וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגיבורי מלחמת יום כיפור: אלוף במיל' אביגדור (יאנוש) בן-גל מת בגיל 79

13.2.2016 / 20:45

אביגדור (יאנוש) בן-גל פיקד על חטיבה 7 של חיל השריון בגבול סוריה, ובהמשך כיהן כאלוף פיקוד הצפון. ב-1983 פרש לאחר שלא התמנה לרמטכ"ל. הוא הותיר אחריו אישה ושבעה ילדים. נתניהו: "הוא ייזכר כאחד המפקדים הגדולים שקמו לעם ישראל"

בווידאו: מפקד האוגדה רפאל איתן בביקור בחפ"ק חטיבה 7 במהלך מלחמת יום הכיפורים/צילום: ארכיון צה"ל ומועצת הביטחון

אלוף (במיל') אביגדור (יאנוש) בן-גל הלך לעולמו היום (שבת) והוא בן 79. בן-גל היה מפקדה של חטיבה 7 שלחמה ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים, ושימש אלוף פיקוד הצפון ומפקד גיס במבצע שלום הגליל. הוא הותיר אחריו אישה ושבעה ילדים.

בן-גל נולד בלודז' שבפולין, ועלה לישראל עם "ילדי טהראן" בשנת 1943. הוא גדל בתל אביב, והתגייס בשנת 1955 לשירות קרבי בחיל השריון. בתום שירות החובה, הוא מילא שורה של תפקידי פיקוד, בהם מפקד מחלקת טנקים וקצין אג"ם, עד שהגיע לפיקוד על חטיבה 7.

לאחר מלחמת היום הכיפורים בשנת 1973, שבה תגברה חטיבתו את הנוכחות הצבאית בגבול סוריה והדפה את הפלישה הסורית, מונה בן-גל למפקד עוצבת געש והועלה לדרגת תת-אלוף. בשנת 1976 מונה לעוזר ראש אג"ם במטה הכללי, ובמסגרת זאת היה שותף לתכנון מבצע אנטבה. בשנת 1977 מונה לאלוף פיקוד הצפון, וכיהן בתפקיד זה במשך ארבע שנים.

עוד בוואלה! NEWS:
קציני צה"ל באגרנט: "כשרוצים לחיות, נאחזים בציפורניים"
בן-גל בתשדיר בחירות 1988: המערך מזהיר מהבעיה הדמוגרפית

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
עלה לישראל בשנת 1943 עם "ילדי טהראן". בן-גל/מערכת וואלה, צילום מסך
"החנקתי את הרגשות, דחקתי אותם הצידה. לא פחדתי למות שם. למות אני מפחד אולי בגלל הגיל שלי עכשיו"

בשנת 1983 פרש בן-גל מצה"ל לאחר שלא מונה לתפקיד הרמטכ"ל. הוא כיהן בחבר המנהלים של כמה חברות שונות, ובסוף שנות ה-90 כיהן כיו"ר מועצת המנהלים של התעשייה האווירית. בשנת 1979, בהיותו אלוף פיקוד הצפון, עורר בן-גל סערה כשכינה את ערביי ישראל "סרטן בגוף המדינה" וקרא לייהוד הגליל, בעת סיור של כמה עשרות חברי כנסת.

נשיא המדינה ראובן ריבלין מסר כי "אביגדור בן-גל היה מגיבורי האומה. שריונר מיוחד, עם חוש הומור, מפקד שהטביע את חותמו על בטחון ישראל. יאנוש, הלוחם והאדם, שחסם בגופו, יחד עם לוחמיו, חיילי חטיבה שבע של חיל השריון, את המתקפה הסורית ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. העם בישראל חב לו חוב נצחי".

"יחד עם כל עם ישראל אני דואב על לכתו של גיבור ישראל", מסר ראש הממשלה בנימין נתניהו. "בימים הקשים ביותר של מלחמת יום הכיפורים, כשגורל ישראל היה מוטל על הכף, יאנוש וחייליו האמיצים הגנו בגופם על גבולנו הצפוני, בלמו את ההסתערות הסורית ולאחר מכן עברו להתקפה שהביאה את צה"ל לשערי דמשק. יאנוש היה מצביא מחונן עם שאר רוח ואומץ לב בלתי רגילים. הוא ייזכר כאחד המפקדים הגדולים שקמו לעם ישראל בזמן החדש".

שר הביטחון משה יעלון מסר: "בן גל היה אחד מאותם מתי מעט מפקדים, שבעשייתם ופועלם עיצבו את צה"ל, חיל השריון ותורות הלחימה שלהם, באופן המשפיע על דורות של לוחמים, עד ימינו, ואף יוסיף וישפיע בעתיד. מסע חייו היה מדהים ומיוחד במינו. מילד רך בשנים שנמלט עם אחותו, ללא הוריהם, מאימי הנאצים; דרך הנער שהתקשה למצוא בית ונדד ברחובות; ועד שמצא את ייעודו, בצה"ל, והיה למפקד עטור תהילה, שהוביל, בין היתר, את חטיבה 7, לוחמיה ומפקדיה, לכמה מהקרבות הקשים וההירואיים ביותר במהלך מלחמת יום הכיפורים - קרבות אשר סייעו לבלום את הצבא הסורי ברמת הגולן".

"לאורך מסלול שירותו הצבאי, גם כשהגיע לדרגת אלוף, היה יאנוש בלב העשייה המבצעית והפיקודית, תמיד במקומות בהם התקבלו ההחלטות הקריטיות ביותר, לעיתים מזומנות תחת אש. לוחם ומפקד ברמ"ח אבריו", הוסיף יעלון. "יאנוש אמר את שעל ליבו, באופן ברור ונחרץ, בישירות האופיינית לו. בחן רב אך בחדות מחשבה ובהירות, נעזר בניסיון העצום שלו והחוויות שצבר במהלך הדרך במבצעים ובמלחמות ישראל, בעיקר אלו ממלחמת יום הכיפורים, אשר עברו גם הלאה ונטמעו בצה"ל ובחיל השריון. ובעיקר זוכר את פקודיו שלא שבו מהקרבות".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אלוף במיל' אביגדור (יאנוש) בן-גל, אוגוסט 2014.. ניר קידר, הארץ
"זוכר את פקודיו שלא שבו מהקרבות". בן-גל/הארץ, ניר קידר

בהודעתו, ציטט יעלון מריאיון של בן-גל לפני כשנתיים וחצי, שבו סיפר: "אם אין לך עור עבה, אתה לא יכול להיות מפקד. במלחמת יום הכיפורים אמרתי לעצמי כל הזמן - יאנוש, אתה מישהו אחר. הפנטתי את עצמי. יצרתי לעצמי מערכת הגנה נפשית פסיכולוגית כדי לשרוד את זה. החנקתי את הרגשות, דחקתי אותם הצידה. לא פחדתי למות שם. למות אני מפחד אולי בגלל הגיל שלי עכשיו".

"עם ישראל איבד מפקד דגול, ציוני ברמ"ח אבריו ובעיקר בן אדם", מסר השר נפתלי בנט. "בגבורתו ובמנהיגותו בלם בן-גל את האויב הסורי מלזרום לתוככי ישראל במלחמת יום הכיפורים".

אלמ אביגדור בן גל (יאנוש). בני הדר, במחנה
"הבעיה המרכזית של צה"ל זה האמון של האזרחים". בן-גל/במחנה, בני הדר

עדותו של בן-גל בפני ועדת אגרנט ב-22 ביולי 1974 החלה בדיון בנושא המשמעת בצה"ל. הוא הסביר כי רמת המשמעת בחטיבה עליה פיקד, הייתה "מעל לממוצע הצה"לי", וללא תופעות חריגות. בן-גל סבר כי ההתעסקות של חברי הוועדה ברמת המשמעת של חיילי צה"ל היא טפלה, והחליט לשטוח בפני חברי הוועדה את התובנות האישיות שלו בנוגע לתפקוד הכוחות במלחמה. "הצבא שהיה במלחמת ששת הימים הוא אותו צבא שהיה במלחמת יום הכיפורים", הסביר, "שם ניצחנו ניצחון מוחץ ולכן לא התעסקו בכל הדברים שמתעסקים היום". בן גל הוסיף כי לפי ראייתו, "הבעיה המרכזית של צה"ל היום זו לא המשמעת. לפי דעתי, זה האמון של האזרחים כלפי הצבא, האמון של המדינה כלפי הצבא והאמון של המפקדים כלפי החיילים שלהם. זה לא המשמעת".

ידין ניסה להבהיר לבן גל את מטרת השאלות שהוא וחבריו העלו בפניו, ואמר: "אתה אומר שמה שצה"ל זקוק לו זה לאמון, וזו לא בעיה של משמעת. אבל אתה לא מנתח שלפעמים חוסר האמון של האזרחים נובע מכך". הוא הסביר כי "היום הצבא חשוף לאזרחים. אחת הסיבות לחוסר האמון היא בכך שאיש המילואים בא הביתה ואומר: 'רבותיי, צה"ל זה ברדק, שם גונבים ושם אונסים ושם ונדליזם". ידין חשף מעט את המניע לשאלות הרבות בנושא המשמעת בצה"ל, שהוא וחבריו העלו בפני בן-גל, ואמר: "אני מסכים איתך שזאת בעיה שצריך לשאוף לפתור אותה, והיא החזרת האמון. השאלה היא מהם האמצעים להחזרת האמון. האם רק על ידי שנגיד 'נעזוב את העבר, בואו, תנו בנו את האמון כי אנחנו ניצחנו'? או שנחשוף בכל האכזריות את אותן הסיבות שבחלקן גרמו לכך שהאמון נפגם". ידין הוסיף: "יש פה מן רצון לשכוח את העבר הזה, אבל כבר אמרו גדולים מאתנו – 'איזהו החכם הלומד מן הניסיון?".

בהכנת הידיעה השתתף אמיר תיבון

(עדכון ראשון: 19:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully