וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלי טנקים ברחובות: בתוניסיה גאים בחילופי השלטון החלקים אחרי מות הנשיא

29.7.2019 / 10:26

המדינה הצפון אפריקנית כבר נהנית מהנהגה זמנית, אחרי מותו של א-סבסי בן ה-92, שביסס את יציבותה ואת הדמוקרטיה במקום שבו נולד "האביב הערבי". עשרות אלפים השתתפו בטקס הלוויה המכובד, ושיבחו את המנהיג המנוח. "השגנו מדינה דמוקרטית דרך העברת שלטון שקטה ונפלאה"

צילום: רויטרס, עריכה: אביב אירגז

אחרי מותו של הנשיא באג'י קאיד א-סבסי, הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות בתוניסיה, הביעו אזרחי המדינה גאווה על העברת השלטון החלקה, שהתאפשרה לדבריהם בעקבות המהפכה ב-2011. א-סבסי בן ה-92 מת ביום חמישי, ואתמול (שבת) הוא נקבר בהלוויה בהשתתפות מנהיגים מהעולם הערבי ומהמערב.

הוא הוחלף באופן זמני על ידי יו"ר הפרלמנט, בהתאם לחוקה שהתקבלה אחרי הדחתו של הרודן זין עבאדין בן עלי, באירועים שהחלו את "האביב הערבי". תוניסיה היא המדינה הערבית היחידה שהצליחה לבסס מאז שלטון דמוקרטי, גם אם לא יציב, ושלא גלשה למלחמות אזרחים ותהפוכות בדומה למה שאירע במצרים, בלוב, בסוריה ובתימן.

ביום שישי התאספו מאות נשים, גברים וילדים תחת השמש הקופחת מחוץ לבית החולים הצבאי שבו מת א-סבסי, עם העברת גופתו לארמון הנשיאות תחת אבטחה כבדה. רבים הביעו את הערכתם לתפקידו בפיקוח על הרפורמות הפוליטיות במדינה צפון אפריקנית בשנים האחרונות, שבהן גם נשמעה ביקורת על הנשיא שהואשם בניסיון להעביר את השלטון לבנו ולעכב את השינויים.

"היום איבדנו אבא של כל התוניסאים", אמרה אישה שהזדהתה בתור סלמה חביבי. "אין טנקים ברחובות, אין עוצר, אין הצהרות של הצבא. היום השגנו מדינה דמוקרטית דרך העברת שלטון שקטה ונפלאה".

הלוויתו של נשיא תוניסיה, לשעבר א-סבסי 27 ביולי 2019. רויטרס
ארונו של א-סבסי יוצא מהארמון, שבת/רויטרס

כדוגמה להצלחתו של התהליך, שעות אחדות בלבד אחרי מותו של א-סבסי הושבע יו"ר הפרלמנט מוחמד א-נסר כנשיא הזמני, בהתאם לחוקה. ועדת הבחירות המרכזית הכריזה על הקדמת הבחירות לנשיאות ל-15 בספטמבר, חודשיים מוקדם יותר מהתאריך המקורי. הבחירות לפרלמנט ייערכו כשלושה שבועות לאחר מכן, ב-6 באוקטובר. זאת תהיה מערכת הבחירות השלישית החופשית מאז המהפכה.

"היה זה יום עצוב עם אובדנו של הנשיא א-סבסי שלנו", אמר מונסף מרזוקי, נשיא לשעבר ואחד מירביו הבולטים של א-סבסי. "אבל אני גם גאה בתהליך העברת השלטון החלק הזה. אנחנו ברי מזל להיות בנתיב מתקדם למעבר דמוקרטי, אנחנו הופכים למדינת חוק".

א-סבסי ביסס את מעמדו אחרי הדחתו של בן עלי, והיה ראש הממשלה הזמני עם הפלת המשטר. ב-2012 הוא הקים את המפלגה החילונית "נידא תוניס", אחת מחברות הקואליציה הנוכחית, כדי לשמש משקל נגד להתחזקותם של האסלאמיסטים שדוכאו תחת בן עלי. שנתיים לאחר מכן, הוא היה לנשיא הראשון של תוניסיה שנבחר בבחירות חופשיות.

עם זאת, ההתקדמות הפוליטית לא תואמת את המצב הכלכלי במדינה. שיעור האבטלה הוא כ-15%, בהשוואה ל-12% ב-2010, בשל צמיחה חלשה והשקעה נמוכה.

עוד בוואלה!

נשיא תוניסיה הלך לעולמו בגיל 92

לכתבה המלאה
נשיא תונסיה, אל-באג'י קאיד א-סבסי במהלך מסע"ת בתוניסיה 25 באוקטובר 2018. רויטרס
בתקופתו עבורו רפורמות חשובות. א-סבסי/רויטרס

ביום שבת התאספו עשרות אלפי תושבים ברחובות הבירה, כשהם מנופפים בדגלים, שרים את ההמנון וזורקים ורדים בטקס ההלוויה שהחל בארמון הנשיאות קרתגו אל בית הקברות אל-ג'לאז. "להתראות נשיא, להתראות באג'בוג'י", צעקו ההמונים, שציינו את שם החיבה של הנשיא המנוח.

ארונו של א-סבסי, שהיה עטוף בדגל תוניסיה, הועבר במשאית צבאית כשמעליו חגו מטוסים של חיל האוויר שיצרו עשן לבן ואדום בשמיים. במהלך הטקס, שיבח מקרון את א-סבסי שלדבריו "תמך ביציבות החוקה, בחירות ובפתיחות ובשוויון בין נשים לגברים".

הלוויתו של נשיא תוניסיה, לשעבר א-סבסי 27 ביולי 2019. רויטרס
"איבדנו אבא של כל התוניסאים". טקס ההלוויה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully