וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הביטחון לשעבר משה ארנס הלך לעולמו בגיל 93: "מורה דרך ומצפן"

ארנס היה חבר תנועת הליכוד וכיהן מטעמה בכנסת משנת 1973. הוא כיהן כשר הביטחון במהלך שלוש קדנציות שונות והיה השגריר בארצות הברית. בשנים האחרונות העביר ביקורת על מדיניות הביטחון של ישראל במאמרים שפרסם. "אהבתיך כאהבת בן את אביו", ספד לו נתניהו

צילום: ראובן קסטרו, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון ולע"מ, עריכה: תומר לוי

שר הביטחון לשעבר משה ארנס הלך היום (שני) לעולמו בגיל 93. ארנס כיהן כחבר כנסת מטעם סיעת הליכוד מאז שנת 1973 והיה יו"ר ועדת חוץ וביטחון בכנסת. בשנת 1982 מונה ארנס לשגריר בארצות הברית, לאחר ששב ארצה בשנת 1983 מונה על ידי ראש הממשלה דאז מנחם בגין לתפקיד שר הביטחון והחליף את אריאל שרון. ארנס מונה פעם נוספת לתפקיד שר הביטחון בשנים 1990 עד 1992, ושב לקדנציה שלישית בשנת 1999.

ארנס פרש מהחיים הפוליטיים בשנת 2003 ומאז כיהן כיושב ראש המועצה הציבורית להנצחת זכרו ופועלו של זאב ז'בוטינסקי. בהמשך פרסם מאמרי דעה שבהם הרבה לבקר את מדיניות הביטחון של ישראל, והוציא לאור ספר שכתב על פעילות חברי התנועה הרוויזיוניסטית במרד גטו ורשה.

משה ארנס  19/08/2018. ראובן קסטרו
משה ארנס/ראובן קסטרו

ראש הממשלה בנימין נתניהו ספד לארנס וכתב כי "רעייתי שרה ואני מבכים מרה את פטירתו של אהוב נפשנו, משה ארנס. מישה, מורי ורבי, היה תלמיד מובהק של זאב ז'בוטינסקי. במסגרת זו הוא הכיר את אבי שנכח בחתונתו עם רעייתו היקרה מיוריאל. מאז נרקם קשר עמוק בין משפחותינו. ראיתי את מישה עושה נפלאות לביצור מעמדה של מדינת ישראל - כשגרירנו בוושינגטון, כשר החוץ, כיושב-ראש ועדת החוץ והביטחון וכשר הביטחון פעם אחר פעם", כתב נתניהו. "בשנים האחרונות הוא התמסר בשקידה אינסופית לתיעוד הסיפור המלא על מרד גטו ורשה, בו מילאו אנשי בית"ר מקום מרכזי".

נתניהו, שהיה חבר קרוב של ארנס סיפר כ "לפני כמה שבועות ביקרתי את מישה בביתו. הוא היה צלול כתמיד, חד כתער, מופלא בהדרו ובאצילות נפשו, דמות מופת. לא היה פטריוט גדול ממנו. תרומתו העצומה של משה ארנס לעמנו ולמדינתנו תיזכר לעד. היה שלום מישה, נעמת לי מאוד. אהבתיך כאהבת בן את אביו".

עוד באותו נושא

לבד עם השגרירה, בבית קפה בוושינגטון: הישראלי שידע לדבר אמריקנית

לכתבה המלאה
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפרס הדיפלומטיה הישראלית למשה ארנס במשרד החוץ. חיים צח / לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
נתניהו וארנס/מערכת וואלה! NEWS, חיים צח / לע"מ

ארנס נחשב ל"איש שהמציא" את ראש הממשלה בנימין נתניהו - והיה פטרונו הפוליטי בתחילת דרכו. הוא סייע לו בתחילת דרכו המקצועית כשמינה אותו לציר השגרירות ישראל בוושינגטון בתחילת שנות ה-80 כשכיהן שם כשגריר בממשלת בגין ואחר כך דחף למנותו לשגריר באו"ם ולסגן שר החוץ.

בהמשך גם ליווה את נתניהו בתחילת דרכו הפוליטית בליכוד ובהתמודדות הראשונה על ראשות המפלגה, למרות שבהמשך הדרך השניים חוו גם אי הסכמות מעת לעת ותקופות של מתיחות. כך לדוגמא, בשנה האחרונה ארנס, שפירסם מאמרים ב"הארץ" מתח ביקורת על חוק הלאום.

נתניהו העריך מאוד את עמדותיו ואישיותו של ארנס, והוא נפגש איתו לאחרונה בסוף חודש נובמבר לאחר שנכנס לתיק הביטחון, כחלק מסדרת התייעצויות שערך עם בכירים במערכת הביטחון בעבר ובהווה. בפברואר האחרון נתניהו העניק לארנס את פרס הדיפלומטיה הציבורית של משרד החוץ ואמר כי "זהו רגע של הכרת תודה ציבורית וגם אישית. יצאתי נשכר מהחברות המשותפת שלנו, מהסיוע רב השנים, מהעצה החכמה, מהתבונה הנדירה שדבר לא נגרע ממנה. אמרת לי: 'בכל יום אני מסתכל על מדינת ישראל באושר, כי החלום התגשם'. בשמי ובשם אזרחי ישראל - תודה מישה. תודה על תרומתך להגשמת החלום ולעוד הרבה שנים טובות ומספקות. ברכות חמות לקבלת הפרס".

נשיא המדינה חיים הרצוג עם משה לוי, משה ארנס ומשה לוי בטקס הצדעה לחיילים, מאי 1984. לשכת העיתונות הממשלתית
ארנס לצד הנשיא הרצוג והרמטכ"ל משה לוי/לשכת העיתונות הממשלתית

הנשיא ראובן ריבלין ספד גם הוא לארנס ואמר כי "מישה היה ממנהיגיה החשובים של תנועת החירות. איש ההדר שלא חשש מפני תגר. מישה היה משרי הביטחון המעולים של מדינת ישראל. לא מצביא ולא גנרל, פשוט למדן מסור ששקד יום וליל למען ביטחון מדינת ישראל ואזרחיה".

לדברי ריבלין, "מישה פעל כל חייו בעמדות מפתח שונות לביסוסה ופיתוחה של מדינת ישראל. כאיש אצ"ל, כמדען וכמהנדס, כמדינאי, כשגריר וכמנהל בתעשיות המשמעותיות ביותר לביטחון ישראל. לא תשכח גם תרומתו החשובה לתיקונה של ההיסטוריה אודות חלקו של הארגון הצבאי-היהודי במרד גטו ורשה. מישה פעל בגבורה, בנחישות, באהבה אין קץ למולדת שלנו, בהדר ובאצילות בית"רית ונדמה כי המצפן הפנימי והחזון הציוני היו אלו שהוליכו אותו בכל אשר הלך".

"מגדלור ציוני"

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין ספד הבוקר לארנס וכתב כי "מדינת ישראל איבדה הבוקר את אחד מגדולי אוהביה. במשך עשרות שנים ועד יומו האחרון ארנס היה מסור לרעיון אחד בכל נפשו ובכל מאודו: תחיית עם ישראל בארצו. תרומתו לביטחון ישראל ולמעמדה הבינלאומי לא תסולא בפז, והיא תהיה לו מצבת נצח. מישה היה מקור ידע בלתי נדלה להיסטוריה של עמנו, בעל ראייה מפוכחת ומלאת תבונה ביחס להווה שלנו, ואופטימי חסר תקנה לגבי העתיד. כאיש תנועת הליכוד הוא היה לי מורה דרך ומצפן, ואני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחתו היקרה".

גם שר החינוך נפתלי בנט הצטרף להספדים וכתב היום כי "משה ארנס, מגדלור ציוני, שר ביטחון פורץ דרך, הלך לעולמו. אהבתי אותך מאוד, מישה. משה ארנס היה ציוני ברמ"ח אבריו. את כל חייו הקדיש לביצור ביטחון ישראל. במדע, באווירונאוטיקה, כשר ביטחון, כדיפלומט, כסופר והיסטוריון".

שר הביטחון משה ארנס ובנימין בן אליעזר במחנה דהיישה, ליד בית לחם, דצמבר 1983. חנניה הרמן, לשכת העיתונות הממשלתית
ארנס כשר הביטחון בביקור ביהודה ושומרון/לשכת העיתונות הממשלתית, חנניה הרמן

יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ, הביעה צער על מותו של ארנס ואמרה כי "הוא שייך לדור של ימין ממלכתי ואחראי אשר לצד עמדותיו הניציות האמין באופן מוחלט בשוויון זכויות בין אזרחי מדינת ישראל ללא הבדל גזע דת ומין. ארנס גם ביקר בתקיפות רבה את חוק הלאום, והדגיש כי הוא הסיג את מדינת ישראל לאחור בכל הכרוך בדמוקרטיה ובהשתלבותם של ערביי ישראל בחיי המדינה. הצער על מותו של האיש ההגון הזה נמהל בצער על שינוי מצער ביותר שעובר על הימין כולו בישראל".

שר האנרגיה יובל שטייניץ כתב היום לזכרו של ארנס ואמר כי הוא מנהיג ואדם בעל יכולות נדירות. "תרומתו האדירה של ארנס לביטחון ישראל, כולל בהחלטות על פיתוח טילי החץ והלווינות הישראלית בחלל, וכל זאת בניגוד לעמדה המסורתית של צה"ל ומערכת הביטחון, תיזכר לנצח בתולדות ישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • משה ארנס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully