וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במל"טים ופצמ"רים: המורדים גילו את נקודת התורפה של רוסיה בסוריה

11.1.2018 / 20:43

פוטין אמנם הכריז על ניצחון, אך באופוזיציה תקפו בכלי טיס בלתי-מאוישים ובירי ארטילרי בסיסים רוסיים במדינה וחשפו את החולשה של המשטר לשמור על הישגיו בשדה הקרב. ברוסיה רומזים למעורבות ארה"ב וטורקיה, וההתפתחות מסבכת את המשך הנוכחות במדינה

צילום: RT, עריכה: שניר דבוש

כמה שבועות בלבד אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הכריז על ניצחון בסוריה, הבסיסים הרוסיים במדינה נתונים תחת מתקפות של המורדים שפוגעות בהישגים של מוסקבה.

הבסיסים הרוסיים המוצבים בלב הרצועה העלוואית של הנשיא בשאר אסד היו חסינים בפני פשיטות של המורדים מאז תחילת המעורבות הרוסית בספטמבר 2015. עם זאת, שורת מתקפות של מל"טים חמושים ושל ירי פגזים ורקטות שאירעו בימים האחרונים הפרו את השלווה. אותן תקיפות מטילות ספק ביכולת של המשטר להגן על ההישגים האחרונים שרשם בשדה הקרב וביכולת של מוסקבה לשמור על נכסיה במדינה.

ביום שבת, אירעה מתקפה חריגה בגודלה, שכללה 13 כלי טיס המצוידים ב-GPS, ששוגרו ממרחק של עד מאה קילומטרים. לפי משרד ההגנה הרוסי, שבעה מהם הופלו בידי מערכות ההגנה האוויריות של הצבא וכי השישה הנותרים נאלצו לנחות.

לקריאה נוספת בנושא
הבסיס הרוסי בסוריה שוב תחת אש: "סוכלה מתקפת מל"טים חמושים"
האבידה הגדולה ביותר לרוסיה: "מורדים השמידו שבעה מטוסים בסוריה"

מל"ט של המורדים בסוריה שהופל על ידי צבא רוסיה, ינואר 2018. AP
הנשק החדש. מל"ט של המורדים שהופל על ידי צבא רוסיה/AP

משרד ההגנה של רוסיה אמנם טען כי לא נגרם שום נזק לבסיס חיל האוויר חמימים שבמחוז לטקיה ולמתקן הימי בעיר הנמל טרטוס, זאת הייתה הפעם הראשונה שבה המורדים תקפו בסיסים רוסיים בהיקף כה נרחב. שום ארגון לא קיבל אחריות, אך במוסקבה רמזו למעורבותה של וושינגטון.

צבא רוסיה טען כי מקור המידע והיכולות הדרושים לביצוע אותן מתקפות היה יכול להיות רק ב"אחת המדינות שמחזיקות בטכנולוגיית ניווט לווייני" – הצהרה שכל הנראה הייתה מכוונת כלפי ארצות הברית. עוד ציין הצבא "צירוף מקרים מוזר", שבו מטוס מודיעין אמריקני טס בשמי הים התיכון, בסמוך לשני הבסיסים הרוסיים, בזמן המתקפה האווירית.

חברי פרלמנט ברוסיה היו פחות מעורפלים, והאשימו ישירות את ארצות הברית. "הפעולה הזאת לא הייתה אפשרית ללא מעורבות האמריקנים", אמר גנדי זיוגנוב, מנהיג המפלגה הקומוניסטית וחבר הבית התחתון. דימיטרי סבלין, חבר פרלמנט האחראי על הקשרים הפרלמנטריים עם סוריה, אמר לסוכנות הידיעות אינטרפקס כי המתקפה הייתה גדולה יותר מזו שתיאר צבא רוסיה, וכללה 31 כלי טיס.

בפנטגון דחו את הטענות הללו נחרצות. "כל רמיזה על כך שארצות הברית או כוחות הקואליציה היו מעורבים במתקפה על בסיס רוסי היא חסרת ביסוס וחסרת אחריות", אמר אדריאן רנקין-גלוויי, דובר מטעם הפטנגון.

עוד באותו נושא

ניצחון סורי, השקעה מצרית: המלחמה של פוטין כבר לא קרה

לכתבה המלאה
מטוס של חיל האוויר של רוסיה, בבסיס חמימים, לטקיה, סוריה, אחרי שככל הנראה נפגע בהפגזת מורדים, דצמבר 2017. צילום מסך
הקרמלין מכחיש שמטוסים הושמדו. מטוס שלכאורה נפגע במתקפה על הבסיס בלטקיה/צילום מסך

בין צבא רוסיה לצבא ארצות הברית מתקיים תיאום קבוע כדי להימנע מתקריות בשמי סוריה. עם זאת, בחודשים האחרונים, צמרת הצבא הרוסית החריפה את הביקורת שלה כלפי הנוכחות האמריקנית בסוריה והאשימה את ארצות הברית בכך שהיא מגנה על חמושים, כדי שאלו יוכלו לתקוף בעתיד את אסד. גם את הטענות הללו הדפה ארצות הברית.

מתקפת המל"טים גרמה גם למתיחות בין רוסיה לטורקיה. מוסקבה ואנקרה תומכות בצדדים היריבים במלחמה, אולם הן חתמו בשנה שעברה על הסכם להקמת אזורים בטוחים, שבו מעורבת גם איראן, בעלת ברית נוספת של אסד. ההסכם סייע להפחתת היקף הלחימה וגרם לחימום היחסים בין רוסיה לטורקיה.

למרות זאת, הביטאון הצבאי הרשמי "קרסניה זבזדה", שציטט את משרד ההגנה, טען כי המל"טים שתקפו את הבסיסים הרוסיים שוגרו מאזור במחוז אידליב שבצפון-מערב סוריה, שם לטורקיה יש השפעה על כמה מארגוני המורדים. משרד ההגנה שלח מכתבים לבכירי צבא טורקיה, וביקש מהם להשתמש באמצעי פיקוח כדי למנוע ממתקפות דומות לצאת מאידליב.

מסר למוסקבה?

בסוף החודש שעבר, מורדים באידליב שיגרו רקטות לעבר חמימים, ואלו הופלו בידי מערכות ההגנה המגנות על הבסיס. בנוסף לכך, בערב השנה החדשה, הופצץ הבסיס בפגזים, לראשונה מאז תחילת הקמפיין הרוסי בסוריה. לפי העיתון הרוסי קומרסנט, שבעה מטוסים רוסיים הושמדו במתקפה, שבמהלכה התפוצץ גם מחסן תחמושת. משרד ההגנה הרוסי הכחיש זאת, אך הודה כי שני חיילים נהרגו בהפגזה, מה שהעלה את מניין ההרוגים הרשמי של רוסיה בסוריה ל-43.

העמדות הקרובות ביותר של המורדים לחמימים נמצאות במזרח מחוז לטקיה, במחוז ג'בל אל-אכראד, שממנו הם תוקפים בפגזים וברקטות את העיר לטקיה. בכלי תקשורת ערביים דווח כי ייתכן שהתקפת הפגזים הייתה מאזורים שבשליטת הממשלה, ברמז על כך שלוחמים עלוואים מקומיים או מיליציות שיעיות הנתמכות בידי איראן ניסו להעביר מסר לרוסיה. אותה מתקפה גם הצביעה על כישלונו של המשטר להגן על הרצועה העלוואית מפני פשיטות של המורדים, מצב שמגדיל את הסיכונים עבור מוסקבה.

נשיא רוסיה, פוטין, שר הביטחון שויגו, נשיא סוריה, אסד, מבקרים בבסיס חיל האוויר במחוז לטקיה, סוריה  11 בדצמבר 2017. רויטרס
הילל את יכולות הכוחות הרוסיים. פוטין לצד אסד ושר ההגנה שויגו בחמימים/רויטרס

בביקורו המתוקשר של פוטין בחמימים בחוד שעבר, שיבח נשיא רוסיה את ביצועיהם "המעולים" של הכוחות הרוסיים בסוריה וגם הורה על נסיגה חלקית שלהם. "הפגנתם את היכולות הטובות ביותר של החייל הרוסי – אומץ, עבודת צוות, נחישות וכישורים מצוינים", אמר. "המולדת גאה בכם". כשנשאל אם ההכרזה על הנסיגה לא הייתה מוקדמת מדי, אמר דוברו של פוטין כי לכוח שיישאר בסוריה יהיו את "כל האמצעים הדרושים" להדוף את מתקפות המורדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully