וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוטלה השביתה במשק; כחלון וניסנקורן: "הסכם שמשנה את כללי המשחק"

דנה וירקצי ודב גיל-הר

23.12.2015 / 9:20

יו"ר ההסתדרות ושר האוצר סיכמו על שיפור תנאי מאות אלפי עובדים: תוספת 7.5% לשכר שתתפרס על פני 3.5 שנים, מענק 2,000 שקלים ויום חופש. השניים בירכו על ההסכם: "משנה את כללים". ניסנקורן לאולפן וואלה! NEWS: "כשהשכר במגזר הציבורי עולה, גם השכר בפרטי עולה"

עריכה: ניר חן

(יו"ר הסתדרות עובדי המדינה בריאיון לאולפן וואלה! NEWS, אתמול)

בתום משא ומתן מרתוני שנמשך יותר מ-12 שעות הגיעו הלילה (רביעי) שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן להבנות בנוגע לעדכון פרטי השכר של עובדי המגזר הציבורי. בכך נמנעה השביתה שתוכננה לצאת לפועל החל משעה 06:00 בבוקר.

על פי ההסכם, שטרם נחתם רשמית, מאות אלפי עובדי המגזר הציבורי יזכו לשיפור בתנאיהם: תוספת של 7.5% משכרם, שתתפרס על פני שלוש וחצי שנים ותינתן בשני חלקים - חצי באופן שקלי וחצי באופן אחוזי. משמעות הדבר היא צמצום הפער בין מקבלי המשכורות הנמוכות לאלו המשתכרים משכורות גבוהות יותר. עובדים המשתכרים משכורות נמוכות יקבלו תוספת גבוהה יותר מ-7.5%. נוסף על כך, יקבלו העובדים מענק חד פעמי של 2,000 שקלים שיתקבל בשתי פעימות שוות - בינואר 2016 ובינואר 2017.

לקריאה נוספת:
4,698 שקל בחודש: השכירים שישביתו את המשק חושפים תלושי שכר
ההסתדרות הודיעה: מיום רביעי שביתה כללית במגזר הציבורי
בסיבוב הקודם: האוצר וההסתדרות סיכמו על קליטת כ-15 אלף עובדי קבלן בשירות הציבורי

שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, משרד האוצר, 20 ביולי 2015. מור שאולי
שר האוצר משה כחלון ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן/מור שאולי

כמו כן, סיכמו הצדדים על יום חופש נוסף שיינתן בחודש אוגוסט, במטרה להקל על הורים עובדים; קביעת מכסה בשלטון המקומי ולפיה 5% מהעובדים בכל רשות יועסקו בחוזים אישיים; והנהגת מכרז בין-משרדי לגיוס כוח אדם במקום מכרז פנימי. "סיכום זה יתרום לצמצום תקופת גיוס עובד וצמצום הבירוקרטיה במטרה לשפר את התנהלות המגזר הציבורי", נמסר.

ניסנקורן הדגיש כי ההסכם מיטיב עם שני הצדדים. "אין מפסידים, יש מנצחים – השכירים, המשק הישראלי. אנחנו מצמצמים פערים, יש רק מנצחים היום", אמר בריאיון לאולפן וואלה! NEWS. לשאלה אם ההסתדרות לא דאגה לעובדים החזקים בלבד, השיב: "לא שכחנו אף אחד. השכר הממוצע במגזר הפרטי לא נמוך מזה של המגזר הציבורי. אנחנו כל פעם נאבקים למען אוכלוסיות אחרות. אנחנו מטפלים בכל המגזרים. השכר במדינה הוא שתי וערב, כשהשכר במגזר הציבורי עולה – גם השכר במגזר הפרטי עולה".

לדבריו, המרוויחים הם בעיקר בעלי המשכורות הנמוכות. "נתנו תוספת שכר לבלניות חרדיות, עובדים חדשים במועצות האזוריות, עובדי מערכת הרפואה. יש מכשירים שונים לצמצום פערים. ההסכם חל לראשונה על עובדי האבטחה והעלנו את שכר המינימום. יש רשימת דברים שעושים, יש תוספת שכר לשכירים ולכולם. אנחנו מוסיפים לכולם, גם למעמד הביניים ומעלה. אנחנו מדברים על אוכלוסייה שצריכה תוספת שכר. זה חשוב, בזה אני תומך כבר שנה וחצי-שנתיים. גם בחברת החשמל, גם ברשות התעופה. לכן ההסכם מאוד פרודוקטיבי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
אין תמונה/מערכת וואלה, צילום מסך

כחלון וניסנקורן הוציאו הלילה הודעה משותפת לעיתונות ובירכו על ההסכמות. "ההסכם הזה משנה את כללי המשחק ואומר באופן ברור: מה שהיה הוא לא מה שיהיה", קבע שר האוצר. "העובדים מקבלי השכר הגבוה הראו סולידריות חברתית ואמרו באופן מפורש שהם מוכנים לוותר עבור מקבלי השכר הנמוך. ההסכם הזה הוא לא פחות מהיסטורי. לאחר שנים של הסכמים שהרחיבו את הפערים בין מקבלי השכר הגבוה למקבלי השכר הנמוך במגזר הציבורי, אנחנו מביאים היום בשורה של ממש".

ניסנקורן הוסיף: "אני רוצה לברך היום את עובדי המגזר הציבורי ואת שר האוצר. עשינו היום יחד היסטוריה בעלת משמעות חברתית חסרת תקדים. הוכחנו שבהידברות אמיתית ניתן לבצע מהלכים שטרם נראו כאן בהיקפם ובמשמעותם".

לדבריו, בעלי המשכורות הנמוכות ירוויחו יותר מההסכם. "הסכם השכר החדש במגזר הציבורי מחולל מפנה. לראשונה הפכו הסכמי השכר לכלי אפקטיבי לצמצום פערים לבעלי שכר נמוך במגזר הציבורי. זו דרמה גדולה - אנו משנים מוסכמות יסוד. אני חושב שהתקדים הזה מקבע נורמות במשק בכללותו. אני מברך את שר האוצר ואת צוותו על האופן שבו נוהל המשא ומתן הזה. מדינת ישראל הרוויחה".

"ההבנות ייתרו מגה-שביתה שעמדה לפרוץ"

השניים הגיעו להסכמה בתום פגישה בבניין ההסתדרות בתל אביב. טרם ההבנות הכריז ניסנקורן כי ישבית את המגזר הציבורי אם לא יגיעו להבנות, על אף ששני הצדדים חזרו ואמרו כי הם מעדיפים להימנע מצעד דרסטי שכזה.

בדיון שהחל בשעה 1:00 בבית הדין הארצי לעבודה והיה אמור לעסוק בעתירה נגד השביתה, הודיעו הנציגים של ההסתדרות והמדינה כי הגיעו להסכמות. "מצאנו מקום לברך את הצדדים שהשכילו להגיע להבנות שייתרו בשלב זה את המגה-שביתה שעמדה לפרוץ במשק", מסרו השופטים. "לאור עמדות באים כוחם של המבקשים אין מקום למתן צו נגד השביתה". בעוד עשרה ימים, ב-3 בינואר בשעה 12:00, יתכנס בית הדין לדיון נוסף ובו יתבקשו הצדדים לעדכן את השופטים בהתקדמות המשא והמתן, לקראת חתימה על הסכם סופי.

השביתה שבוטלה תוכננה להתקיים, בין היתר, במוסדות הבאים: בתי החולים הממשלתיים, משרדי הממשלה, עיריות ירושלים, תל אביב וחיפה, הסתדרות המורים וארגון המורים וכן אורט ונעמ"ת, עובדי הכנסת, עובדי נציב שירות המדינה, נציבות הכבאות וההצלה, עובדי קופות החולים הכללית והמאוחדת, רשות שדות התעופה, חברת החשמל, הבורסה לניירות ערך, מע"צ, הדואר והטלוויזיה החינוכית.

(עדכון ראשון: 02:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully