וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחבל מי-ם היה אמור להתייצב היום בכלא; חמאס: "מתאבלים על השהיד"

פואד סלאמה, אמרי סדן, אבי יששכרוף ויהושע בריינר

9.10.2016 / 14:30

המחבל, בן 39 מסילוואן, שירה למוות שוטר יס"מ ובבת 60, נידון למאסר בגין תקיפת שוטר. בעבר נידון לשנת מאסר בגלל סטטוסים שכתב בפייסבוק. "ירושלים עומדת להתפוצץ", כתב בין השאר. שני ובניו ואחיו נעצרו היום. במקביל, עימותים בין כוחות הביטחון לפלסטינים במזרח י-ם

צילום: רוני כנפו, עריכת וידאו: ניר חן.

המחבל, בן 39 מסילוואן שהתגורר לאחרונה ברובע המוסלמי בירושלים, שביצע היום (ראשון) את פיגוע הירי הקטלני בשתי זירות בבירה, היה בעל תעודת זהות כחולה. לפי כלי תקשורת פלסטיניים, הוא אמור היה להתייצב היום לריצוי מאסר בבית כלא בגין תקיפת שוטר.

המחבל נידון בעבר לשנת מאסר לאחר שהורשע בעבירות של הסתה לטרור בפייסבוק ונכנס בשערי הכלא בינואר שנה שעברה. בין היתר כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "ירושלים על לוע של הר געש ועומדת להתפוצץ. ירושלים החלה במהפכה שאינה מהפכה של אבנים בלבד". חמאס בירך על פיגוע הירי וטען כי "זוהי תגובה טבעית על פשעי הכיבוש". לדברי הארגון, "חמאס מתאבל על בנו השהיד".

לפי דיווחים בכלי תקשורת פלסטיניים, שני בניו של המחבל נעצרו במחסום קלנדיה בעקבות הפיגוע, וכן גם אחיו, שנעצרו בירושלים. עוד דווח כי כוחות הביטחון עצרו שני קרובי משפחה נוספים של המחבל בעת ששהו במסגד אל-אקצא בבירה. כמו כן דווח כי בעקבות הפיגוע נעצר ראש "מועדון האסיר הפלסטיני" בירושלים, נאסר קוס.

לקריאה נוספת:
צעירה שנפצעה בפיגוע בירושלים: "שמעתי ירי ואישה מבוגרת נפלה ולא זזה"
תיעוד: חילופי האש בין שוטרי מג"ב למחבל בזירת הפיגוע בירושלים
פיגוע ירי בשתי זירות בירושלים: שמונה פצועים, בהם שוטר ואישה במצב אנוש

פיגוע ירי סמוך לגבעת התחמושת, ירושלים. אוקטובר 2016. רויטרס
רכבו של המחבל/רויטרס
זירת פיגוע הירי בירושלים. גבעת התחמושת, 9 באוקטובר 2016. הלל מאיר/ TPS, תצפית TPS
שני הרוגים וחמישה פצועים. זירת הפיגוע/תצפית TPS, הלל מאיר/ TPS

עוברי אורח בשכונת שייח ג'ראח אמרו כי המחבל היה אמור להיכנס היום שוב לכלא. הם ציינו כי הוא היה דמות מוכרת מאוד במזרח ירושלים. "הוא בחור טוב. כולם מכירים אותו במזרח ירושלים. למשפחה שלו יש חנות ממתקים. הוא כמו שופט מקומי, דמות מכובדת". בן דודו של המחבל הגיע לזירה ונמלט מחשש שייחקר. "זה בגלל הכיבוש. כיבוש שנמשך 50 שנה", ציינו התושבים. לפי דיווחים, שני בניו של המחבל נעצרו במחסום קלנדיה בעקבות הפיגוע, ואחיו נעצרו בירושלים.

זמן קצר לאחר הפיגוע החלו עימותים בין כוחות הביטחון לצעירים פלסטינים ברחוב סלאח א-דין במזרח העיר. שני מקומיים נפצעו מכדורי גומי בעימותים ליד ביתו של המחבל בא-ראם. כוחות ביטחון פשטו בשעות הצהריים גם על שכונת שועפאט וצעירים פלסטינים התעמתו עמם.

המחבל הואשם בעבר בתמיכה בארגון טרור

בכתב אישום שהוגש נגד המחבל בשנה שעברה יוחסו לו 14 עבירות של הסתה לאלימות או לטרור ושמונה עבירות של תמיכה בארגון טרור. המחבל הואשם כי פרסם בחשבון הפייסבוק שלו קריאות ישירות למעשי אלימות וטרור נגד אזרחים וכוחות הביטחון בישראל, וכן דברי שבח, אהדה עידוד ותמיכה כלפי מעשי טרור וכלפי מבצעיהם, וכן פרסם דברי שבח, אהדה, תמיכה והזדהות עם ארגוני טרור שונים, מנהיגיהם וסמליהם והביע תמיכה והזדהות עם מחבלים ומבצעי פיגועים.

על פי כתב האישום, התכנים שפרסם המחבל זכו להבעת תמיכה והזדהות על ידי גולשים אחרים שנחשפו אליהם, שחלקם אף שיתפו אותם בחשבונותיהם שלהם. עוד נטען, כי המחבל פרסם את התכנים המסיתים בתקופה מתוחה ב-2014, שבה אירעו חטיפת ורצח שלושת הנערים גיל-עד שעאר, נפתלי פרנקל ואייל יפרח, וחטיפת ורצח הנער מוחמד אבו חדיר במהלך מבצע "צוק איתן".

מחבל מפיגוע הירי סמוך לגבעת התחמושת, ירושלים. אוקטובר 2016. פייסבוק, צילום מסך
המחבל על רקע כיפת הסלע/צילום מסך, פייסבוק
פיגוע ירי סמוך לגבעת התחמושת, ירושלים. אוקטובר 2016. רויטרס
זירת הפיגוע בירושלים/רויטרס

בין היתר כתב המחבל: "החיילים הכי פחדנים בזויים ושפלים, גיבורי אל-קאסם הכתיבו את ראשיכם ברפש. אל-קאסם וחיילי ההתנגדות אללה אכבר והשבח לאל", "אלוהים תברך את גדודי אל קאסם". בסטטוסים נוספים הוסיף: "אל תעשה שהמוג'הידין ינצחו בדרכך. עזה תנצח, הצבא הפחדן יברח כמו עכברים שאין להם כוח מול אריות". במהלך "צוק איתן", כתב המחבל: "ירושלים על לוע של הר געש ועומדת להתפוצץ. ירושלים החלה במהפכה שאינה מהפכה של אבנים בלבד. נראה כי ירושלים לקראת ימים שרק אללה ידע מה הם וכפי שאומרים יש גבול לסבלנות".

באוקטובר באותה השנה, כתב המחבל כי "ירושלים בוערת באינתיפאדה של ממש". הוא הוסיף כי "בכל שכונה בלי אל-אקצא יהיה דם. הוא קו אדום. בלי אל-אקצא יהיה דם יא טיפשים, לאל-אקצא יש גברים שיפדו אותה בדמם. צעירי ירושלים שלוקחים חלק באינתיפאדה ראוי לנשק את האדמה שעליה אתם דורכים, אריות השטח".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך כתב האישום שהוגש נגד המחבל/מערכת וואלה!, צילום מסך

המחבל היה מוכר היטב לרשויות החוק והמודיעין וזומן לא פעם לשיחות אזהרה. בשנת 2012 הורשע המחבל גם בחברות בהתאחדות לא חוקית יחד עם שישה מחבריו ובני משפחתו לאחר שהשתייך לארגון "שבאב אל-אקצא" שהוצא מחוץ לחוק על ידי שר הביטחון. על פי כתב האישום, נהג המחבל להשתתף בפעילויות הארגון, בהן תפילה במסגד אל-אקצא ואירועים חברתיים וספורטיביים. ב-2013 נעצר המחבל לאחר תפילות יום השישי במסגד אל- אקצא עקב מידע מודיעיני שהתקבל בשב"כ בחשד שהסית צעירים ליידות אבנים אל עבר כוחות הביטחון שהיו על מתחם ההר.

ארדן: מחבל לא צריך להסתנן מיו"ש כדי לבצע פיגוע

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן ביקר בזירת הפיגוע ואמר כי לא הייתה התרעה לאירוע ממוקד. עם זאת אמר כי "אמרנו כל העת שבגלל העלייה בהסתה ייתכנו פיגועים בודדים".

ארדן הוסיף כי המשטרה תוגברה במאות או באלפי שוטרים לקראת החגים. "במקרה הזה אפשר לראות – למרות המורכבות של האירוע והמהירות ולנוכח העובדה שהמחבל נושא תעודה כחולה – הוא לא צריך להסתנן מיהודה ושומרון". ארדן ציין כי המשטרה מתמקדת בחקירת האירוע ובחקירת השותפים למחבל, "כל מי שידע ויכול היה לדעת על האירוע".

פיגוע ירי סמוך לגבעת התחמושת, ירושלים. אוקטובר 2016. רויטרס
"הציבור בירושלים מתורגל ויודע לחזור לשגרה"/רויטרס

מפכ"ל המשטרה רוני אלשיך הוסיף כי כוחותיו פרוסים בצפיפות בירושלים. "הציבור חזק, הציבור בירושלים מתורגל ויודע לחזור לשגרה ואני מקווה שסומך על המשטרה", אמר. אלשיך הבהיר כי אין שינוי כרגע בהערכת המצב. "אנחנו ערוכים לתת מענה לכל מי שתכנן להגיע לירושלים". המפכ"ל הזכיר כי צו איסור פרסום הוטל על החקירה ועל זהות המחבל.

בפיגוע נהרגו שוטר יס"מ כבן 30 ואישה כבת 60 ונפצעו עוד חמישה אנשים. מחקירה ראשונית עלה כי כלי רכב לבן עצר מול תחנת רכבת קלה בשדרות בר לב בסמוך לגבעת התחמושת, לא הרחק מהמטה הארצי של המשטרה, והמחבל פתח ממנו בירי. כוח מג"ב רדף אחרי המחבל וחיסל אותו לאחר חילופי ירי.

(עדכון ראשון: 12:20)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully