישי שלה לנושא עצמו, אבל בכל מקרה אחרי שנים מחוץ לפריים טיים, נחמד יהיה לראות אם החשיפה הבינלאומית שמצפה לירושלמי עם עליית הסדרה באפל טיוי פלוס תביא לפריצה מאוחרת, וראויה, לקריירה שלה.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

עוד בוואלה!

עסק הביש: "טהרן" נכשלת היכן ש"פאודה" הצליחה בענק

לכתבה המלאה
אסתי ירושלמי, טהרן, ארזו. כאן 11, צילום מסך
בואי נדבר על זה שאת ישראלית ונעבור לעברית ליד המרפסת של השכנים. אסתי ירושלמי בתור ארזו בסדרה "טהרן"/צילום מסך, כאן 11

פרקים 3 ו-4 של "טהרן" המשיכו את שיטת "פאודה" ליצירת מתח ואז פירוקו ללא פיצוץ. סליחה, התכוונתי כמובן לשיטת "הומלנד". לא, רגע, "24". אופס, יכול להיות שבכלל התכוונתי ל"האמריקאים"? לא כל כך ברור מה "טהרן" רוצה להיות כשהיא תהיה גדולה. היא שואבת הרבה דברים חיוביים מכמה מקורות, אבל גם לוקחת יותר מדי דברים רעים מכל הסדרות שהיא מנסה להידמות אליהן.

לא מדובר בחורים בעלילה בהכרח, אלא סתם דברים מאוד מטומטמים. מאוד מאוד מטומטמים. הייתכן שאדם שמתפקד כמקור מודיעיני של "השטן הציוני" בלב טהראן נוסע עם לוגו ענק ובולט לעין של עיט על הרכב שלו, שמשמש אותו בין השאר למרדפים ומעשי רצח באזור שברור מאליו שהוא מרושת במצלמות? האם ייתכן שאחרי שרצח מישהו בפומבי הוא ימשיך לנסוע במכונית הכל-כך בולטת הזאת, ועוד ישתמש בה כדי להיפגש עם סוכנת זרה? סליחה, זו סדרת מתח או קומדיה?

אוקיי, מילא זה, הייתכן שסוכנת מוסד ישראלית מנצלת האקר איראני שובב שמתנגד לשלטון? בהחלט ייתכן. אבל… למה באנגלית? למה שמישהי שמתחזה לאיראנית צעירה תפלרטט עם איראני אחר בשפה זרה? ולמה, גם אחרי שהם נפגשים והיא מציגה את עצמה כאזרחית איראנית שעובדת בחברת החשמל המקומית, הם ממשיכים לדבר אחד עם השני באנגלית מושלמת? שוב, לא מדובר בחור בעלילה, ואפשר כמובן להתעלם מזה, אבל זה מטופש לחלוטין, בטח כשזוכרים שמדובר במרגלת שאמורה לנסות ולהסתיר את העובדה שהיא לא מקומית. יש משהו יותר בולט ממישהי שהולכת ברחובות טהראן ומדברת לה באנגלית? ואם כבר שפות, זה בלתי סביר לחלוטין שסוכנת מוסד תדבר בטלפון ברחובות איראן בכל שפה פרט לפרסית. בכלל, קשה לדמיין את ראש המוסד (מנשה נוי) יושב בווילה שלו בגלילות ומנהל שיחות בעברית עם סוכני חרש בלב האויבת הגדולה ביותר של ישראל.

מי שצפה בסדרה "האמריקאים" יודע שכמעט עד לפרק האחרון ממש, סוכני הקג"ב שמוצבים בארה"ב לא דיברו ביניהם ברוסית. גם בשיחות הכי דיסקרטיות במקומות מסתור, ואפילו בחדר המיטות, הם תמיד דבקו באנגלית. זה היה חלק מהאימונים שלהם, הרי אי אפשר לדעת מי מאזין לך. מה שהיה נכון לשנות השמונים של המאה הקודמת נכון לא פחות לימים שלנו. בינתיים, ב"טהרן" נראה שתמר רק מחכה להזדמנות להגיד כמה מילים בעברית ברגע שהיא יכולה, ואפילו מנהלת שיחה בחדר המדרגות החיצוני לבניין של דודתה על זהותה הישראלית. דודתה, שכבר הסכמנו קודם שהיא אישה טובה אך סתומה, נפרדת ממנה במילים "השם ישמור אותך", ממש ליד המרפסת של השכנים. עם כזו רמה של דיסקרטיות לא בטוח שאפילו הוא יכול לעזור.

ואם כבר הזכרנו את "האמריקאים", מעניין לציין שכמו סוכני הקג"ב בסדרה ההיא, גם סוכן המוסד הבכיר באיראן (נוויד נגהבאן) מפעיל במדינה סוכנות נסיעות. מה זה אומר? כלום כנראה, אבל אם כבר כותבים סדרה מקורית שכל כך מזכירה אלמנטים מסדרות אחרות, אולי שווה היה לעצור ולחשוב עוד רגע על כל כיסוי אחר לפעילות מאשר משהו שכבר השתמשו בו בסדרת מרגלים אחרת.

טהרן. באדיבות כאן 11,
חכו רגע, אני צריכה לדבר עם ראש המוסד בטלפון. בעברית כמובן. ניב סולטן בתור תמר בסדרה "טהרן/באדיבות כאן 11

מדהים שבתוך שבוע שחררו בכאן 11 ארבעה פרקים של "טהרן", שהם למעשה חצי מהעונה כולה, ולמרות שאי אפשר לבוא בטענות על שעמום או קצב איטי, קשה להגיד שקרה משהו משמעותי בחצי העונה הזאת. למעשה, אפשר לסכם את הכול במשפט אחד: סוכנת מוסד יפהפיה-אך-מעצבנת נתקעת בטהראן ומסרבת לפקודה אחר פקודה מהמפקדים הישירים שלה. כל סיפורי הרקע: הניתוח של אשתו של הבכיר האיראני, המתח המיני בין תמר ל"סיק בוי" (שרבין אלנאבי), הקקי במכנסיים של מסעוד (כן, זה נאמר בפירוש), ההפגנה באוניברסיטה והמפגש של יעל (לירז צ'רכי) עם אביה של תמר - לא באמת מקדמים את הסיפור, אלא מנסים לצייר איזו תמונה של איזון בין מדינות אויב שמורכבות מפרטים אנושיים דומים למדי, כמו גם את המחתרת הליברלית של איראן, המיוצגת בצורה הסטריאוטיפית ביותר שאפשר לדמיין: שני גברים חסרי-שם מתנשקים בלהט באמצע מסדרון. ייתכן שדרך העיניים של צופים אמריקאים זה יעבוד טוב יותר. בסופו של דבר, מבחינתם, מדובר באנשים חומים ממדבר אחד שנלחמים באנשים חומים ממדבר אחר.

קטנות

1) לסדרה קוראים "טהרן", אך כשמדברים על העיר בסדרה הכתוביות מציגות את התעתיק "טהראן".

2) הנאמנות של עלי (אראש מרנדי) לבוס שלו מציגה אותו, אם במודע או שלא, בצורה קצת נלעגת. באופן מסוים הוא מזכיר את מיסטר סמית'רז מ"משפחת סימפסון". זה יכול להיות טוויסט יפה אם בסוף יתגלה שהוא מאוהב בו אך לא יכול לממש את אהבתו בגלל חוקי השריעה.

3) בנאום שנשמע ברדיו האיראני נשמע מישהו מאיים על ישראל שאם תנסה לפגוע בריבונות של איראן היא תהפוך את תל אביב וחיפה לעיי חורבות, ואז נשמעות הרבה מחיאות כפיים. זה לא נשמע כמו נאום חריג או אפילו מומצא, סביר להניח שיש איזה בכיר איראני שאמר בדיוק את המילים האלה מתישהו. סביר להניח שנפתלי בנט אמר דברים דומים כאלה על איראן מתישהו, בדיוק כפי שדונלד טראמפ אמר דברים גרועים יותר על צפון קוריאה. ובכל מקרה, הנאום הזה כמובן לא פגע במוטיבציה של תמר לבצע את המשימה שלה. להפך, הוא אפילו עודד אותה להמציא משימה חדשה, כל זה בזמן שהיא מתעלמת לחלוטין מהפקודות שקיבלה מהמפעילים שלה. ניתן רק לקוות שסוכני המוסד בשטח קצת פחות אנוכיים ולא מתעלמים מפקודות שמגיעות לאחר בחינה מחקרית ומדוקדקת באמ"ן של כל התרחישים האפשריים של כל פעולה שנעשית בשטח.

4) נראה שאין פרק בסדרה בה לא מוזכר עונש התלייה, זה עשוי להישמע מוגזם אבל מדובר בנושא די סביר לשיחה במדינה המובילה בעולם בהוצאות להורג ביחס לאוכלוסייה. עם מספר הוצאות להורג שנע בין 500 ל-900 בשנה, קל לעשות את החשבון ולהבין שאין כמעט יום שעובר באיראן בלי הוצאה להורג או שתיים. בעוד ברוב המדינות שבהן מונהג עונש מוות על עבירות חמורות כמו רצח, באיראן מוציאים להורג על עבירות שבהרבה מקומות לא נחשבות בכלל לפשע, אבל באיראן הם בגדר "שחיתות מוסרית" (למשל: צריכת זנות, מכירת אביזרי מין או הדחה לצריכת אלכוהול). כל זה בא רק להדגים כמה זה אנוכי היה מצדה של תמר לדפוק בדלת של ארזו, ולחשוף אותה ואת משפחתה לביקור די ודאי בגרדום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully